همه آنچه باید از ویروس خطرناک RSV بدانید

مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از علائم معمول RSV (ویروس سنسیتیال تنفسی) ، جدی گرفته نمی شود و زنان باردار و افراد مسن نسبت به توصیه واکسیناسیون علیه RSV بی‌میل هستند.

به گزارش تکناک، این کشف در زمان حساسی رخ داد که واکسن RSV برای زنان باردار در دست بررسی بود و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در حال تصمیم‌گیری در مورد تأیید واکسن RSV برای بزرگسالان 60 سال به بالا بودند.

در سراسر جهان، ویروس RSV عامل اصلی عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی در نوزادان است. اگرچه علائم آن معمولاً خفیف است، اما RSV بسیار مسری است و می تواند باعث بیماری جدی، بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ نوزادان و سالمندان شود.

در سن 2 سالگی، تقریباً همه کودکان به دلیل ابتلا به ویروس RSV بیمار می شوند. جالب اینجاست که بعد از همه گیری ویروس کرونا، افراد عموما به یکی از این سه بیماری یعنی بیماری ناشی از RSV یا آنفولانزا و یا کووید-19، مبتلا می شدند که همین امر به افزایش آمار مبتلایان دامن می زند. CDC تخمین می زند که سالانه 58000 تا 80000 کودک زیر 5 سال به دلیل ابتلا به این ویروس در بیمارستان بستری می شوند.

پس از دهه ها تحقیق، دانشمندان واکسنی علیه RSV ساخته اند. در ماه می، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دو واکسن RSV را برای افراد مسن تایید کرد و در تابستان امسال احتمالاً واکسن RSV برای افراد باردار تأیید می کند تا آنتی بادی ها را به جنین منتقل کند تا از RSV در نوزادان حداقل از بدو تولد تا 6 ماهگی جلوگیری شود.

بررسی بیش از 1600 بزرگسال نشان می دهد که کمتر از نیمی از آمریکایی ها (49٪) احتمالاً واکسن علیه RSV را در صورت تایید FDA به یکی از دوستان باردار یا اعضای خانواده و همچنین 63% این واکسن را در صورت وجود به اعضای خانواده بالای 65 سال توصیه می کنند.

کاتلین هال جیمیسون، مدیر این مطالعه گفت: کسانی که استرس ناشی از بیماری های سه گانه ویروسی در بیمارستان های کشور را در پاییز گذشته به یاد می آورند، متوجه خواهند شد که چرا افراد مسن و آنهایی که باردار هستند باید واکسیناسیون RSV را جدی بگیرند.

بر اساس برآورد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تقریباً همه کودکان تا دو سالگی دچار عفونت ناشی از ویروس RSV می شوند.

جیمیسون گفت: بیشتر کودکانی که علائم شبیه سرماخوردگی دارند برای RSV آزمایش نمی شوند، اما زمانی که کودکی به شدت بیمار می شود، احتمال بیشتری دارد که تحت آزمایش های تشخیصی قرار گیرد. اگرچه RSV می‌تواند باعث بیماری‌های شدیدی مانند برونشیولیت و ذات‌الریه شود، اما CDC می‌گوید که معمولاً این ویروس علائمی خفیف و شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کند مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، تب، خس‌خس سینه و کاهش اشتها، و اغلب هم با سرماخوردگی یا آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شود.

با این حال این برآوردها بدان معنا نیست که برخی از آنها بیماری جدی را تجربه نمی کنند. CDC می گوید در میان 100 نوزاد زیر شش ماه که به RSV مبتلا می شوند، 1 تا 2 نوزاد ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. اگر چه مرگ و میرهای مرتبط با RSV در ایالات متحده عموما غیر معمول است، اما با این حال در نرخ تخمینی 100 تا 500 ابتلا در سال برای کودکان زیر پنج سال، مرگ اتفاق می‌افتد. مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در سراسر جهان ناشی از RSV سالانه بیش از 100000 نفر است.

