هوشمند ترین شهرهای دنیا معرفی شدند

سنگاپور، زوریخ و اسلو بر اساس شاخص های اقتصادی ، اجتماعی و توسعه انسانی سازمان ملل متحد و نظرات ساکنان  به ترتیب به عنوان هوشمند ترین شهر های دنیا معرفی شدند.

به گزارش تک ناک، در قرن بیست و یکم، فناوری تقریباً بر هر لحظه از زندگی انسان تأثیر می گذارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال تغییر و دگرگونی زندگی، فرهنگ و عادات شهری شهروندان است.

به گزارش تک ناک، امروزه شهرها سرزنده، فعال، مولد و نوآور هستند، اما در عین حال شهرها با مشکلات عدیده ای مانند تراکم بالا، ترافیک، زباله، آلودگی آب و هوا، بی برنامگی و … مواجه هستند.

digikala

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های سازمان ملل متحد درباره چشم‌انداز جمعیت جهان در سال 2022، جمعیت جهان ممکن است در سال 2030 به 8.5 میلیارد، در سال 2050 به 9.7 میلیارد و در سال 2100 به 10.4 میلیارد برسد. تخمین زده می‌شود که تا سال 2050، 68 درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند.

تعاریف مختلفی از شهرهای هوشمند وجود دارد. با این حال، شهرهای هوشمند (smart city : urban area that uses different types of electronic Internet of things sensors to collect data and then use these data to manage assets and resources efficiently) نباید تنها به عنوان مکان هایی در نظر گرفته شوند که در آن فناوری به طور فشرده مورد استفاده قرار می گیرد.

شهر هوشمند” به طور موثر سیستم های فیزیکی، دیجیتالی و انسانی را با یک محیط ساختاریافته ادغام می کند تا آینده ای پایدار، مرفه و فراگیر را برای دارایی های اکوسیستم فراهم کند.

«شهر هوشمند» مدلی است که در آن از فناوری‌های اطلاعاتی نسل جدید مانند اینترنت اشیا، رایانش ابری، کلان داده و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی یکپارچه برای تسهیل برنامه‌ریزی، مدیریت، ساخت و ساز و خدمات هوشمند شهر استفاده می‌شود.

اجزای شهر هوشمند

شهر هوشمند به سه مفهوم توسعه شهری پایدار (محیط هوشمند)، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت خدمات (اقتصاد هوشمند) و ایجاد فضاهای مشارکتی برای همکاری و خلاقیت (حکمرانی هوشمند) اشاره دارد.

شهر هوشمند همچنین یک عبارت بازاریابی موفق برای شرکت های فناوری مانند IBM، مایکروسافت، زیمنس، جنرال الکتریک و فیلیپس است.

پلت فرم برای راه حل های شهر هوشمند فرامرزی
پلت فرم برای راه حل های شهر هوشمند فرامرزی

به گفته دکتر بوید کوهن از “Smart Cities Wheel-SCW” شهرهای هوشمند از 6 ماژول  تشکیل شده اند.

  • حمل و نقل هوشمند شامل سیستم های ترکیبی، تمیز و یکپارچه است.
  • زندگی هوشمند شامل فرهنگ، ایمنی و سلامت است.
  • حکمرانی هوشمند شامل داده‌های باز، زیرساخت‌ها و سرویس‌های وب است.
  • محیط هوشمند شامل برنامه ریزی شهری، مدیریت و ساختمان هوشمند است.
  • اقتصاد هوشمند شامل فرصت ها، بهره وری و شبکه ها است
  • ماژول افراد باهوش شامل خلاقیت، جامعه فراگیر و آموزش است.

برنامه ریزی شهر هوشمند

دیجیتالی شدن و توسعه نوآوری به ما اجازه می دهد تا مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فناوری شهرها را حل کنیم. فناوری‌های زیادی در حال توسعه هستند که به شهرها و دولت‌ها اجازه می‌دهند برنامه‌های بلندمدت انجام دهند.

این پیشرفت سریع در فناوری می تواند در موقعیت های مضر و مفید رخ دهد. در دسترس بودن هر اطلاعاتی باعث می‌شود که جامعه بیشتر بخواهد و دولت‌ها باید بتوانند راهکارهایی برای پاسخگویی به این مطالبات ارائه دهند.

