مصرف سبزیجات خطر شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد

یک مطالعه با بررسی رابطه شکستگی استخوان و مصرف سبزیجات نشان داد ویتامین K1 به طور قابل توجهی خطر بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهد.

یک مطالعه با بررسی رابطه شکستگی استخوان و مصرف سبزیجات نشان داد ویتامین K1 به طور قابل توجهی خطر بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهد.

به گزارش تکناک، شکستن استخوان‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی فرد داشته باشد،به خصوص در سنین بالاتر که شکستگی‌های لگن می‌تواند منجر به ناتوانی، کاهش استقلال و افزایش خطر مرگ و میر شود.

با این حال،تحقیقات مؤسسه تحقیقاتی نوآوری تغذیه و سلامت در دانشگاه ادیت کوان نشان داده است که ممکن است با اقداماتی خطر شکستگی که ممکن است در آینده در زندگی شما رخ دهد را کاهش داد.

با همکاری دانشگاه استرالیای غربی،این مطالعه به بررسی رابطه بین بستری شدن ناشی از شکستگی در بیمارستان و دریافت ویتامین K1 در تقریبا 1400 زن مسن استرالیایی طی یک دوره 14.5 ساله پرداخت.

نتایج نشان داد زنانی که بیش از 100 میکروگرم ویتامین K1 معادل 125 گرم سبزیجات با برگ تیره یا یک تا دو وعده سبزیجات مصرف کردند،در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که کمتر از 60 میکروگرم که دستورالعمل فعلی مصرف ویتامین K کافی در استرالیا برای زنان است،در هر وعده مصرف می‌کردند، 31 درصد کمتر در معرض خطر شکستگی قرار داشتند.

افرادی که بیشترین میزان ویتامین K1 را مصرف کردند ،خطر بستری شدن در بیمارستان را تقریباً به نصف کاهش دادند (49 درصد) که این موضوع موجب ارائه نتایج مثبت تری در مورد شکستگی لگن شد.

دکتر مارک سیم،سرپرست این مطالعه گفت: این نتایج شواهد دیگری از مزایای ویتامین K1 است،که همچنین نشان دهنده ی این است که این ویتامین سلامت قلب و عروق را افزایش می دهد.

دکتر مارک سیم

وی گفت: نتایج ما مستقل از بسیاری از عوامل ثابت شده برای میزان شکستگی، از جمله شاخص توده بدن، دریافت کلسیم، وضعیت ویتامین D و بیماری شایع است.

مطالعات پایه ای ویتامینK1 نقش مهمی در کربوکسیلاسیون پروتئین‌های استخوانی وابسته به ویتامینK1 مانند استئوکلسین را شناسایی کرده‌اند و اعتقاد بر این است که استحکام استخوان را بهبود می‌بخشد.

آزمایش قبلی نشان داد که مصرف ویتامینK1 در رژیم غذایی کمتر از 100 میکروگرم در روز ممکن است برای انجام این کربوکسیلاسیون بسیار کم باشد.

ویتامین K1 همچنین ممکن است با مهار عوامل مختلف جذب کننده استخوان،سلامت استخوان را نیز تقویت کند.

چه مقدار مصرف کنیم؟

دکتر سیم گفت که خوردن بیش از 100 میکروگرم ویتامین K1 در روز ایده آل است و خوشبختانه انجام آن چندان دشوار نیست.

وی افزود: مصرف روزانه این مقدار ویتامین K1 را می توان به راحتی با مصرف بین 75 تا 150 گرم، معادل یک تا دو وعده، سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و کلم بدست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.