همه آنچه باید درباره زردچوبه بدانید

زردچوبه یک ادویه رنگی پر جنب و جوش است که به طور سنتی در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و قرن هاست در کنار جنبه خوراکی خود برای موارد دارویی به آن توجه می شود.

به گزارش تکناک، گاهی اوقات زردچوبه، زعفران هندی نامیده می شود و به طور طبیعی در جنوب شرقی آسیا رشد می کند .دلیل شهرت زردچوبه این است که حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام کورکومین است.

به لطف کورکومین، زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد. ادویه ها و مکمل های زردچوبه از ریزوم یا ریشه گیاه تهیه می شوند که آسیاب می شوند.

در این مقاله همه چیزهایی که باید در مورد فواید زردچوبه برای سلامتی و نحوه اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود بدانید را برای شما آورده ایم.

فواید زردچوبه

زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. به همین دلیل، به عنوان یک درمان موثر برای اضطراب، آرتروز، سندرم متابولیک و بسیاری از بیماری های التهابی مورد مطالعه قرار گرفته است. دانشمندان بیشتر فواید زردچوبه را به ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن نسبت می دهند.

اگرچه زردچوبه سال‌هاست مورد مطالعه قرار گرفته است، اما اکثر مطالعات روی حیوانات یا آزمایشگاهی (سلول‌های انسانی) انجام شده است. از آنجایی که مطالعات کمی بر روی انسان انجام شده است، مؤسسه ملی سلامت (NIH) بیان می کند که مزایای سلامتی زردچوبه هنوز نامشخص است. با این حال، برخی شواهد محدود نشان می دهد که زردچوبه دارای برخی فواید بی نظیر برای سلامتی است.

زردچوبه یک ادویه رنگی پر جنب و جوش است که به طور سنتی در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و قرن هاست در کنار جنبه خوراکی خود برای موارد دارویی به آن توجه می شود.

ممکن است بیماری کلیوی را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد

بیماری کلیوی ناشی از دیابت، یک سوم افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری کلیوی معمولاً به کندی و در طی سالیان متمادی ایجاد می شود.

یک مطالعه کوچک درمورد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مبتلا به بیماری کلیوی در مرحله نهایی پرداخت. آنها متوجه شدند که مصرف مکمل زردچوبه منجر به بهبود در آزمایشاتی شد که نشانگرهای آسیب کلیه را اندازه گیری می کردند. این آزمایش‌ها میزان پایین‌تری از آلبومین را در شرکت‌کنندگان نشان داد. آلبومین پروتئینی است که برای عضله‌سازی به طور معمول در خون وجود دارد و تنها زمانی در ادرار یافت می‌شود که آسیب کلیوی وجود داشته باشد. اگرچه این مطالعه کوچک بود و کلا 40 شرکت‌کننده داشت، اما بهبودهای امیدوارکننده‌ای در عملکرد کلیه برای کسانی که مکمل‌های زردچوبه مصرف می‌کردند را نشان داد.

ممکن است التهاب را کاهش دهد

التهاب بخشی از دفاع سیستم ایمنی است. هنگامی که با یک ویروس مواجه می شوید یا به خود آسیب می رسانید، سیستم ایمنی بدن شما سلول های التهابی و مواد شیمیایی مانند سیتوکین ها را برای محافظت و التیام بدن شما ارسال می کند. التهاب مزمن به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما ممکن است همیشه یک پاسخ التهابی ارسال کند، حتی زمانی که نیازی به آن نباشد. التهاب مزمن می تواند منجر به درد، خستگی، افسردگی، افزایش وزن، عفونت، رفلکس اسید معده و سایر مسائل شود.

گروهی از محققان نتایج هفت آزمایش انجام شده در مورد تاثیر زردچوبه و استرس اکسیداتیو را بررسی کردند و متوجه شدند که عدم تعادل بین سلول‌های آسیب‌رسان و سلول‌های آنتی‌اکسیدانی بدن، می‌تواند منجر به التهاب شود. در این تجزیه و تحلیل، آنها متوجه شدند که مصرف مکمل های زردچوبه برای بیش از شش هفته منجر به کاهش نشانگرهای استرس اکسیداتیو و افزایش آنتی اکسیدان ها می شود. با این حال، شایان ذکر است که این مطالعات کوچک بودند. نویسندگان این مطالعه گفتند که قبل از درک کامل مزایای سلامتی زردچوبه، به مطالعات بزرگتری نیاز است.

ممکن است سندرم متابولیک را بهبود بخشد

سندرم متابولیک که مقاومت به انسولین نیز نامیده می شود، وضعیتی است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سکته مغزی و بیماری قلبی را افزایش می دهد. سندرم متابولیک با قند خون بالا، تری گلیسیرید بالا و فشار خون بالا مشخص می شود. همچنین افراد مبتلا به این مشکل، چاقی شکمی و کلسترول HDL پایین دارنئد. از هر سه بزرگسال یک نفر مبتلا به سندرم متابولیک است.

یک مطالعه کوچک به بررسی اثرات مکمل کورکومین در شرکت کنندگان مبتلا به سندرم متابولیک پرداخت. آنها به طور خاص سیتوکین های پیش التهابی را آزمایش کردند، زیرا این پروتئین ها با سندرم متابولیک مرتبط هستند. محققان متوجه شدند که زردچوبه به طور قابل توجهی سیتوکین ها را در خون شرکت کنندگان در یک دوره هشت هفته ای کاهش می دهد. این مطالعه نیز کوچک بود و خواستار انجام مطالعات بزرگتر بود.

ممکن است به درمان افسردگی و اضطراب کمک کند

افسردگی یک مسئله شایع و جدی پزشکی است که با احساس غم و اندوه، کم انرژی بودن، کم اشتهایی، از دست دادن لذت و سایر علائم مشخص می شود. تقریباً 17 درصد از افراد در طول زندگی خود و معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه 20 زندگی خود، افسردگی را تجربه می کنند.

