پلی استیشن 5 یا PC ؛ خرید کدامیک برای بازی بهتر است؟

پلی استیشن 5 چند سالی است که وجود دارد و پیدا کردن آن در انبارها آسان تر از همیشه است. همچنین فهرستی باورنکردنی از بازی‌ها برای آن وجود دارد.

به گزارش تکناک، همچنین این نسخه با عناوین PS4 سازگار است و این یعنی اینکه به هزاران ساعت بازی خوب در کنسول نسل جدید دسترسی خواهید داشت.

همین را می توان در مورد رایانه شخصی نیز گفت که میزبان هزاران بازی است و به راحتی می توان با نصب سخت افزار جدید به جای خرید یک کنسول جدید، آن را ارتقا داد. اما اگر به بازی علاقه دارید، آیا باید در سال 2024 یک PS5 بخرید یا PC؟

چندین فاکتور وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، از جمله قیمت، عملکرد، لیست بازی ها و خدمات آنلاین. این دو پلتفرم کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و دارای مجموعه‌ای از مزایا و معایب خود هستند. در اینجا نگاهی دقیق‌تر به بازی‌های PS5 و رایانه شخصی داریم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید کدام یک برای نیازهای شما بهترین است.

قیمت

سونی دو نسخه از PS5 را به فروش می رساند، یکی با درایو دیسک و دیگری بدون درایو دیسک. قیمت نسخه دیسک درایو 500 دلار و نسخه بدون دیسک 400 دلار است. اگرچه ممکن است 100 دلار فقط برای یک درایو دیسک قیمت گزافی به نظر برسد، PS5 کامل شامل یک خواننده Blu-Ray 4K است که به تنهایی حدود 100 دلار قیمت دارد.

شایان ذکر است که سونی اکنون نسخه‌های جدیدی از PS5 (معروف به مدل‌های Slim) را به فروش می‌رساند که کمی کوچکتر از نسخه اصلی هستند، اما ویژگی‌ها و قیمت‌های یکسانی را ارائه می‌کنند ، اگرچه فضای ذخیره‌سازی داخلی بیشتری دارند.

در مورد ساخت یک رایانه شخصی، حدود 500 دلار تقریباً حداقل هزینه ای است که برای یک کارت گرافیک نسل فعلی باید پرداخت کنید، و این در هزینه تمام اجزای دیگر شما تأثیری ندارد.

در دنیای رایانه های شخصی بازی از پیش ساخته شده، باید حدود 1000 دلار هزینه کنید تا عملکردی مشابه PS5 داشته باشید. یا هزینه ای تا 1200 تا 1300 دلار پرداخت کنید، و می توانید رایانه ای قوی تر از PS5 تهیه کنید.

در اینجا تنوع زیادی وجود دارد، بنابراین تصمیم شما واقعاً به آنچه می توانید پیدا کنید و قیمت آن بستگی دارد. یک کامپیوتر Lenovo Legion Tower 5i با پیکربندی متوسط ​​فقط حدود 1100 دلار قیمت دارد که به طور قابل توجهی گرانتر از PS5 است. اما وقتی به جای کاهش 500 دلاری پس از عرضه یک کنسول جدید در عرض چند سال، توانایی ارتقا آهسته اجزا را در طول زمان در نظر بگیرید، رایانه شخصی می‌تواند ارزش بهتری داشته باشد. به خصوص اگر از آن برای محل کار یا تحصیل نیز استفاده کنید.

عملکرد

مقایسه PC و PS5 در مورد عملکرد دشوار است. شما می توانید یک رایانه شخصی را هر طور که می خواهید پیکربندی کنید، بنابراین می توانید به سیستمی دست پیدا کنید که بسیار بهتر از PS5 یا بسیار بدتر عمل می کند. با این حال، PS5 از معماری ای استفاده می‌کند که در قطعات کامپیوتر شخصی موجود است، بنابراین می‌توانیم مقایسه‌هایی انجام دهیم.

