پردازنده های گرافیکی Vega دیگر پشتیبانی نمی شوند

همانطور که AMD در حال کار بر روی پشتیبانی از ویندوز است، با آخرین به روزرسانی ROCm، پردازنده های گرافیکی Vega را حذف کرده است.

به گزارش تکناک، می‌توان با اطمینان ادعا کرد که انویدیا در بازار GPU های ایستگاه‌کاری، مانند موفقیتش در صنعت GPU های مصرف کننده، تسلط خود را برقرار کرده است. در واقع، حکمرانی تیم سبز در این حوزه بیشتر برجسته است زیرا AMD و Intel به دلیل پشتیبانی گسترده از CUDA (معماری واحد محاسبات متحد)، اغلب جایگزین قابل قبولی نیستند. در حالی که OpenCL مدت طولانی وجود داشته است، اما نتوانسته به سادگی با غولی مثل CUDA، رقابت کند.

در سال 2016، به عنوان واکنش به حکمرانی Nvidia، AMD پلتفرم محاسبات باز Radeon Open Compute (ROCm) را معرفی کرد. در حالی که ROCm در میان کاربرانی که به دنبال یک راه حل منبع باز هستند، محبوبیت پیدا کرده است، اما نگرانی وجود دارد که اقدامات خود AMD ممکن است باعث محدود شدن بهره‌مندی از GPU های Radeon شود.

در به‌روزرسانی جدید ROCm 5.6.0 خود، شرکت اعلام کرد که پردازنده‌های گرافیکی Vega II یا Vega 20 (gfx906) به زودی در حالت maintenance قرار خواهند گرفت و این به معنای این است که تنها بسته‌های امنیتی بحرانی و رفع اشکالات ارائه خواهند شد و هیچ پشتیبانی جدیدی برای Vega 20 در دسترس نخواهد بود. در یک‌چهارم دوم سال 2024، حالت maintenance نیز به پایان خود خواهد رسید.

صحبت پشتیبانی از پردازنده های گرافیکی Vega شد، در یک اتفاق خنده دار، بازیکنان Call of Duty ظاهرا برای تیم توسعه دهنده بازی پیتزا فرستادند تا از پشتیبانی برخوردار شوند.

Vega 20 دومین نسل از پردازنده های گرافیکی Vega  بود که شامل کارت های گرافیکی diskrete مانند Radeon VII، AMD Instinct MI50 و غیره بود. در همین حال، Nvidia هنوز Maxwell GPU های سال 2015 را پشتیبانی می کند و تنها به تازگی پشتیبانی از Kepler را لغو کرده است.

در نوشته های رسمی برای ROCm 5.6.0 آمده است: محصولات AMD Instinct MI50، Radeon Pro VII و Radeon VII (که به طور کلی به عنوان GPU های gfx906 شناخته می شوند) از Q3 سال 2023 به حالت maintenance ورود خواهند کرد. این با تاریخ انتشار ROCm 5.7 GA هماهنگ خواهد شد.

  • هیچ ویژگی جدید و بهینه‌سازی عملکردی برای GPU های gfx906 به جز ROCm 5.7 پشتیبانی نخواهد شد.
  • رفع اشکالات / بسته های امنیتی بحرانی برای GPU های gfx906 تا Q2 سال 2024 (پایان حالت maintenance) پشتیبانی خواهند شد (با تاریخ انتشار ROCm بعدی هماهنگ خواهد شد)
  • رفع اشکالات در طول دوره maintenance، در نسخه بعدی ROCm انجام خواهد شد
  • رفع اشکالات برای نسخه‌های قدیمی‌تر ROCm برای این SKU برنخواهد گشت.
  • بروزرسانی های سیستم عامل / توزیع ها برای GPU های gfx906 تا پایان maintenance (EOM) بر اساس روند انتشار ROCm ادامه خواهد داشت.

در ادامه، خبرهای خوبی هم وجود دارد زیرا AMD در یک پست وبلاگ جداگانه تایید کرد که GPU های RDNA 3 (سری 7000) نیز در همان زمان پشتیبانی خواهند شد. برخی از این کارت‌ها شامل Radeon PRO W7900 و همچنین کارت‌های مصرفی مانند RX 7900 XTX و غیره می‌باشند. AMD نوشته است: ما قصد داریم پشتیبانی ROCm از GPU های کاری AMD RDNA 2 کنونی، Radeon Pro v620 و w6800 به GPU های مصرفی و کاری AMD RDNA 3 انتخابی گسترش دهیم. پشتیبانی رسمی برای GPU های مبتنی بر RDNA 3 در لینوکس قرار است در پاییز آغاز شود و با کارت Radeon PRO W7900 با حافظه 48 گیگابایت و Radeon RX 7900 XTX با حافظه 24 گیگابایت شروع شود و در طول زمان، کارت‌های دیگر و قابلیت‌های گسترده‌تری منتشر خواهند شد.

 و در صورتی که این را از دست داده باشید، پشتیبانی از ROCm برای ویندوز (از طریق nacasha در توییتر) نیز در حال کار است که می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید:

تصویر سمت چپ جدول پشتیبانی GPU را نشان می‌دهد که کارت‌های RDNA 2 مانند RX 6600 و 6900 XT را فهرست می‌کند، در حالی که تصویر سمت راست نیازمندی‌های سیستم برای اجرای AMD HIP (رابط محاسباتی نامتقارن برای قابلیت حمل و نقل) در ویندوز 10 و ویندوز 11 را نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.