CDC گزارش می دهد که در میان بزرگسالان 65 سال و بالاتر، سالانه 60000 تا 160000 بستری شدن در بیمارستان ناشی از ابتلا به ویروس RSV و 6000 تا 10000 مرگ و میر وجود دارد.

فقط بخش کوچکی از مردم آمریکا به سؤالات مربوط به RSV پاسخ صحیح می دهند. اکثر مردم می گویند که مطمئن نیستند اطلاعات صحیحی درمورد این ویروس داشته باشند. نظرسنجی انجام شده در مورد این ویروس نشان داد که:

  • علائم: کمتر از 1 نفر از هر 5 نفر (18٪) می دانند که درست تر است که بگوییم RSV معمولاً علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی را نسبت به مشکلات جدی در تنفس ایجاد می کند (38٪). و 44 درصد می گویند که مطمئن نیستند علائم این ویروس چیست.
  • پایداری: کمتر از 1 نفر از هر 5 نفر (17٪) می دانند که این درست تر است که بگوییم RSV می تواند ساعت ها روی سطوح سخت مانند میز یا نرده های تخت زنده بماند تا اینکه بگوییم RSV نمی تواند ساعت ها در این سطوح سخت زنده بماند.
  • عود مجدد: کمتر از 4 نفر از هر 10 نفر (38٪) می دانند که درست تر است که بگوییم زمانی که یک فرد به ویروس RSV مبتلا شد، می تواند دوباره هم آن را بگیرد.
  • انتشار ویروس: فقط بیش از 4 نفر از هر 10 نفر (42٪) می دانند که گفتن اینکه ممکن است RSV قبل از نشان دادن علائم وجود داشته باشد و گسترش یابد، دقیق تر از گفتن این است که این مسئله غیرممکن است (3٪). اما بیش از نیمی از افراد مورد بررسی (54٪) در این مورد مطمئن نیستند.
  • واکسن برای افراد مسن: فقط 13٪ در زمان انجام این نظرسنجی از وجود واکسن تایید شده توسط FDA علیه RSV برای افراد مسن اطلاع داشتند، در حالی که 18٪ گفتند که واکسنی مورد تایید FDA وجود ندارد. نزدیک به 7 نفر از هر 10 نفر (69٪) گفتند که در این مورد مطمئن نیستند.
  • واکسن برای افراد باردار: فقط 1 نفر از هر 5 نفر (20٪) در زمان انجام این نظرسنجی می دانستند که واکسن مورد تایید FDA علیه RSV برای کسانی که باردار هستند، وجود دارد، در حالی که 7٪ فکر می کردند واکسنی وجود دارد. تقریباً سه چهارم افراد مورد بررسی (73 درصد) در مورد وجود واکسن مطمئن نبودند.
  • واکسن برای نوزادان و کودکان: حدود 1 نفر از هر 5 نفر (19٪) می دانند که در حال حاضر واکسن مورد تایید FDA علیه RSV برای نوزادان و کودکان در ایالات متحده وجود ندارد، در حالی که 11٪ به اشتباه می گویند که یک واکسن در این مورد وجود دارد و 70٪ هیچ اطلاعاتی در مورد وجود واکسن ندارند.

کمتر از نیمی از افراد مورد بررسی برخی از رایج ترین علائم RSV را تشخیص دادند :

  • خس خس سینه: 46 درصد می دانند که این یک علامت است
  • آبریزش بینی: 38 درصد می دانند که این یک علامت است
  • مکث در تنفس: 33 درصد می دانند که این یک علامت است
  • کاهش فعالیت: 32 درصد می دانند که این یک علامت است
  • کاهش اشتها: 29 درصد می دانند که این یک علامت است

تعداد بسیار کمی از افراد علائم غیر تنفسی مرتبط با RSV را به اشتباه جواب دادند:

  • زردی پوست: 5% به اشتباه می گویند که این علامت RSV است
  • کبودی خود به خود: 2% به اشتباه می گویند این علامت RSV است
  • خونریزی لثه: 2% به اشتباه می گویند که این علامت RSV است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.