هواپیمای X-59 ناسا مجهز به موتور مافوق صوت بی‌صدا شد

هواپیمای X-59 لاکهید مارتین

آژانس فضایی در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که موتور جت هواپیمای پیشرو X-59 ناسا که دارای فناوری مافوق صوت بی صدا است، اکنون نصب شده است.

به گزارش تکناک، ناسا (آژانس فضایی ایالات متحدهٔ آمریکا) با لاکهید مارتین و بخش هوانوردی جنرال الکتریک همکاری کرده است تا این طرح بلندپروازانه را محقق کند.

این برنامه می تواند روزی رویای سفرهای مافوق صوت را برای عموم مردم عملی کند. در حالی که هواپیماهای جنگنده می توانند به طور معمول با سرعتی بسیار بالاتر از سرعت صوت پرواز کنند، هواپیماهای تجاری که بر فراز مناطق پرجمعیت پرواز می کنند نمی توانند با این سرعت پرواز کنند.

دلیل آن انفجار صوتی است، وقتی جسمی سریعتر از صدا حرکت کند امواج ضربه ای ایجاد شده توسط آن  انرژی کافی برای شکستن پنجره ها را دارد و مانند صدای غرش صاعقه به گوش انسان می رسد.

پرواز هواپیماهای کنکورد که اکنون از بین رفته اند در دو دهه پیش با همین مشکل مواجه بود و هرگز نتوانستند پتانسیل کامل پرواز مافوق صوت را بازیابی کنند.

هدف ناسا شکستن آرام دیوار صوتی است

لاکهید مارتین کار بر روی X-59 را پس از انعقاد قرارداد طراحی اولیه در سال 2016 آغاز کرد که پس از بررسی، قرارداد ساخت و تحویل آن به ارزش 247.5 میلیون دلار در سال 2018 تمدید شد.

طول هواپیمای در حال ساخت 94 فوت (29 متر) و طول بال آن 29.5 فوت (9 متر) است. مانند هواپیمای کنکورد، طراحی هواپیما دارای یک مخروط دماغه بلند و نوک تیز است که دید رو به جلو را مسدود می کند. این نقص با سیستم دید پروازی پیشرفته که احتمالاً از دوربین های 4K تشکیل شده است، جبران می شود.

هواپیمای طراحی شده توسط لاکهید مارتین به دنبال آزاد کردن صدا در سطح 75 دسی بل (PLdB) بر روی زمین است که بسیار کمتر از دامنه 105-110 دسی بل است که توسط کنکورد ایجاد می شد. برای کسانی که در اطراف هواپیما هستند، صدای ایجاد شده بلندتر از صدای بسته شدن درب یک ماشین نخواهد بود.

ماموریت بزرگ ارائه سرعت های سفر بالا با انتشار صدای کم به بخش هوانوردی جنرال الکتریک محول شده است که اخیراً موتور F414-GE-100 خود را در اوایل این ماه بر روی X-59 نصب کرده است.

در بیانیه مطبوعاتی آمده است که موتور 3.9 متری 22 هزار پوند نیروی رانش ایجاد می کند و راه را برای X-59 هموار می کند تا با سرعت 1.4 ماخ در ارتفاع 16764 متری حرکت کند.

آخرین امید برای سفر مافوق صوت

X-59 ناسا یک پروژه حیاتی برای احیای سفرهای مافوق صوت برای خطوط هوایی تجاری است. Boom Supersonic مستقر در دنور، کلرادو، یک شرکت خصوصی است که به دنبال بازگرداندن سفرهای مافوق صوت است. با این حال، Interesting Engineering در ماه سپتامبر گزارش داد که این شرکت در تلاش خود برای یافتن شرکای تجاری در بخش موتور مشکل پیدا کرده است.

در زمانی که صنعت خطوط هوایی به دلیل انتشار کربن بالا با مشکل مواجه هستند، سازندگان موتور به جای اینکه آنها را به سرعت های مافوق صوت برسانند، بر بهبود بهره وری سوخت متمرکز شده اند.

در چنین سناریویی، تلاش ناسا تا این مرحله، ممکن است تنها امید ما برای احیای سفرهای مافوق صوت باشد. هواپیمای X-59 که قبلاً قرار بود اولین پرواز را در سال 2022 انجام دهد، هنوز باید تحت یک سری آزمایشات زمینی قرار گیرد، به این معنی که ممکن است فقط در سال 2023 آن را در هوا ببینیم.

یک موتور GE Aviation F414-GE-100 در هواپیمای مافوق صوت بی صدا X-59 ناسا در تاسیسات Skunk Works لاکهید مارتین در پالمدیل، کالیفرنیا نصب شده است. این موتور 13 فوتی دارای 22000 پوند انرژی نیروی محرکه است و X-59 را به سرعت 1.4 ماخ می رساند.
یک موتور GE Aviation F414-GE-100 در هواپیمای مافوق صوت بی صدا X-59 ناسا در تاسیسات Skunk Works لاکهید مارتین در پالمدیل، کالیفرنیا نصب شده است. این موتور 13 فوتی دارای 22000 پوند انرژی نیروی محرکه است و X-59 را به سرعت 1.4 ماخ می رساند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، NASA (National Aeronautics and Space Administration\American space and aeronautics agency) قصد دارد تا سال 2025 پروازهای آزمایشی را بر فراز منطق شهری در ایالات متحده انجام دهد و به دنبال آن داده ها و فناوری برای احیای سفرهای مافوق صوت بی صدا در دسترس خواهد بود.

این نوشته در فناوری ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.