هوش مصنوعی به کمک کشتیرانی سبز می آید

سازمان حمل و نقل هسته‌ای بریتانیا(NTS)، با استفاده از بادبان های مجهز به فناوری هوش مصنوعی، در تلاش است هزینه‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای ناوگان خود برای حمل ضایعات هسته‌ای در سراسر جهان را کاهش دهد.

به گزارش تکناک، ایده تجهیز کشتی های باری با بادبان برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی حرکت به سوی کشتیرانی سبز  به بحران انرژی در اواسط دهه 1970 برمی گردد و علاقه به این ایده با بالا و پایین رفتن هزینه سوخت دیزل سنگین که کشتی ها با آن کار می کنند، در نوسان بوده است.

بخشی از این معادله مربوط به اقتصاد بوده است، اما بخش دیگر مربوط به فناوری است. اگرچه بادبان‌ها می‌توانند مصرف سوخت را تا 20درصد کاهش دهند اما وجود موتور در کشتی ها ضروری است زیرا فضای بار را به حداکثر می‌رسانند و توانایی بارگیری و تخلیه بار کارآمدی ارائه میدهند.

متأسفانه، بسیاری از طرح‌های ساخت بادبان‌ها پیچیده هستند. این طرح ها به خدمه اضافی و تعمیرات دائمی نیاز دارند و فضای  ارزشمندی را اشغال می‌کنند که می تواند در عملیات کشتی نیز اختلال ایجاد کنند.

به عنوان بخشی از پروژه سه ساله NTS با نام Winds of Change، این سازمان به دنبال تطبیق سیستم Fastrig است که توسط شرکت Smart Green Shipping  (SGS) توسعه یافته است تا ببیند آیا این سیستم برای ناوگانی متشکل از سه کشتی که به صورت ویژه برای حمل و نقل ضایعات هسته ای طراحی شده اند مناسب است یا خیر؟ این کشتی‌ها برای جابجایی سوخت هسته‌ای مصرف ‌شده از نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن به مقصد بریتانیا برای پردازش مجدد تبدیل به میله‌های سوخت جدید استفاده می‌شوند.

سیستم Fastrig اساساً شامل ایرفویل‌هایی است که در مجموعه‌هایی روی عرشه کشتی نصب می‌شوند. یک قسمت این سیستم متصل به دکل است و قسمت دوم مانند فلپ های روی بال هواپیما است. این سیستم به طور مستقل با استفاده از هوش مصنوعی کار می کند و می تواند خود را در کارآمدترین زاویه نسبت به باد قرار دهد تا نیروی رانش را برای کشتی ارائه دهد.

نکته هوشمندانه این است که وقتی به بادبان‌ها نیازی نیست، آنها طوری طراحی شده‌اند که خودشان را جمع کنند تا دکل‌ها روی عرشه قرار بگیرند و از مسیر بارگیری جرثقیل‌ها و وسایل دیگر خارج شوند. این قابلیت همچنین از تبدیل شدن Fastrig به یک خطر در بادهای شدید جلوگیری می کند.

این سیستم در حال حاضر تحت آزمایش های زمینی در اسکاتلند با ارزیابی های فنی، تجاری و زیست محیطی تا مارس 2025 ادامه دارد. داده های ایمنی، فنی و عملکرد برای اطلاع رسانی در مورد هر گونه نصب در آینده استفاده خواهد شد.

اندی میلینگ، مدیر بخش دریایی در NTS گفت: ما به عنوان صاحبان کشتی‌های تخصصی با پرچم بریتانیا، متعهد به حمایت از طرح‌های انتشار کربن صفر در صنعت کشتیرانی بریتانیا هستیم. ما هیجان زده هستیم که با SGS کار می کنیم تا چالش های فنی بسیار پیچیده ای را که از کاربرد فناوری کمکی باد بر روی کشتی های تجاری ناشی می شود، برطرف کنیم.

میلینگ نتیجه گیری کرد: ما انگیزه داریم که در عین حفظ عملکرد بالا، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم. گروه SGS، یک تیم متشکل از سازمان‌های فنی و تجاری با تجربه فراوان است که برای ارائه پروژه ما تشکیل شده است. دیدن اینکه چگونه این فناوری به همراه ایمنی، امنیت و قابلیت اطمینان برای ما اولویت دارد، بسیار هیجان‌انگیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.