برای مشخصات، PS5 دارای یک پردازنده هشت هسته ای Zen 2 با یک پردازنده گرافیکی مبتنی بر RDNA 2 است که دارای 36 واحد محاسباتی (CUs) است. یک مجموعه 16 گیگابایتی حافظه بین CPU و GPU نیز به اشتراک گذاشته شده است. اگرچه هنوز یک طراحی سفارشی است – نمی توانید رایانه شخصی ای بسازید که دقیقاً با PS5 مطابقت داشته باشد – این کنسول تقریباً معادل رایانه شخصی با AMD Ryzen 7 3700X و RX 5700 است.

این مشخصات یک رایانه شخصی میان رده از نسل قبلی را تشکیل می دهند. تفاوت اصلی این است که توسعه دهندگان می توانند بازی های خود را برای سخت افزار PS5 بهینه کنند. این امر عملکرد را بالا می برد، زیرا توسعه دهندگان می توانند از مزایای سیستم بسته برای بهینه سازی بهتر بازی ها استفاده کنند.

این سیستم را عمدتاً در عناوینی مانند Ratchet و Clank: Rift Apart و Horizon: Forbidden West مشاهده می‌کنید، که با نرخ فریم یا وضوح بالا به طور مداوم اجرا می‌شوند. عناوین جانبی ممکن است مشکل داشته باشند. حتی عنوان راه‌اندازی «Godfall» مانند بازی‌هایی مانند «محافظان کهکشان مارول» افت نرخ فریم را تجربه می‌کند.

همیشه در مقایسه یک کنسول با یک رایانه شخصی در مورد عملکرد مشکل وجود دارد. یک کنسول دارای سیستم بسته است و یک رایانه شخصی سیستم باز است. مهم نیست که یک کنسول چقدر قدرتمند باشد، سخت‌افزار داخل آن در نهایت کند می‌شود و شما هیچ گزینه‌ای برای جایگزینی یا ارتقای آن سخت‌افزار ندارید، مگر اینکه طراح، نسخه جدیدی از کنسول یا نسل جدیدی از کنسول را منتشر کند.

با رایانه شخصی، اگر مایل به خرج کردن پول هستید، همیشه گزینه عملکرد بالاتری دارید. راه حل های ارتقاء مانند AMD’s FidelityFX Super Resolution (FSR) نیز راهی برای افزایش عملکرد به صورت رایگان ارائه می دهد که در بازی های PS5 موجود نیست.

علاوه بر این، بازی‌های رایانه شخصی دارای گزینه‌های گرافیکی متعددی هستند در حالی که بازی‌های PS5 معمولاً با تعداد کمی حالت عملکرد (رزولوشن بالا یا نرخ فریم بالا در اکثر موارد) ارائه می‌شوند. در بازی های رایانه شخصی فرصت بسیار بیشتری برای تنظیم آنها برای دستیابی به عملکردی که می خواهید وجود دارد، و شما نمی توانید این تنظیم را در PS5 انجام دهید.

بنابراین، کدام یک برای عملکرد بهتر است؟ گفتن آن سخت است زیرا به پیکربندی رایانه شخصی مربوط می شود. حداقل، یک رایانه شخصی پهنای باند بیشتری برای دستیابی به عملکردی که می‌خواهید ارائه می‌کند، و به شما امکان می‌دهد در صورت تمایل آن را ارتقا دهید. این امکان در PS5 وجود ندارد، اما هنوز هم یک تجربه بازی عالی در سال 2024 ارائه می دهد.

لیست بازی

PS5 به سرعت لیست بزرگی از بازی ها را جمع آوری کرد. آثار پرفروشی مانند Returnal، Demon’s Souls و Ratchet & Clank: Rift Apart همگی در PS5 در دسترس هستند و این کنسول دارای هزاران ماجراجویی انحصاری است که در هیچ جای دیگری نمی‌توان آن را پیدا کرد.

این بدان معنا نیست که رایانه شخصی در مورد کیفیت کمبود دارد. به جز بازی های انحصاری اصلی، اکثریت قریب به اتفاق بازی های AAA بر روی رایانه شخصی عرضه می شوند که مطابق با عرضه کنسول است. در سال گذشته، ما Resident Evil Village، Hitman 3 و Deathloop را مشاهده کرده‌ایم. در بیشتر موارد، PC همان نسخه های بزرگی را اجرا می کند که PS5 ارائه می دهد.