گروهی از دانشمندان نتایج 9 مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند که به بررسی اثرات زردچوبه بر افسردگی و اضطراب پرداختند. آنها متوجه شدند که شرکت کنندگانی که مکمل زردچوبه مصرف می کردند، بهبود قابل توجهی در علائم افسردگی و اضطراب از خود نشان دادند.

ممکن است بتواند سلول های سرطانی را مهار کند

سرطان به تعدادی از بیماری ها اشاره دارد که همگی یک چیز مشترک دارند: سلول ها شروع به رشد غیر طبیعی می کنند و گسترش می یابند و به بافت های اطراف بدن آسیب می رسانند. سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایالات متحده است.

مطالعات زیادی بر روی زردچوبه و سرطان انجام شده است، اما بیشتر حیواناتی مانند موش یا آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته اند و فقط چند مورد آزمایش در این مورد بر روی انسان انجام شده است. اکثر مطالعات نشان می‌دهند که نانوذرات کورکومین ممکن است رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهند یا حتی اندازه و وزن تومور را کوچک کنند.

ممکن است درد ناشی از آرتروز را بهبود بخشد

آرتروز به معنای التهاب مفاصل است، جایی که دو استخوان مانند زانو یا آرنج به هم می رسند. آرتروز انواع مختلفی دارد و هر کدام علت و درمان خاص خود را دارند. آرتروز با درد و تورم مفاصل مشخص می شود، اگرچه علت آن ناشناخته است. از هر چهار بزرگسال در ایالات متحده، یک نفر مبتلا به آرتروز است.

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که می تواند برای بیماری های التهابی مانند آرتروز مفید باشد. مطالعات نشان می دهد که زردچوبه می تواند سلول های پیش التهابی به نام سیتوکین ها را تغییر دهد و التهاب را در افراد مبتلا به استئوآرتریت که رایج ترین نوع آرتروز است، کاهش دهد.

گروهی از دانشمندان، مروری بر تمام مطالعات انجام شد در مورد زردچوبه انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که اگرچه بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند زردچوبه تأثیر مفیدی بر آرتروز دارد، اما مطالعات انجام شده آنقدر کوچک بود که امکان توصیه قطعی برای استفاده از زردچوبه در بیماران مبتلا به آرتروز در این زمان وجود ندارد.

چگونه از زردچوبه استفاده کنیم؟

زردچوبه ادویه ای است که در بسیاری از نقاط جهان در آشپزی استفاده می شود. در هند در کاری، در ژاپن در چای و در ایالات متحده به عنوان مکمل و ادویه استفاده می شود. کورکومین موجود در زردچوبه در کرم ها، نوشیدنی های انرژی زا، لوازم آرایشی و صابون نیز موجود است.

کورکومین موجود در زردچوبه به خوبی جذب بدن انسان نمی شود مگر اینکه فلفل سیاه به آن اضافه شود. اگر از زردچوبه در پخت و پز استفاده می کنید، سعی کنید فلفل سیاه نیز به غذای خود اضافه کنید تا بیشترین فایده را ببرید.

زردچوبه یک ماده محلول در چربی است، به این معنی که باید آن را با منبع چربی بخورید تا به خوبی جذب شود.

آیا زردچوبه بی خطر است؟

زردچوبه اگر در غذاها یا نوشیدنی ها خورده شود یا روی پوست مالیده شود، بی خطر محسوب می شود. مشخص نیست که زردچوبه برای افرادی که باردار یا شیرده هستند بی خطر است یا خیر، زیرا در آن جمعیت ها به طور کامل مطالعه نشده است.

برخی از شرکت ها در حال تولید محصولات زردچوبه یا کورکومین هستند که فراهمی زیستی آنها افزایش یافته باشد تا بهتر جذب شوند.

سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف کورکومینوئیدها یعنی هر چیزی که از زردچوبه مشتق شده باشد را تایید کرده است و آنها به طور کلی ایمن شناخته می شوند. مکمل های زردچوبه با 4هزار تا 8 هزار میلی گرم در روز بی خطر شناخته می شوند.

تداخلات دارویی

درست مانند داروهای معمولی، گیاهان و مکمل ها نیز می توانند در صورت مصرف با سایر داروها یا مکمل ها، تداخلات منفی ایجاد کنند. زردچوبه برای کاهش توانایی بدن برای جذب برخی داروها مانند داروهای سرطان یا بیماری قلبی شناخته شده است. همچنین ممکن است هنگام مصرف با داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها، داروهای دیابت یا داروهای آلرژی، خطر عوارض جانبی منفی را افزایش دهد.

بهتر است قبل از شروع مصرف هرکدام از مکمل های زردچوبه، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا می توان زردچوبه را به مقدار زیاد مصرف کرد؟

یک مطالعه نشان داد که مصرف دوزهای سنگین مشتقات زردچوبه ممکن است برای سلول ها سمی باشد، اما تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف کمتر از 8هزار میلی گرم در روز بی خطر است. تحقیقات بیشتری برای یافتن بهترین دوز زردچوبه مورد نیاز است.

بررسی زردچوبه پیچیده و دشوار است زیرا به راحتی در بدن تغییر می کند و مقدار کمی از آن به جریان خون می رسد. به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان، مشتقاتی از زردچوبه یا کورکومین تولید کرده اند که میزان جذب بهتری دارند.

عوارض جانبی زردچوبه

مکمل زردچوبه ممکن است در برخی افراد، البته به ندرت، عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات پوستی
  • اسهال یا سایر ناراحتی های دستگاه گوارش
  • حالت تهوع
  • سردرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.