همه آنچه باید درباره روغن رزماری بدانید

گیاه Rosmarinus officinalis که معمولاً به عنوان رزماری شناخته می شود، متعلق به خانواده گیاهان Labiatae یا Lamiaceae است که شامل نعناع، بادرنجبویه، مریم گلی، مرزنجوش و پونه کوهی نیز می شود.

به گزارش تکناک، رزماری منبعی قوی از ترکیبات گیاهی است که فواید مختلفی برای سلامتی دارند. رزماری تازه و خشک معمولاً در دنیای آشپزی استفاده می شود، اما مشتقات این گیاه، از جمله عصاره ها و روغن های آن، کاربردهای درمانی نیز دارد.

فواید روغن رزماری

رزماری حاوی تعدادی مواد قوی از جمله اسید کارنوزیک، کارنوسول و رزمارینیک اسید است که اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارند.

رزماری تازه و خشک شده در آشپزی به عنوان طعم دهنده استفاده می شود و همچنین از این گیاه برای تهیه محصولاتی مانند عصاره رزماری، پودر رزماری و روغن رزماری استفاده می شود.

روغن رزماری با عصاره رزماری متفاوت است، زیرا حاوی ترکیبات مختلف در غلظت های مختلف است. مکمل های عصاره رزماری را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد، در حالی که روغن رزماری به صورت موضعی یا استنشاقی در رایحه درمانی استفاده می شود.

استفاده از روغن رزماری به پوست و مو و استنشاق آن در رایحه درمانی ممکن است فواید سلامتی کمی داشته باشد.

ممکن است رشد مو را بهبود بخشد

روغن رزماری باعث تحریک رشد مو در جمعیت های خاصی می شود، از جمله در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک که نوعی ریزش مو است که به نام طاسی با الگوی مردانه در مردان و طاسی الگوی زنانه در زنان نیز شناخته می شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که روغن رزماری ممکن است با افزایش جریان خون به رگ‌های خونی کوچک در پوست سر، افزایش تولید لیپیدهای هورمون مانند که در رشد فولیکول‌های مو نقش دارند و مسیرهای التهابی دخیل در پیشرفت آلوپسی را مهار کند، رشد مو را تقویت کند.

یک مطالعه در سال 2015 که شامل 100 فرد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک بود، نشان داد که وقتی روغن رزماری به مدت شش ماه روی پوست سر آن ها استفاده شد، به اندازه پماد درمان ریزش مو ماینوکسیدیل 2 درصد، در افزایش تعداد مو در طول دوره درمان در مقایسه با تعداد موی پایه، موثر بود.

علاوه بر این، گروهی که از روغن رزماری استفاده کردند، پایبندی بهتری به درمان در مقایسه با گروهی که ماینوکسیدیل مصرف می کردند، گزارش کردند.

هنگامی که روغن رزماری با روغن‌های دیگر مانند آویشن و روغن اسطوخودوس مخلوط می‌شود، ممکن است به بهبود ریزش مو در افراد مبتلا به آلوپسی آره‌آتا که یک بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش مو می‌شود، کمک کند.

علاوه بر این، تاکنون روغن رزماری برای اثرات ضد شوره سر مورد مطالعه قرار گرفته است. محققان فکر می کنند که ترپن ها و اجزای فنلی موجود در روغن رزماری ممکن است خواص ضد میکروبی داشته باشند که به کاهش رشد برخی از مخمرهای دخیل در شوره سر کمک می کند.

اگرجه این نتایج امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات در این زمینه محدود است و مطالعات با کیفیت بیشتری برای بررسی تاثیر روغن رزماری بر رشد مو و سلامت پوست سر مورد نیاز است.

ممکن است عملکرد مغزی را بهبود بخشد

روغن رزماری هنگام استنشاق ممکن است اثرات ضد استرسی، ضد اضطراب و تقویت کننده خلق و خوی داشته باشد که ممکن است به طور مثبت بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و برای افراد مبتلا به اختلالات خلقی مفید باشد.

