پروبیوتیک می‌تواند ابرمیکروب‌ها را نابود کند

یک کارآزمایی بالینی جدید نشان داده است که می‌توان از یک نمونه پروبیوتیک برای از بین بردن جمعیت میکروبی در انسان استفاده کرد

یک کارآزمایی بالینی جدید نشان داده است که می‌توان از یک نمونه پروبیوتیک برای از بین بردن جمعیت میکروبی در انسان استفاده کرد و خطر عفونت را بدون خطرات استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها کاهش داد.

به گزارش تکناک،استافیلوکوکوس اورئوس گونه‌ای از باکتری‌های رایج در انسان است، اما اگر به قسمت نامناسبی از بدن وارد شود، می‌تواند عملکرد منفی پیدا کند.

استافیلوکوکوس اورئوس را می توان در بینی، روده و روی پوست بسیاری از افراد پیدا کرد و در بیشتر موارد بی ضرر است. اما اگر وارد زخم، جریان خون، ریه ها یا هر جای دیگری که قرار نیست،شود، می تواند باعث عفونت های جدی شود. بدتر از آن این است که این باکتری مقاومت فزاینده‌ای نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها دارد، به‌طوری‌که شکل خطرناکی به نام استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) یا «استاف طلایی» ،به یک عفونت شایع بیمارستانی تبدیل شده است.

کاهش باکتری های بی ضرر در بدن به عنوان راهی برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های جدی پیشنهاد شده است، اما انجام این کار با استفاده از آنتی بیوتیک ها ایده آل نیست زیرا می تواند مقاومت دارویی بیشتری را تقویت کند و همچنین باکتری های خوب روده را نیز از بین ببرد.

برای مطالعه جدید، محققان موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) به جای آنتی بیوتیک ها، استفاده از پروبیوتیک‌ها را بررسی کردند. در مطالعات قبلی، تیم متوجه شده بود که مولکول‌های خاصی که توسط باکتری دیگری به نام باسیلوس سوبتیلیس تولید می‌شوند، با سیستم حسی استافیلوکوکوس اورئوس تداخل می‌کنند که مانع از رشد این باکتری می‌شود. B. subtilis در حال حاضر به عنوان منبع یک پروبیوتیک انسانی استفاده می شود.

در کارآزمایی بالینی جدید، به 115 شرکت کننده که به طور طبیعی میزبان استافیلوکوکوس اورئوس بودند، هر روز به مدت 30 روز B. subtilis یا دارونما داده شد. پس از آن، محققان میزان این باکتری را در بینی و روده آنها ارزیابی کردند و آن را با میزان ابتدای آزمایش مقایسه کردند. افرادی که پروبیوتیک دریافت کردند، 96.8 درصد کاهش جمعیت استافیلوکوکوس اورئوس در روده خود، و 65.4 درصد کاهش در بینی را مشاهده کردند. در همین حال، هیچ تغییری در گروه تحت کنترل مشاهده نشد.

دکتر مایکل اتو، محقق ارشد این آزمایش گفت: پروبیوتیکی که ما استفاده می کنیم استافیلوکوکوس اورئوس را نمی کشد، اما به طور خاص و به شدت ظرفیت آن را برای انجام عملکردهای منفی،کاهش می دهد. ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم استافیلوکوکوس اورئوس بد را هدف قرار دهیم در حالی که ترکیب میکروبیوتا را دست نخورده باقی می‌گذاریم.

میکروبیوتا اجتماع میکروارگانیسم های هم زیست و بیماری زا اما نه لزوما در بدن است.

این تیم تحقیقاتی می‌گوید که این تکنیک می‌تواند یک درمان پیشگیرانه مؤثر برای افرادی باشد که در معرض خطر بالاتر ابتلا به عفونت استافیلوکوکوس اورئوس هستند. از آنجایی که B. subtilis به طور گسترده به عنوان یک پروبیوتیک استفاده می شود، برای استفاده طولانی مدت بسیار ایمن تر از آنتی بیوتیک ها است.

محققان در حال برنامه ریزی برای پیگیری این روش درمانی با آزمایش دیگری هستند که افراد بیشتری را در مدت زمان طولانی تری آزمایش می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.