ویژگی جدید و منحصر به فرد جدیدترین هدست اپل

اپل با ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال توسعه هدست جدیدی به نام mixed reality است و احتمالا از آن در رویداد WWDC 2023 رونمایی کند.

به گزارش تکناک، این شرکت از زمان WWDC 2017، تا حدی به توسعه واقعیت افزوده  محصولات خود اهمیت داده است. در آن زمان، اپل با استفاده از ابزارهای توسعه برای آیفون و آیپد، زیرساخت تکنولوژی مورد استفاده در هدست را فراهم کرده بود.

این زمانی بود که اپل برای اولین بار چارچوب واقعیت افزوده ARKit خود را معرفی کرد که به توسعه دهندگان کمک می کند تا تجربه‌های جذاب واقعیت افزوده روی آیفون و آیپد ایجاد کنند. در سال‌های گذشته، ARKit برای اپل بسیار حائز اهمیت بوده و این شرکت بخش قابل توجهی از نمایش‌های زنده خود را به معرفی و نمایش قابلیت‌های جدید واقعیت افزوده اختصاص داده است. اپل با تمرکز بر این ابزارها، بر اهمیت فناوری واقعیت افزوده به عنوان بخشی از آینده پلتفرم‌های خود تأکید کرده است.

نرم‌افزار آیفون و آیپد تنها چیزی نیست که برای آینده mixed reality طراحی شده است. سخت‌افزارهای آیفون و آیپد نیز به همین منظور با تجهیزاتی برای ارائه تجربه‌ بهتر واقعیت افزوده در دنیایی مجازی، بهبود یافت.

از زمانی که اپل با تکنولوژی Face ID و ویژگی Animoji و در ادامه Memoji، آغاز کرد، شروع به تنظیم قابلیت‌های واقعیت افزوده در آیفون کرد. در داخل، اپل موتور عصبی آیفون را به گونه‌ای تنظیم کرد که بتواند بدون مشکل با واقعیت افزوده کار کند.

دوربین اصلی آیفون‌ها حتی یک سنسور LiDAR مجزا را به طور مشابهی به راهبردهای ماهواره‌ای ماه و خودروهای بدون راننده که اطراف خود را مشاهده می‌کنند، اضافه کرد.حتی یک بروزرسانی سخت‌افزاری iPad Pro وجود داشت که تقریباً به طور کامل بر روی افزودن یک اسکنر LiDAR در دوربین پشتی متمرکز بود.

البته این قابلیت به فوکوس و حسگر عمق عکس‌های حالت پرتره کمک کرد، اما همچنین برای نرم افزارهای اختصاصی آیپد که برای تزئین اتاق با مبلمان مجازی یا امتحان کردن عینک بدون فریم در دسترس بودند، هم مفید بود.

از ابتدا روشن بود که ARKit فقط برای تجربه‌های آیفون و آیپد طراحی نشده است. صفحه گوشی خیلی کوچک است تا به‌طور کامل تجربه‌ای روان ارائه دهد و وزن تبلت برای مدت زمان استفاده طولانی ، خیلی سنگین است.

استفاده از واقعیت افزوده در آیفون و آیپد به‌طور کامل مفید است. گرفتن هیولاهای جیبی در دنیای واقعی در Pokémon GO بیش از یک محیط کاملا دیجیتالی عجیب و غریب است. تشریح یک موجود مجازی در کلاس درس نیز می تواند خوشایندتر از دست زدن به اعصاب واقعیآن موجود، باشد.

با این حال، برای تجربه‌هایی که واقعاً مغز شما را فریب دهند که محتوای دیجیتالی که در حال مشاهده آن هستید را باور کنید، نیاز به عینک واقعیت افزوده (goggles) است.

آیا این بدان معناست که همه به اندازه کافی به واقعیت افزوده و واقعیت مجازی اهمیت می‌دهند تا باعث محبوبیت هدست  شود؟ واکنش‌ها به واقعیت افزوده در آیفون و آیپد گاهی این است که اپل در حال ارائه یک راه‌حل برای جستجوی یک مشکل است.

با این حال، تجربیات واقعیت افزوده‌ای وجود دارند که به وضوح خوشایند هستند.

آیا می‌خواهید تمامی ابعاد iPhone یا MacBook اعلام شده ولی منتشر نشده را ببینید؟ به احتمال زیاد بسیاری از افراد ، برای اولین بار Mac Pro و Pro Display XDR را با واقعیت افزوده تجربه کردند.

نمایش یک موشک فضایی مجازی در اندازه واقعی در اتاق نشیمن ، به شما دید خوبی از مقیاس این دستگاه‌ها می‌دهد. تجربه پرتاب یک موشک مجازی که به شما اجازه می‌دهد به عنوان یک مسافر به زمین نگاه کنید هم می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

همچنین واقعیت افزوده، بهترین روش برای معرفی دایناسورها ، بدون سفر در زمان و خطر بازگشت T-Rex به دنیای حاضر برای کودکان است.

در مورد ARKit، اپل آشکارا ابزارهایی را ایجاد کرده است که از ماه آینده از چندین روش برای توسعه تجربه هدست استفاده می شود.

ابتدا ARKit روشی را برای ارائه ابزارها، واسط‌ها و کتابخانه‌های مورد نیاز برای ساخت برنامه‌های واقعیت افزوده به توسعه‌دهندگان ارائه داد. پیگیری حرکت، شناسایی صحنه، حسگر نور و یکپارچگی دوربین همه برای معرفی برنامه‌های واقعیت افزوده ضروری هستند.

پیگیری جهان واقعی عامل دیگری است که در این زمینه مهم است. ARKit ابزارهای لازم برای استفاده از حسگرهای سخت‌افزاری مانند دوربین، ژیروسکوپ و شتاب‌سنج را جهت دقیق شناسایی موقعیت اشیاء مجازی در یک محیط واقعی از طریق دستگاه‌های اپل معرفی کرد.

سپس عاملی به نام شناسایی چهره وجود دارد. ARKit به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا از همان قابلیت های ردیابی چهره استفاده کنند که اپل برای تقویت Animoji و Memoji با انعکاس حالت چهره استفاده می کند.

AR Quick Look یک فناوری دیگری است که قبلاً اشاره شد. این فناوری برای قراردادن اشیاء مجازی مانند محصولات در محیط واقعی اطراف شما استفاده می‌شود. مقیاس‌بندی مناسب این اشیاء و یادآوری موقعیت آن‌ها نسبت به دستگاه شما به‌عنوان یکی از عوامل در ایجاد حس واقعیت مجازی مطرح می‌شود.

نسخه‌های جدیدتر ARKit بر روی پشتیبانی از تجربیات واقعیت افزوده با قابلیت به اشتراک گذاری تمرکز کرده‌اند که می‌توانند بین کاربردها همچنان پایدار باقی بمانند. شیء در محیط شما را شناسایی کرده و از مشاهده افراد در صحنه جلوگیری کند. همچنین عملکرد ARKit در طول سال‌ها بهبود یافته است، بنابراین فناوری اصلی که تجربیات واقعیت مجازی و افزوده را در هدست تأمین می‌کند، بسیار قوی خواهد بود.

ما انتظار داریم که نخستین رونمایی رسمی هدست اپل را در رویداد کلیدی بعدی یعنی دوشنبه ۵ ژوئن ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.