وقوع 100 رانش زمین پس از زلزله مرگبار ترکیه

دانشمندان با استفاده از تصاویر ماهواره ای، رانش های زمین را پس از زلزله قدرتمند اوایل فوریه ترکیه را شناسایی می کنند.

به گزارش تکناک ،زلزله های  7.8 و 7.5 ریشتری که در 6 فوریه 2023 بخش هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند، ویرانی های گسترده ای ایجاد کرد که برخی از آنها فراتر از مناطق شهری گسترش یافتند.

در روزهای پس از وقوع زلزله در ترکیه، بسیاری از رانش های زمین در تصاویر ماهواره ای قابل مشاهده بود.

تصویربردار عملیاتی زمین  2 (OLI-2) از ماهواره  Landsat 9 تصاویر بالا را به دست آورد که گروهی از رانش های کوچک زمین را در امتداد دره ای در شرق ساریسکی، ترکیه، در 14 فوریه 2023 نشان می دهد. تصاویر بالا، از OLI-2 همچنین، همان منطقه را در 11 فوریه 2022، حدود یک سال قبل از زلزله نشان می دهد.

همچنین در 14 فوریه 2023، یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی عکس زیر را از رانش زمین در دره‌ای نزدیک اصلاحیه، (شهری در استان غازیانتپ در جنوب شرقی ترکیه) گرفت. اصلاحیه یکی از چندین شهر و منطقه است که در آن تعداد زیادی خانه در اثر زلزله آسیب دیده یا ویران شده است.

برنامه منطقه بلایای طبیعی در بخش علوم زمین ناسا، تحولات مربوط به زمین لرزه ها و پیامدهای آنها را ردیابی می کند و نقشه ها، داده ها و تخصص علمی را با نهاد های ذینفع به اشتراک می گذارند تا به پاسخگویی مداوم و ارزیابی خطرات بعدی کمک کرده باشند.

یکی از اعضای تیم مستقر در مرکز پرواز های فضایی گادرد ناسا با استفاده از داده‌های با وضوح بالا بیش از 100 مورد رانش زمین، از جمله چندین مورد در دره نزدیک ساریسکی را شناسایی کردند. داده‌های رانش زمین در نقشه‌های ارائه شده به نهادهای مسئول برای کمک به گروه امداد در رساندن غذا و آب به زلزله‌زدگان گنجانده شده است. بطوریکه اطلاعات جدید در دسترس قرار می گیرند این تیم نقشه ها و داده های مربوط به زلزله را در پورتال نقشه برداری دسترسی آزاد خود قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.