برخی از بازی های اصلی سونی نیز در حال اجرا روی رایانه شخصی هستند. Horizon Zero Dawn و God of War هم‌اکنون در دسترس هستند، مانند Uncharted: Legacy of Thieves. با این حال، سونی همچنان به انتشار جدیدترین بازی های خود در ابتدا بر روی سخت افزار خود ادامه می دهد. اگر می‌خواهید جدیدترین و بهترین استودیوهای اصلی سونی مانند Horizon: Forbidden West یا God of War: Ragnarok را بازی کنید، به یک PS5 نیاز دارید.

از طرف دیگر، رایانه شخصی شامل انحصار جنگ کنسول نیست. Deathloop یکی از نمونه‌های اخیر آن است. این یک کنسول انحصاری برای PS5 است، بنابراین باید چندین ماه صبر می‌کردید تا روی Xbox Series X عرضه شود. با این حال، در همان تاریخ برای رایانه شخصی منتشر شد. به طور مشابه، Death’s Door یک کنسول انحصاری برای Xbox است که به طور همزمان بر روی رایانه شخصی نیز منتشر شد.

رایانه شخصی به طور کلی کتابخانه بازی بسیار بزرگتری دارد و شما می توانید اکثر بازی ها را در روز انتشار بازی کنید. اما در زمان راه اندازی به انحصاری های بزرگ اصلی سونی دسترسی ندارید. با این حال، رایانه شخصی کتابخانه بزرگی از بازی ها دارد مانند بازی های استراتژی بزرگ و MMO – که با PS5 امکان پذیر نیست.

سازگاری رو به عقب

از نظر سازگاری رو به عقب، هیچ رقابتی بین پلی استیشن 5 و PC وجود ندارد. شما می‌توانید بازی‌های چند دهه اخیر را بدون مشکل بر روی رایانه شخصی بازی کنید، در حالی که PS5 به بازی‌های PS5 و PS4 محدود می‌شود، به علاوه مجموعه‌ای کوچک از کلاسیک‌های PS2 از طریق PlayStation Now قابل دسترسی است. اگر می‌خواهید بازی‌های قدیمی‌تری انجام دهید، رایانه شخصی همیشه بهترین گزینه است.

می‌توانید مجموعه گسترده‌ای از بازی‌های قدیمی‌تر را در Steam و GOG بیابید، با مجموعه‌ای از بازی‌های GOG که قدمت آنها به دهه 1980 بازمی‌گردد، زمانی که PlayStation فقط در حد یک طرح ذهنی از سونی بود. ما نمی‌خواهیم از دزدی دفاع کنیم، اما راه‌های مختلفی نیز برای حذف قانونی و اجرای بازی‌های قدیمی از طریق شبیه‌سازها در رایانه شخصی وجود دارد.

همچنین لازم نیست نگران سازگاری رو به عقب با رایانه شخصی باشید. اگرچه سونی اقداماتی را برای حفظ بازی‌های PS4 روی PS5 انجام داده است، همیشه این امکان وجود دارد که نسل بعدی کنسول‌ها پشتیبانی خود را کاهش دهند. به جز چند استثنا، بازی های رایانه شخصی در نسخه های ویندوز و سخت افزار جدید به کار خود ادامه خواهند داد.

مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) و ویترین های قدیمی تر نیز می توانند مشکلی را در PS5 ایجاد کنند. پلتفرم‌هایی مانند GOG بازی‌های بدون DRM را ارائه می‌کنند و توسعه‌دهندگان می‌توانند DRM را در Steam نیز حذف کنند. در رایانه شخصی، گزینه‌هایی برای مالکیت کپی‌های دیجیتالی بازی‌ها وجود دارد تا بتوانید حتی زمانی که ناشر آن را متوقف می‌کند، به اجرای آن‌ها ادامه دهید. با کنسولی مانند PS5، این کار بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

کنترلرها

PS5 از دو کنترلر پشتیبانی می کند: کنترلر DualSense که با کنسول عرضه می شود و DualShock 4 که روی PS4 کار می کرد. اگرچه پشتیبانی کمی نامناسب است. برای بازی‌های PS4 روی PS5، می‌توانید از هر کدام از کنترلرها استفاده کنید. اما برای بازی های PS5، فقط می توانید از DualSense به دلیل ویژگی های اضافی آن استفاده کنید.

