استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل ماهواره ها

محققان چینی توانستند با استفاده از هوش مصنوعی (AI) یک ماهواره در مدار نزدیک زمین را به مدت 24 ساعت کنترل کنند.

محققان چینی توانستند با استفاده از هوش مصنوعی (AI) یک ماهواره در مدار نزدیک زمین را به مدت 24 ساعت کنترل کنند.

به گزارش  تکناک، ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP)، رسانه دولتی چین، در این رابطه نوشت که این کار برای آزمایش نحوه رفتار هوش مصنوعی در حین کار با یک شی در فضا انجام شد. بر اساس گزارش‌های این آزمایش، یک هوش مصنوعی زمینی، ماهواره رصدی کوچک Qimingxing 1 را به مدت 24 ساعت بدون هیچ گونه دخالت انسان کنترل کرد.

به گفته SCMP، نتایج این آزمایش در مجله Geomatics and Information Science دانشگاه ووهان منتشر شده است.

ظاهراً هوش مصنوعی چند مکان روی زمین را انتخاب کرد و به Qimingxing 1 دستور داد تا نگاه دقیق‌تری داشته باشد.هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چرا هوش مصنوعی این مکان ها را انتخاب کرده باشد، ارائه نشده است. یکی از مناطق انتخابی، پاتنا بود، شهری قدیمی در شمال شرقی هند در نزدیکی رودخانه گنگ بود. این مکان محل استقرار هنگ بیهار، شاخه ای از ارتش هند است که در سال 2020، ارتش چین را درگیر یک مناقشه وحشتناک در دره گالوان کرد.

digikala

هوش مصنوعی همچنین اوزاکا، یکی از شلوغ ترین بنادر ژاپن را که گهگاه کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در اقیانوس آرام را در خود جای می دهد، در اولویت قرار داد.

پیش از این، اکثر ماهواره ها برای کار کردن به دستورالعمل ها یا وظایف خاصی نیاز داشتند. رویدادهای غیرمنتظره، مانند جنگ یا زلزله، ممکن است باعث تعیین تکلیف شوند، یا ممکن است یک ماهواره برنامه ریزی شود تا مشاهدات مستمری از اهداف خاص را انجام دهد.

این تیم ادعا می‌کند که فناوری هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در مأموریت‌های فضایی، مانند تشخیص تصویر، ترسیم مسیرهای پرواز و جلوگیری از برخورد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، وظیفه کنترل ماهواره که با اتلاف زمان و منابع همراه است هنوز به آن داده نشده است.

SCMP بیان می کند که چین بیش از 260 ماهواره سنجش از دور در مدار دارد، اما آنها اغلب در فضا به بطالت عمل می کنند و داده های کم ارزش و حساس به زمان را بدون هدف خاصی جمع آوری می کنند. این ماهواره ها عمر کوتاه و قیمت بالایی دارند. به گفته محققان، استفاده حداکثری از سودمندی آنها با کاربردهای جدید مداری بسیار مهم است.

این تیم پیشنهاد کرد که اگر اشیا یا فعالیت های غیرعادی را کشف کند، یک ماهواره کنترل شده با هوش مصنوعی ممکن است به کاربران خاصی مانند ارتش، اداره امنیت ملی و سایر نهادهای مربوطه هشدار دهد.

با این حال، برای اینکه هوش مصنوعی مؤثر باشد، باید آگاهی کاملی از جهان داشته باشد. در نتیجه، نه تنها باید یاد بگیرد که چگونه اشیاء ساخته دست بشر و طبیعی را بشناسد، بلکه باید یاد بگیرد که چگونه ارتباطات پیچیده و دائماً در حال تغییر بین آنها و بسیاری از جوامع انسانی را درک کند.

SCMP توضیح می‌دهد: فرایند تصمیم‌گیری هوش مصنوعی بسیار پیچیده است. ماشین باید فاکتورهای زیادی مانند شرایط جوی، زاویه دوربین، مقدار هدف و محدودیت‌های تحرک ماهواره را هنگام برنامه‌ریزی یک روز کاری در نظر بگیرد.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.