پشتیبانی اپل آیدی از Passkeys

به نظر می رسد اکنون در اپل آیدی از Passkeys پشتیبانی می شود، اما این پشتیبانی در صورت استفاده از اولین نسخه بتا iOS 17 (یا iPadOS 17 یا macOS Sonoma) وجود دارد.

به گزارش تکناک، اکنون کاربران بتا سیستم عامل های اپل می توانند در هر جایی که از ورود به سیستم با اپل آیدی پشتیبانی می شود، مانند Apple.com و icloud.com، و هر آدرس دیگر متصل به حساب اپل، بدون رمز عبور، فقط با استفاده از احراز هویت بیومتریک آیفون یا مک بوک وارد حساب خود شوند.

Passkeys چیست؟

Passkeys رمزهای عبور سنتی را با احراز هویت دستگاه شما جایگزین می‌کند. به این ترتیب، فقط با فعال کردن Face ID در آیفون، حسگر اثر انگشت در گوشی اندرویدی خود، یا با Windows Hello در رایانه شخصی، می‌توان وارد Gmail، PayPal یا iCloud شد.

با توجه به ساخت آن بر اساس فناوری WebAuthn (یا Web Authentication)، هنگام ایجاد یک Passkey، دو کلید مختلف، یکی توسط وب‌سایت سرویس حساب کاربر و یک کلید خصوصی در دستگاه برای تأیید هویت او ایجاد و ذخیره می‌شود.

البته، در صورت ذخیره Passkeys در دستگاه خود، هنگام گم شدن دستگاه چه اتفاقی می افتد؟ از آنجایی که Passkeys در چندین دستگاه کار می کند، در صورت تهیه یک نسخه پشتیبان امکان استفاده از آن وجود دارد. بسیاری از سرویس‌های بهره‌مند از پشتیبانی Passkeys نیز با شماره تلفن یا آدرس ایمیل کاربر یا در صورت داشتن کلید امنیتی سخت‌افزاری احراز هویت می‌شوند.

در همین حال، سرویس‌های دیگری مانند Gmail به شما اجازه نمی‌دهند رمز عبور را به‌طور کامل از حساب خود حذف کنید. صندوق‌های رمز عبور اپل و گوگل در حال حاضر و همچنین برنامه‌های مدیریت رمز عبور مانند 1Password و Dashlane نیز از آنها پشتیبانی می کنند. Password1 همچنین یک فهرست خدمات آنلاین ایجاد کرده است و امکان ورود با استفاده از یک رمز عبور را برای کاربران فراهم می‌کند.

از این عملکرد در هر جایی از سیستم با امکان ورود با Apple ID پشتیبانی می شود. به عنوان مثال، برای ورود به Reddit و زیرمجموعه‌های آن، می‌توان روی دکمه «Continue with Apple» در صفحه ورود ضربه زد و در ادامه می توان با اسکن یک QR code با آیفون وارد حساب خود شد.

به نظر می‌رسد این ویژگی در هر دستگاه اپل کار می‌کند. با توجه به بررسی‌ها امکان استفاده از passkey در کروم، سافاری و Arc وجود دارد. در رایانه شخصی ویندوزی در کروم، همان دکمه «Sign in with iPhone» نشان داده می‌شود. در گوشی اندرویدی، اصلا چنین گزینه‌ای وجود ندارد.

پس از ایجاد passkey در آیفون، آیپد یا مک خود، در همه دستگاه‌های اپل همگام‌سازی می‌شود و امکان استفاده از لاگین‌های بیومتریک تنظیم‌شده در آن سیستم برای ورود با Apple ID خود فراهم می‌شود. از آنجایی که Passkeys منحصر به دامنه اپل نیست، پس از راه‌اندازی کامل، باید بتوان آن‌ها را در دستگاه‌های غیر اپل برای ورود بدون رمز عبور با Apple ID خود، با استفاده از اندروید یا ویندوز در کروم یا اج، مرورگرهای بهره‌مند از پشتیبانی Passkeys، ایجاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.