این ویژگی‌های اضافی شامل محرک‌های تطبیقی ​​است که با فشار دادن آنها مقاومت را شبیه‌سازی می‌کند و بازخورد لمسی بهتری دارد. سونی می‌گوید این محدودیت وجود دارد تا بازیکنان بتوانند از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید در PS5 استفاده کنند.

تنها یک سال پس از عرضه، ده‌ها نمونه از DualSense وجود دارد که تجربه‌ای منحصربه‌فرد را نسبت به DualShock 4 ارائه می‌دهد. Astro’s Playroom، عنوان بسته رایگان با PS5، مقاومت در برابر محرک‌های تطبیقی ​​و طیف کاملی از حرکات لمسی را ارائه می‌کند. Call of Duty Black Ops: Cold War مقاومت یک ماشه اسلحه را شبیه‌سازی می‌کند، در حالی که Kena: Bridge of Spirits به شما امکان می‌دهد کشش کمان را احساس کنید.

DualSense تجربه بهتری را ارائه می دهد، اما عدم پشتیبانی از DualShock 4 در بازی های PS5 یک نگرانی است به خصوص اگر DualShock 4 دارید و از استفاده از نسل قبلی لذت می برید.

در رایانه شخصی، می توانید از هر کنترلری استفاده کنید. برای اصول اولیه، هر کنترلری که از XInput استفاده می کند به طور خودکار کار می کند. این طرحی است که کنترلرهای ایکس باکس از آن استفاده می کنند و ویندوز از آن پشتیبانی می کند. می‌توانید همه چیز را از یک کنترلر Xbox 360 به Xbox Series X متصل کنید و روی رایانه شخصی کار کنید به عنوان مثال، 8BitDo SN30 Pro+، ظاهر و احساسی شبیه یک کنترلر Super Nintendo دارد، اما از XInput پشتیبانی می کند و به طور خودکار روی رایانه شخصی کار می کند.

کنترل‌کننده‌هایی مانند DualShock 4 و Nintendo Switch Pro Controller روی رایانه شخصی کار می‌کنند، اما دکمه‌های آن‌ها باید دوباره برنامه‌ریزی شوند تا ویندوز آنها را به درستی تشخیص دهد. Steam دارای چند پروفایل داخلی است – DualShock 4 و Pro Controller در میان آنها – که با اتصال یکی از این کنترلرها به طور خودکار این فرآیند را انجام می دهند.

مشکل اصلی در این مورد، بازی‌های غیر Steam است، جایی که پشتیبانی از کنترلر در رایانه شخصی به هم می‌خورد. شما باید از یک برنامه جانبی مانند reWASD استفاده کنید که با همه چیز از DualSense گرفته تا کنترلر Google Stadia کار می کند.

البته، صفحه کلید و ماوس نیز یک گزینه هستند. PS5 از صفحه کلید و ماوس پشتیبانی می کند، اما فقط در چند بازی منتخب. اینها عمدتاً عناوین آنلاین مانند Call of Duty: Warzone، Final Fantasy XIV و The Elder Scrolls Online هستند. با PS5 نیز نمی توانید به هیچ ویژگی نرم افزاری در این دستگاه ها دسترسی داشته باشید.

مانند بسیاری از بخش‌ها در این رقابت PS5 در مقابل رایانه شخصی، رایانه شخصی به لطف پشتیبانی بسیار گسترده‌تر پیشرو است. هر ویژگی منحصربه‌فردی، مانند محرک‌های تطبیقی ​​DualSense، در نهایت به رایانه شخصی راه پیدا می‌کند (مثلاً reWASD از آنها پشتیبانی می‌کند). با این حال، PS5 تجربه روان‌تری را ارائه می‌کند که در آن نیازی به استفاده از ویکی‌ها و نرم‌افزارهای جانبی برای کار کردن نیست.

خدمات آنلاین

بازی چند نفره برای سهم اصلی بازی‌ها ضروری است و سونی برای بازی چند نفره در PS5 هزینه می‌گیرد. برای انجام بیشتر بازی‌ها به صورت آنلاین، به عضویت PlayStation Plus نیاز دارید. 60 دلار در سال یا 10 دلار در ماه بسته به مقداری که می خواهید بخرید برای شما هزینه دارد.