برنامه ریزی شهری در توسعه بلندمدت شهری جایگاهی اساسی دارد. بسته به این دیجیتالی شدن در شهرهای مدرن امروزی، فناوری های هوشمند شهری در حال ظهور هستند.

اتصال زیرساخت های شهری، ادغام و سازماندهی بخش ها بخش اساسی پایداری در شهرهای هوشمند است.

شاخص شهر هوشمند

بر اساس شاخص شهر هوشمند (SCI)، 118 شهر بر اساس شاخص های اقتصادی و اجتماعی شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد و نظرات ساکنان رتبه بندی شده اند. فهرست منتشر شده توسط موسسه توسعه مدیریت (IMD) و دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور (SUTD).

شاخص شهر هوشمند 2021 سنگاپور (اول)، زوریخ (دوم) و اسلو (سوم) به عنوان هوشمندترین شهرهای جهان رتبه بندی شدند.

سنگاپور فراتر از یک شهر هوشمند است، در واقع آنها یک “ملت هوشمند” هستند. ابتکار ملت هوشمند، که در سال 2014 راه اندازی شد. سنگاپور بر پروژه های دیجیتال و فناوری تمرکز می کند تا بهره وری را در اقتصاد پیشرفته کشور افزایش دهد.

به همین ترتیب، هدفش این است که اولین کشوری باشد که یک شهر کاملاً سازگار با محیط زیست و بدون خودروی فسیلی  بسازد و به یک دولت شهر در سطح جهانی و مبتنی بر فناوری تبدیل شود. مانند سایر شهرهای هوشمند، سنگاپور نیز از ابزارهای دیجیتالی برای بهبود زندگی شهری استفاده می کند. این کشور سه رکن کلیدی برای تبدیل شدن به یک «ملت هوشمند» دارد: جامعه دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و دولت دیجیتال.

شهر هوشمند
شهر-ملت هوشمند سنگاپور

سنگاپور همچنین دارای یک برنامه هوش مصنوعی به نام AI Singapore (AISG) است. اهداف برنامه ایجاد اثرات اجتماعی و اقتصادی، رشد استعدادهای محلی، ایجاد یک اکوسیستم هوش مصنوعی برای کشور و سراسر جهان، و حمایت از موسسات تحقیقاتی، استارت آپ ها و شرکت های مستقر در سنگاپور است.

سنگاپور همچنین دارای “گذرنامه مهارت” است که مدارک تحصیلی، و سایر مدارک مربوط به مهارت ها را در یک سیستم مبتنی بر بلاک چین را ثبت می کند. این امر تحرک شغلی و پروفایل یادگیری مادام العمر را ارتقا می دهد. به این ترتیب همه گروه های سنی به حضور فعال در جامعه تشویق می شوند.

پایتخت نروژ، اسلو، بر ایجاد محیطی پایدار و دوستدار محیط زیست تمرکز دارد. اسلو بخشی از شبکه شهر هوشمند نوردیک است و چشم انداز آن توسعه شهری برای بهبود زندگی شهروندان از طریق باز، متصل، پایدار و نوآور است. اسلو، پایتخت اکو اروپا، با 670هزار نفر ساکن، به همین ترتیب متعهد شده است تا سال 2025 فقط وسایل نقلیه الکتریکی در شهر داشته باشد. اسلو همچنین در حال کار بر روی کاهش انتشار کربن است. آنها مردم را به استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، سیستم های هوشمند، سازه های سبز یا منابع انرژی تجدید پذیر تشویق می کنند.

دولت اسلو می خواهد در همه بخش ها “هوشمند” باشد. مدیریت شهری دارای طیف گسترده ای از پروژه ها و برنامه های شهر هوشمند (یک منطقه شهری که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی اینترنت برای جمع آوری داده ها و سپس استفاده از آنها برای مدیریت کارآمد دارایی ها و منابع استفاده می کند) برای مدیریت انرژی، مدیریت پسماند، مدیریت آب، حمل و نقل عمومی شهری، آموزش، توسعه صنعت، رفاه و مراقبت های بهداشتی و سایر خدمات اجتماعی و غیره است.

زوریخ، پایتخت سوئیس، در حال حاضر پروژه‌های دیجیتالی بسیاری را برای اتصال افراد، سازمان‌ها یا زیرساخت‌ها انجام می‌دهد. زوریخ از تحول دیجیتال برای کیفیت بهتر محیطی و ایجاد جامعه 2000 واتی استفاده می کند.