استنشاق اسانس رزماری ممکن است به کاهش استرس و تقویت عملکرد مغزی با کاهش میزان خونی برخی از هورمون‌های دخیل در استرس، مانند کورتیکوسترون، کمک کند، در حالی که سطح انتقال‌دهنده عصبی حس خوب دوپامین در مغز را افزایش می‌دهد.

استنشاق روغن رزماری به برخی از ترکیبات موجود در روغن اجازه می دهد تا وارد جریان خون شوند، جایی که می توانند مستقیماً بر روی مغز تأثیر بگذارند و بر خلق و خو، توجه و موارد دیگر تأثیر بگذارند.

مطالعات نشان می دهد که افرادی که از طریق رایحه درمانی با روغن رزماری درمان می شوند، احساس انرژی و شادابی دارند.

در یک مطالعه کوچک در سال 2012، 20 بزرگسالی که در معرض اسانس رزماری منتشر شده در هوا قرار گرفتند، بهبودهایی را در عملکرد در وظایف مغزی خود، از جمله کارهای مربوط به سرعت و دقت، تجربه کردند.

یک مطالعه در سال 2021 روی 80 پرستار نشان داد که رایحه درمانی با اسانس رزماری به کاهش خواب آلودگی و بهبود هوشیاری در مقایسه با درمان شاهد کمک می کند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که رایحه درمانی با روغن رزماری ممکن است به کاهش علائم اضطراب و افسردگی در برخی افراد کمک کند.

با این حال تحقیقات بیشتری در مورد اثرات رایحه درمانی روغن رزماری بر سلامت مغز مورد نیاز است تا به طور کامل درک کنیم که چگونه این درمان طبیعی ممکن است به بهبود استرس، افزایش تمرکز و مزایای برخی از اختلالات خلقی کمک کند.

می تواند به کاهش درد کمک کند

درمان موضعی با روغن رزماری ممکن است به بهبود درد کمک کند. مولکول‌های موجود در اسانس رزماری از طریق پوست جذب می‌شوند و به روش‌های مختلفی بر مسیرهای درد تأثیر می‌گذارند، از جمله هدف قرار دادن مکان‌های حافظه لذت در مغز و تعامل با مکان‌های گیرنده انتقال‌دهنده‌های عصبی درگیر در مسیرهای درد.

یک مطالعه در سال 2017 که شامل 46 فرد مبتلا به درد نوروپاتیک مرتبط با دیابت بود، نشان داد که درمان با ماساژ آروماتراپی با استفاده از ترکیبی از روغن‌ها، از جمله رزماری، سه بار در هفته به مدت چهار هفته، منجر به کاهش قابل‌توجه در میزان درد نوروپاتیک و افزایش امتیاز کیفیت زندگی شد.

درمان موضعی با روغن رزماری نیز ممکن است به بهبود درد اسکلتی-عضلانی کمک کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که استفاده موضعی از روغن منتول و رزماری سه بار در روز به مدت سه روز، شدت و دفعات عود درد اسکلتی-عضلانی را در افراد مبتلا به نارسایی کلیه که تحت همودیالیز قرار می‌گیرند، کاهش می‌دهد.

نحوه استفاده از روغن رزماری

روغن رزماری معمولا به صورت موضعی یا در رایحه درمانی استفاده می شود. برای استفاده از روغن رزماری در رایحه درمانی، می توانید اسانس رزماری را در یک پخش کننده اسانس پخش کنید یا قبل از استفاده از آن، چند قطره روغن رزماری را روی ماسک چشم بمالید. روغن رزماری را می توان با روغن های ضروری دیگر مانند روغن اسطوخودوس و آویشن مخلوط کرد تا عطری آرام بخش ایجاد کند.

همچنین می توانید به سادگی اسانس رزماری را مستقیماً از بطری استنشاق کنید.