با این حال، برخی استثناها در مورد PS Plus وجود دارد. اکثر بازی‌های رایگان، از جمله Fortnite و Call of Duty: Warzone، به اشتراک PS Plus نیاز ندارند. به طور مشابه، MMOهایی که مدل اشتراک خود را دارند، مانند Final Fantasy XIV، نیازی به عضویت ندارند.

بازی آنلاین تنها یکی از امتیازات PS Plus است. عضویت همچنین به شما حق می دهد هر ماه از سه بازی رایگان (دو بازی در PS4 و یکی در PS5)، ذخیره های ابری و تخفیف های انحصاری بهره مند شوید. همچنین سطوحی وجود دارد که به شما امکان دسترسی به کاتالوگ رایگان بازی‌ها را می‌دهد و آن را به روشی عالی برای آزمایش ده‌ها بازی بدون از دست دادن مقدار زیادی پول تبدیل می‌کند. عضویت در PS Plus کمی هزینه دارد، اما مسئله این است که لازم است.

در رایانه‌های شخصی، بازی آنلاین رایگان است و پلتفرم‌هایی مانند Steam که از Cloud پشتیبانی می‌کنند به‌طور پیش‌فرض ذخیره می‌شوند. همچنین می توانید سرورهای خصوصی را برای بسیاری از بازی های چند نفره راه اندازی کنید. برای مثال، می‌توانید سرور Terraria خصوصی خود را نیز راه‌اندازی کنید.

تمایز مهم بین رایانه شخصی و PS5 این است که باید برای کار با PS5 هزینه پرداخت کنید در حالی که می توانید برای کار با رایانه شخصی هزینه پرداخت کنید یا نکنید. عملکرد اصلی مانند بازی آنلاین در رایانه شخصی رایگان است و می توانید بازی های رایگان را از طریق خدمات اشتراکی مانند Xbox Game Pass و Humble Choice دریافت کنید.

PS5 در مقابل PC: رای نهایی

با PS5، شما در حال خرید یک ماشین بازی بادوام هستید که حداقل پنج سال دوام خواهد آورد. با گذشت زمان، عملکرد شما احتمالاً کاهش خواهد یافت. در حال حاضر نمونه‌هایی از آن وجود دارد، مانند «محافظان کهکشان مارول»، که حتی در حالت عملکرد خود، نرخ فریم پایین‌تری دارند.

با رایانه شخصی، یک ماشین بازی دریافت می کنید که می توانید هر زمان که بخواهید آن را ارتقا دهید. آیا می‌خواهید Dying Light 2 را با همه ویژگی های آن بازی کنید؟ تا زمانی که سخت افزار به اندازه کافی قدرتمند دارید، کامپیوتر شما را مجبور به انتخاب نمی کند. این سخت افزار گران است، اما گزینه های متعدد وجود دارد.

در سال 2024، ما به اکثر مردم توصیه می کنیم به دنبال PS5 باشند. این باعث صرفه جویی زیادی در پول شما می شود و تجربه بازی عالی را برای سال های آینده خواهید داشت. با این حال، اگر برایتان مهم نیست که بیشتر از قبل هزینه کنید، رایانه شخصی پلتفرم بسیار انعطاف‌پذیرتری است که به شما امکان می‌دهد به مرور زمان آن را ارتقا دهید.

19 دیدگاه برای “پلی استیشن 5 یا PC ؛ خرید کدامیک برای بازی بهتر است؟

  1. ناشناس گفته:

    برتری pc نسبت به کنسول بازی:
    / امکان ارتقای سخت افزار
    / امکان اجرای بازی های تمامی نسل ها
    / طول عمر بالا بدلیل ساختار دسکتاپ
    / مجزا بودن قطعات سخت افزاری
    / امکان اجرای بیشتر بازی های پلتفرم کنسولی با شبیه‌ساز ها
    / تعمیر آسان با تعویض قطعات
    / متصل کردن بیشمار پورت صدا و تصویر
    / امکان دانلود و نصب بازی های کرکی و مود
    /طبق تجربه خودم بازی های مالتی پلتفرم برای پورت pc ، همیشه بهتر از آب در اومدند
    / تنوع بیشتر در قطعات و تجهیزات و …
    برتری کنسول بازی نسبت به pc:
    / یکپارچگی و بهینه بودن سخت افزار نسبت به بازی هایش
    / تجربه بهتر در اتصال به تلویزیون و نمایشگر های بزرگ
    / جمع و جور
    / از همه مهم تر قیمت کمتر

  2. سید گفته:

    ببین سید
    خرید دیسک بازی در PS5 بیشترین هزینه است .
    که در دراز مدت خیلی میره رو مخ .
    در PC همچنین هزینه ایی قرار نیست بدی . حداقل در ایران اینطوریه .
    بعدشم حرفه ایی ها فقط PC میگیرن .

