تلاش دو غول صنعت هوانوردی برای رسیدن به کربن صفر

ناسا و بوئینگ، جدیدترین هواپیمای ایکس با نام X-66A را معرفی کردند که با هدف اثبات پایداری پرواز در سفر تولید شده است.

به گزارش تکناک، در بیانیه مطبوعاتی آمده است که این هواپیما که توسط نیروی هوایی ایالات متحده X-66A نامگذاری شده است، با همکاری با بوئینگ ساخته خواهد شد.این پروژه به منظور رسیدن به کربن صفر در صنعت هوانوردی مسافربری طراحی شده است و با برنامه‌های اقدام اقلیمی کاخ سفید هماهنگی دارد.

واژه هواپیمای ایکس به برنامه‌های توسعه‌ای گفته می‌شود که هدف آن ایجاد انقلابی در پیکربندی هواپیما است. این هواپیماها فقط برای اهداف تحقیقاتی طراحی شده اند و برای آزمایش طرح ها و فناوری ها استفاده می شوند. هیچ یک از هواپیماهای ایکس عملاً وارد مرحله تولید نشده اند یا به عنوان نمونه اولیه خدمت کرده اند. در عوض، این فناوری در نهایت در طراحی‌های هواپیماهای دیگر به کار گرفته می‌شود.

ریشه‌ هواپیماهای ایکس به دهه ۱۹۴۰ برمی‌گردد، زمانی که کمیته ملی مشاوره هوانوردی (NACA)، سازمانی که پیش از تأسیس ناسا وجود داشت، با همکاری نیروی هوایی و نیروی دریایی ایالات متحده یک هواپیمای آزمایشی را به وجود آورد. از آن زمان به بعد، ناسا برنامه‌های زیادی را برای هواپیماهای ایکس تعیین کرده است و مدل اخیر آن X-66A است.

اثبات کننده  پایداری پرواز

با توجه به تمایل ناسا به سفر به سیارات و ستارگان در فضای بیرونی، این سازمان همچنین به مسائلی که به سیاره خودمان آسیب می‌رساند، توجه دارد. بخش تجاری صنعت هوانوردی 2.5 درصد از کل انتشار کربن جهانی را تشکیل می‌دهد و بیش از نیمی از این گازهای گلخانه‌ای توسط هواپیماهای باریک پیکر، که به عنوان اسب بار کش این صنعت شناخته می‌شوند، منتشر می‌شود.

پروژه ثابت کننده پرواز پایدار که در ابتدای سال جاری نامگذاری شده است، با ایجاد تغییرات اساسی در بدنه هواپیما مانند طراحی جدید بال، قصد دارد طراحی هواپیماهای باریک پیکر را متحول کند.

ناسا در این پروژه با بوئینگ همکاری کرده است تا به وسیله آن، هواپیمای MD-90 خود را با تغییراتی مانند کوتاه‌تر شدن بدنه، استفاده از موتورهای جدید و طراحی نوین بال، تغییر دهد. این هواپیما قرار است دارای بال‌های بلند و نازک با موتورهای نصب شده در زیر خود و خرپاهای آیرودینامیکی برای پشتیبانی باشد.

طراحی X-66A

هنگامی که پروژه نهایی شد، ناسا و بوئینگ فعالیت‌های خود را در زمینه هواپیماهای ایکس آغاز کردند. تاد سیترون، مدیر ارشد فناوری بوئینگ، در یک بیانیه اعلام کرد: ما به نام X-66A بسیار افتخار می‌کنیم، زیرا این نام نمایانگر نسل جدیدی از هواپیماهای آزمایشی است که برای تایید طرح‌های موفقی که صنعت هوانوردی را تحول داده‌اند، به کار گرفته خواهند شد. با تکنولوژی‌ها و تجاربی که در طراحی، ساخت و آزمایش پرواز این هواپیما به دست آمده است، ما فرصتی را برای شکل دادن به آینده پرواز و کمک به حذف کربن در صنعت هوافضا خواهیم داشت.

انتظار می‌رود عناصر هواپیمای جدید مانند پیکربندی بال مبتنی بر خرپا ترانسونیک، در کنار سیستم‌های محرکه و معماری، در مقایسه با بهترین هواپیماهای کلاس امروزی، 30 درصد کمتر سوخت مصرف کنند.

بوئینگ با ارائه تقریباً ۷۲۵ میلیون دلار، همکاری مالی خود را با هواپیمای ایکس ادامه می دهد، در حالی که ناسا نیز در طول هفت سال به مبلغ ۴۲۵ میلیون دلار پرداخت می کند و علاوه بر آن، تخصص فنی و امکانات خود را در این همکاری به اشتراک می گذارد.

باب پیرس، معاون مدیر اداره ماموریت تحقیقاتی هوانوردی ناسا، بیان کرد که برای رسیدن به هدف صفرکربن در صنعت هوانوردی تا سال 2050، نیازمند طرح های مفهومی هواپیماهای متحول کننده مانند X-66A هستیم. با استفاده از این هواپیمای آزمایشی، هدف ما این است که تکنولوژی های صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که صنعت هوانوردی به آن نیاز دارد، را نمایش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.