زوریخ فعالانه از کل جمعیت برای روش‌های زندگی پایدار حمایت می‌کند، از جمله همه کسانی که زندگی می‌کنند، کار می‌کنند یا از شهر بازدید می‌کنند. همچنین، زوریخ در حال جمع‌آوری داده‌ها از شبکه گسترده برد بلند (LoRaWAN) برای راه‌حل‌های شهر هوشمند است. این داده ها برای یافتن راه حل هایی برای چالش هایی مانند کیفیت هوا، مدیریت آب و ترافیک استفاده می شود.

 

فناوری های شهر هوشمند

شهرهای هوشمند با فناوری های اینترنت اشیا (IoT) داده ها را جمع آوری می کنند و از اطلاعات به دست آمده از این داده ها برای مدیریت کارآمد منابع و خدمات استفاده می کنند. در عین حال، از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای افزایش کارایی عملیاتی، اشتراک‌گذاری اطلاعات با مردم و بهبود کیفیت خدمات دولتی و رفاه شهروندان استفاده می‌کند.

به عنوان مثال، اسلو حدود 20هزار چراغ خیابانی هوشمند دارد که به صرفه جویی کلی انرژی تقریباً کمک کرده است. 70 درصد شهرهای هوشمند از فناوری‌ها و شبکه‌های اینترنت اشیا برای رسیدن به اهدافی مانند بهبود کیفیت زندگی و رشد اقتصادی استفاده می‌کنند.

شهرهای هوشمند با انواع مختلفی از فناوری ها پشتیبانی می شوند:

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)

دستگاه های فیزیکی متصل با استفاده از شبکه اینترنت اشیا (IoT).

سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS)

هر یک برای جمع آوری و تفسیر مقادیر عظیمی از اطلاعات که ممکن است برای بهبود سیستم ها و زیرساخت های شهرداری استفاده شود، همکاری می کند. برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا مبتنی بر ابر برای شهرهای هوشمند بسیار مهم هستند زیرا برنامه‌ها می‌توانند همه داده‌ها مانند ترافیک، حمل‌ونقل عمومی و غیره را دریافت، تجزیه و تحلیل و مدیریت کنند. این داده‌ها به حاکمیت محلی کمک می‌کند راه‌حل‌هایی پیدا کند، فضاها را برای ایجاد امنیت بیشتردر دسترس‌تر و بهینه‌تر کند.

چهار مرحله ضروری که توسط شهرهای هوشمند مرفه دنبال می شود عبارتند از:

جمع آوری اطلاعات: حسگرهای هوشمند در شهر داده ها را در زمان واقعی جمع آوری می کنند.

تجزیه و تحلیل: داده های جمع آوری شده توسط حسگرهای هوشمند برای به دست آوردن بینش معنی دار ارزیابی می شود.

ارتباط: اطلاعات جمع آوری شده در مرحله تحلیل از طریق شبکه های ارتباطی جامد به مقامات منتقل می شود.

فعالیت  شهرها: از اطلاعات به دست آمده از داده ها برای ایجاد راه حل، بهینه سازی عملیات و مدیریت دارایی ها و بهبود کیفیت زندگی ساکنان استفاده می کنند.

شهرهای هوشمند همچنین می توانند از هوش مصنوعی (AI)، بلاک چین و سایر فناوری های جدید برای زندگی شهری بهتر استفاده کنند. شهرهای هوشمند برای طیف وسیعی از امکانات بلاک چین باز هستند. برخی از شهرهایی که پروژه های مبتنی بر بلاک چین را توسعه می دهند، دبی، میلان، لندن، استکهلم و سنگاپور هستند.

در نتیجه، این یک فرصت عالی برای ما است که شهرهای هوشمند بسازیم و بتوانیم ابزارهای شهرسازی هوشمند را که به صورت تئوری در مورد آنها بحث کرده‌ایم در دنیای واقعی برای ایجاد شهرهای قابل زندگی به کار ببریم.

بسیاری از دولت های شهری در نقاط مختلف جهان در تلاش هستند تا این ابزارها را در شهرهای خود اعمال کنند. فناوری های شهر هوشمند برای پایداری و توسعه بشریت اهمیت زیادی دارد.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.