  3. محمدرضا بابازاده گفته:

    والا من عاشق ps هستم و با کلی بدبختی ps5 خریدم، ولی کامپیوتر یه چیز دیگه هست که بقول دوستان میشه همیشه همیشه ارتقا داد، بخاطر این به پلی استیشن رو آوردم که نمیشه روی بازیها ترینر یا کد تقلب زد، البته راهایی هست که بشه سیو بازی رو تغیر داد. من جزو اون کسانی هستم که نمیخوام بازیهای ناب رو با زدن ترینر نابود بکنم، مثل بازی دارک سولز۳ که فقط یکماه برای یک باس وقت گذاشتم و اخرش موفق شدم و انگار دنیا رو بهم دادند، ولی اگر روی کامپیوتر بود من نمیتونستم جلوی خودم رو بگیرم و از ترینر استفاده نکنم.. این ترینر بخدا لذت بازی رو برای همیشه از بین میبره.. دوستان دیگه رو نمیدونم ولی من پلی استیشن رو ترجیح میدم چون فقط و فقط برای گیم ساخته شده و خدا شاهده همیشه و همیشه جزئی از زندگیم و خانواده ام بوده و هست و مثل بچه هام دوستش دارم و لحظاتی رو باهاش گذراندم که با هیچ خلق نگذراندم

  4. اشپین گفته:

    دوستان توجه کنید که شما می تونید توی پی سی آزاد باشید مثلا من ۱۰۸۰ رزولوشن برام عالیه اندازه قیمت پلی ۵ که سی میلیون هست کیس رو میبندم کمی از پلی ۵ ضعیف تره اما صدها انتخاب بیشتر برام داره انقدر زیاد که نمی تونم بشمورم….

  5. KiarashGamer1391 گفته:

    Ps5 خیلی خیلی بهتره چون هم دوال سنس خیلی خفن داره،قدرت دسته بالاست،رو دسته خیلی کار شده،کنترل کردن بازی ها در ps5 خیلی خیلی راحت تره چون دسته داره و بازی های نسل قبل پی اس ها هم روش میاد.

  6. دارک بمولا ۲ گفته:

    من که الان RTX 3070 Ti و i7 13700 و Ram 64 دارم ولی از هر نظر PC بهتره تازه اگر بازی باشه که روی PC اجرا نشه یه شبیه ساز میزنی اجرا میشه مثل Ghost of tushima البته من خودم PS5 هم دارم و باهم مقایسه کردم که میگم PC بهتره تازه PC بازی هایی داره که PS5 نداره مثل دارک سولز ( مطمئن نیستم)

  7. محمد گفته:

    دوستان به خزعولات بقیه گوش ندید، کسی که سیستم میخره صد در صد دست تو همه بازی ها بازه، با یک تیر چند نشون زده چون هم بازی هم دیدن فیلم هم کارای کامپیتوری تدوین و… میتونید انجام بدید، و هزاران کاربرد دیگه که جا نمیشه،
    ولی داخل کنسول که مال کودکانه اکثرا، فقط حق انتخاب بازی هایی به شما داده میشه که کنسول معرفی کنه و دیگه نمیتونی برای سال بعد بروزش کنید، این کارشناسی عملا بچه گانست چون قیمت تلویزیون و صندلی و… حساب نکردن برای یک کنسول، خود کنسول توانایی تصویر دادن نداره شما حداقل باید هزاردلار هزینه کنید تا بتونید کنسولتون رو کامل کنید

  8. N.ghasemi گفته:

    هیچ گونه نمیشه پی سی رو با پی اس مقایسه کرد. پی اس کنسول محدودی است ولی پی سی محدودیت سرش نمیشه. چه در فریم چ در قدرت و ….. و…..
    زنده باد پی سی بازا…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.