هوش مصنوعی چگونه کسب و کارها را بهبود می‌بخشد؟

هوش مصنوعی به صورت گسترده در اکثر کسب و کارها نفوذ کرده و با کمک به انجام وظایف و تسریع در کارها جایگاه خود را تثبیت کرده است.

به گزارش تکناک، شرکت‌ها از هوش مصنوعی به تنهایی یا با ترکیب آن با نرم‌افزارهای خود استفاده می‌کنند تا سرعت انجام کارها و پروژه ها را افزایش دهند.

نتایج جدید نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که آزمایش ادغام هوش مصنوعی در کسب و کارها افزایش یافته است. یک نظرسنجی از ۲۵۴ مدیر برتر فناوری، که در آوریل ۲۰۲۳ توسط شرکت EY انجام شده است، یک ترند جالب را نشان داده است. ۹۰ درصد این مدیران استفاده از  هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Bing Chat را بررسی می‌کنند. آنها به شدت به هوش مصنوعی علاقه مند هستند و ۸۰ درصد قصد دارند سال آینده بیشتر در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند.

مدیران در بسیاری از صنایع هوش مصنوعی را دوست دارند. آنها می‌گویند هوش مصنوعی کار را بهتر و ارزان‌تر انجام می دهد. این به آنها کمک می‌کند تا در بازار رقابت کنند و به تغییرات بازار واکنش نشان دهند. آنها همچنین از اینکه ابزارهای هوش مصنوعی راحت‌تر قابل دسترس هستند احساس رضایت دارند.

در کسب و کار، هوش مصنوعی برای امنیت، اتوماسیون ، و کمک به مشتریان به کار می‌رود. مردم با استفاده از زبان (پردازش زبان طبیعی) با کامپیوترها صحبت می‌کنند. ولی قابلیت های هوش مصنوعی به این موارد محدود نمی شود. هوش مصنوعی در همه کارهایی که شرکت‌ها انجام می‌دهند حضور پررنگ دارد. در ادامه نقش هوش مصنوعی را در 15 مثال توضیح می دهیم.

نوآوری‌ها و محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی

شرکت‌ها از ظرفیت هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا نوآوری را تسهیل و خدمات و کالاهای جدیدی توسعه دهند. هوش مصنوعی می‌تواند بهبود پلتفرم‌های ارتباطی، افزایش کیفیت صدا و تصویر و حفظ یکپارچگی تصویر در طول تعاملات مجازی را، در کنار دیگر کاربردها، فراهم کند.

اتوماسیون وظایف هوشمند

هوش مصنوعی اکنون برای اتوماسیون فعالیت‌های شناختی، مانند خلاصه‌سازی گزارش‌ها و تدوین ارتباطات، به کار می‌رود. این حرکت به افزایش بهره‌وری منجر می‌شود، اما نگرانی‌هایی نیز در مورد تاثیر آن بر نقش‌های شغلی موجود ایجاد می‌کند.

هوش مصنوعی برای افزایش مهارت‌ها

حتی در مواردی اتوماسیون مشاغل به طور کلی امکان پذیر نمی باشد، هوش مصنوعی می‌تواند با ارائه مشاوره و راهنمایی به مردم کمک کند. این امر به کارمندان این امکان را می‌دهد که عملکرد خود را، چه از طریق نوشتن بهتر، توسعه نرم‌افزار، یا برنامه‌ریزی استراتژیک را افزایش دهند.

هوش مصنوعی به عنوان یک نیروی خلاق

هوش مصنوعی می‌تواند هنر، موسیقی، شعر، نوشته و کد بسازد. شرکت‌ها با وجود نگرانی‌ها درباره اصالت آن، به طور فعال از هوش مصنوعی برای تولید محتوای مختلف استفاده می‌کنند.

دسترسی و سازماندهی دانش

هوش مصنوعی، به خصوص هوش مصنوعی مولد، به کارمندان در مدیریت و سازماندهی مجموعه‌های بزرگ داده کمک می‌کند و آنها را قابل مدیریت می‌کند. اما نظارت انسانی حیاتی است چرا که هوش مصنوعی گاهی اوقات می‌تواند اشتباه کند و فرضیات اشتباه بگیرد.

هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی

هوش مصنوعی می تواند با استخراج داده و یافتن نقاط ضعف، الگوریتم‌ها و مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، فعالیت‌های تجاری متعددی را از جمله برنامه‌ریزی برای کارکنان و قیمت‌گذاری محصولات را بهینه کند.

کار بهتر و سرعت بیشتر

هوش مصنوعی برای افزایش بهره وری و بهره وری عملیاتی در چندین فرآیند استفاده می شود و از توانایی های انسانی در سرعت و دقت پیشی می گیرد.

آموزش و تربیت بهتر

ابزارهای هوشمند، آموزش را مطابق با نیازها و دانش فردی هر شخص تغییر می‌دهند. این موضوع آموزش را بهبود می‌بخشد.

هوش مصنوعی به عنوان یک هدایتگر و ناظر

راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی همانطور که در صنایع لجستیک و حمل‌ونقل مشاهده می‌شود، کارکنان را در زمان واقعی نظارت و هدایت می‌کنند و باعث بهبود عملکرد و انطباق می‌شوند.

پشتیبانی تصمیم‌گیری

سیستم‌های هوشمند کمک به تصمیم‌گیری، با ارائه مشاوره مبتنی بر داده به متخصصان در زمینه‌هایی مانند پزشکی، حسابداری، و تحقیق، تصمیم‌ها را بهبود می‌بخشند.

کنترل کیفی و تضمین کیفیت

تولیدکنندگان با استفاده از توانایی های هوش مصنوعی، مانند بینایی ماشین و یادگیری عمیق، کنترل کیفی را بهبود بخشیده و تضمین می‌کنند که کالاها مطابق با مشخصات دقیق تولید میشوند.

سرویس‌های سفارشی

با ادغام داده مشتریان و سفارشی‌سازی تعاملات بر اساس ترجیحات و رفتار، تجربیات مشتری متناسب با نیازهای آنها را فراهم می‌کند.

افزایش ایمنی

هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های دوربین‌ها و حس‌گرها در صنایع مختلف ایمنی را افزایش می‌دهد، خطرات را شناسایی می‌کند، از وقوع حوادث جلوگیری می‌کند و قوانین را رعایت می‌کند. هوش مصنوعی درانجام  بسیاری از وظایف کسب و کار، از جمله خدمات مشتری، بازاریابی، مدیریت زنجیره تأمین، منابع انسانی، امنیت سایبری، فناوری اطلاعات و مدیریت ریسک کمک می‌کند.

سایر حوزه ها

هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان، در تشخیص و برنامه‌ریزی درمان‌ها کمک می‌کند. این فناوری در حوزه خدمات مالی کلاهبرداری‌ها را شناسایی و در صنعت نیازهای تعمیر و نگهداری را پیش‌بینی می‌کند. هوش مصنوعی در حوزه حمل و نقل ،ترافیک را مدیریت و به خودروهای بدون راننده اجازه می‌دهد تا حرکت کنند. این کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف نشان‌دهنده چگونگی تغییر و بهبود فرآیندهای کسب و کار در دنیای دیجیتال امروز است.

چگونه کسب و کارها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

Forbes یک نظرسنجی انجام داده است که نتایج جالبی در مورد چگونگی روی آوردن کسب و کارها به هوش مصنوعی برای بهبود عملیات خود و ارتقاء رضایت مشتری را نشان داده است.

شرکت‌ها در بسیاری از بخش‌های کار خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. استفاده از آن در کمک به مشتری (۵۶٪)، کنترل امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری (۵۱٪)، برقراری ارتباط با مشتری (۴۶٪)، ابزارهای پشتیبانی دیجیتال (۴۷٪)، مدیریت تأمین (۴٪)، ساخت (۳۵٪)، پیشنهاد کالاها (۳۳٪)، محاسبات مالی (۳۰٪)، زنجیره‌های تأمین (۳۰٪)، استخدام استعدادها (۲۶٪)، و یافتن خریداران (۲۴٪) رایج است. هوش مصنوعی در ساده‌سازی این کارها، بهبود کیفیت آنها و ارتقاء احساس مشتریان در بسیاری از مشاغل، حیاتی شده است.