هنگام استفاده از روغن رزماری به پوست خود، توصیه می شود آن را با روغن های حامل مانند روغن جوجوبا، روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین مخلوط کنید. این نوع روغن ها به رقیق شدن اسانس ها در هنگام استفاده موضعی کمک می کنند. اسانس ها بسیار غلیظ هستند، بنابراین مخلوط کردن آنها با روغن های حامل به رقیق شدن آنها کمک می کند و آنها را برای استفاده موضعی ایمن تر می کند.

استفاده از روغن های حامل به کاهش خطر واکنش های نامطلوب پوستی، مانند درماتیت، هنگام استفاده از روغن های ضروری بر روی پوست کمک می کند.

هنگامی که از روغن رزماری برای تقویت رشد مو استفاده می کنید، می توانید چند قطره از آن را با شامپو یا نرم کننده خود مخلوط کنید یا چند قطره روغن رزماری را با روغن حامل مخلوط کنید و سپس آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید.

روغن رزماری را می‌توان در تعدادی از محصولات مو که برای تقویت رشد مو تبلیغ می‌شوند، از شامپوها گرفته تا محصولات بهداشتی-درمانی پوست سر، یافت. به خاطر داشته باشید که اگرچه تحقیقات محدود نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است فوایدی برای رشد مو داشته باشد، اما مشخص نیست که آیا به طور قابل توجهی بر رشد مو در همه افراد تأثیر می گذارد یا خیر.

میزان مصرف

روغن رزماری به طور کلی برای استفاده خوراکی مناسب نیست. مکمل های خوراکی مبتنی بر رزماری معمولا حاوی پودر رزماری یا عصاره رزماری هستند که با روغن رزماری متفاوت است.

روغن رزماری غلیظ است، بنابراین تنها چند قطره برای رایحه درمانی قدرتمند یا درمان موضعی کافی است.

آیا استفاده از روغن رزماری بی خطر است؟

درست است که این روغن معمولا مصرف خوراکی ندارد، اما مطالعات نشان می دهد که روغن رزماری برای استفاده در محصولات غذایی و نوشیدنی در محلول هایی تا 5٪ بی خطر است.

گرچه گاهی اوقات مقادیر کمی از روغن رزماری در صنایع غذایی به عنوان یک نگهدارنده طبیعی در محصولاتی مانند گوشت و مرغ استفاده می شود، اما بهتر است از مصرف روغن رزماری خوراکی خودداری کنید.

روغن رزماری بسیار غلیظ است و ممکن است در برخی افراد باعث تحریک و واکنش های آلرژیک شود. به علاوه از آنجایی که روغن رزماری بسیار غلیظ است، مطالعات نشان می دهد که می تواند اثرات سمی داشته باشد، حتی زمانی که در دوزهای کوچک مصرف شود.

به همین دلیل، روغن رزماری فقط برای استفاده موضعی و در رایحه درمانی توصیه می شود. هنگام استفاده موضعی از روغن رزماری، بهتر است آن را با یک روغن حامل مخلوط کنید و همیشه قبل از استفاده از روغن رزماری روی سطوح بزرگتر، قسمت کوچکی از پوست را آزمایش کنید تا ببینید بدن شما چگونه به آن واکنش نشان می دهد.

تداخلات دارویی

اگرچه تاکنون ثابت نشده است که روغن رزماری با داروها تداخل دارد، اما بهتر است قبل از استفاده از روغن رزماری روی پوست خود با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر از داروهای موضعی مانند پمادها و کرم های دیگر هم استفاده می کنید.

عوارض جانبی روغن رزماری

روغن رزماری می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. به عنوان مثال استفاده از روغن رزماری روی پوست می تواند منجر به تحریک پوست در افراد حساس شود.

به همین دلیل مهم است که محصولات مشتق از روغن رزماری، مانند روغن رزماری و روغن‌های ماساژ مبتنی بر رزماری را قبل از استفاده روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید.

اگر پس از استفاده از روغن رزماری روی پوست یا استفاده از در رایحه درمانی، متوجه هرگونه تحریک پوست یا بروز مشکل در تنفس خود شدید، استفاده از آن را متوقف کرده و به یک پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.