افزایش رضایت مشتریان

۷۳ درصد از شرکت‌ها برای ارسال  پیام‌های فوری از ربات های چت هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. ۶۱ درصد از هوش مصنوعی برای بهبود ایمیل‌ها استفاده می‌کنند. ۵۵ درصد از هوش مصنوعی برای پیشنهاد مواردی که ممکن است مشتریان دوست داشته باشند، استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی همچنین در تولید محتوای وب‌سایت‌ها (۴۲٪) و تبلیغات (۴۶٪) کمک می‌کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی تلفن‌ها را پاسخ می‌دهد (۳۶٪) و متون بهتری را تولید می‌کند (۴۹٪).

هوش مصنوعی فرآیندهای کسب و کار را بهبود می‌بخشد

هوش مصنوعی در بهبود تولید (۵۳٪) کمک می‌کند. اتوماسیون فرآیند با استفاده از هوش مصنوعی توسط ۵۱٪ از سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ۵۲٪ موارد، هوش مصنوعی در مسائل مربوط به موتورهای جستجو مانند یافتن کلمات کلیدی مناسب کمک می‌کند. کارهای دیگری که هوش مصنوعی انجام می‌دهد شامل جمع‌آوری داده‌ها (۴۰٪)، تفکر و ایده‌پردازی (۳۸٪)، و ایجاد ایمنی بیشتر (۳۸٪) می‌شود. هوش مصنوعی تبادل اطلاعات درون شرکت و تهیه برنامه‌ها و گزارش‌ها را آسان‌تر می‌کند (۴۶٪). برخی از هوش مصنوعی برای نوشتن کد کامپیوتری (۳۱٪) و برخی دیگر برای نوشتن محتوا برای وب‌سایت‌ها (۲۹٪) استفاده می‌کنند.

چشم‌اندازهای خوش‌بینانه نسبت به هوش مصنوعی

بیشتر صاحبان کسب و کار فکر می‌کنند که هوش مصنوعی به آنها کمک می‌کند. آنها انتظار دارند که ادغام هوش مصنوعی در کسب و کار آنها باعث خدمات مشتری بهتر، انجام بیشتر کارها، افزایش فروش، سرعت تصمیم گیری و واکنش‌ها به تغییرات بازار و کاهش هزینه ها شود

نگرانی‌های درباره هوش مصنوعی در کسب و کار

نگرانی زیادی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد .مواردی مانند تأثیر آن بر ترافیک وب (24٪). مردم همچنین از اتکای بیش از حد به هوش مصنوعی (43%)، نیاز به مهارت های فنی برای استفاده از آن (35%)، اشتباهات هوش مصنوعی (28%)، کاهش مشاغل (33%) و ارائه اطلاعات غلط توسط هوش مصنوعی (30%) می ترسند. نگرانی های مربوط به حریم خصوصی و امنیت داده ها (31٪) به نگرانی های هوش مصنوعی اضافه می شود.

ChatGPT دارای آینده‌ای روشن است

تقریبا تمام صاحبان کسب و کار (۹۷٪) باور دارند که ChatGPT برای کسب و کار آنها مفیداست. منافع مورد انتظار شامل پاسخ‌دهی به ربات های چت (۷۴٪)، بهبود ارتباطات ایمیلی (۴۶٪)، تصحیح اشتباهات کدنویسی (۴۱٪)، تفسیر اطلاعات (۴۷٪) و خلاصه‌سازی اطلاعات (۵۳٪) می‌شوند. شرکت‌ها امیدوارند که ChatGPT تصمیم‌گیری را بهتر کند، اعتماد مشتریان را افزایش دهد، بازدیدکننده‌های بیشتری به وب‌سایت بیاورد، و استخدام را آسان‌تر سازد.

به طور خلاصه، شرکت‌ها به سرعت ادغام هوش مصنوعی را در کارهایشان گنجانده‌اند. آنها نظرات مثبت و منفی درباره استفاده از آن دارند. در آینده، هوش مصنوعی، مانند ChatGPT، نحوه برخورد کسب و کارها با مشتریان، مدیریت کار، و تصمیم‌گیری را تغییر خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.