پرتاب اولین پیشرانه تمام الکتریکی به فضا

برای اولین بار یک سیستم پیشرانه تمام الکتریکی با نام IVO Quantum Drive برای استفاده ماهواره ها به فضا پرتاب خواهد شد.

به گزارش تکناک، شرکت  IVO Ltd، که در داکوتای شمالی مستقر است، به عنوان یک توسعه دهنده پیشرو در فناوری های برق بی سیم شناخته می‌شود. این شرکت قصد دارد تا در ماه ژوئن، برای اولین بار یک سیستم پیشرانه تمام الکتریکی را برای استفاده ماهواره ها به فضا ارسال کند. این سیستم با نام IVO Quantum Drive، به عنوان بخشی از ماموریت Transporter 8، توسط موشک فالکون 9 اسپیس ایکس به فضا پرتاب خواهد شد.

IVO Ltd امیدوار است نمایش موفقی از سیستم پیشرانه ماهواره ای در مدار پایین زمین (LEO) را با هدف تجاری سازی این فناوری ارائه دهد.

IVO Quantum Drive قدرت نامحدودی برای پیشرانه

شرکت IVO بعد از تأسیس در سال 2017، فناوری انتقال انرژی بی سیمی به نام انتقال هوایی خازنی (CBAT)  توسعه دادند. با استفاده از این فناوری، اپراتورها می توانند باتری خود را تا 50 درصد کاهش داده و از مزایای نوآوری های جدید بهره ببرند.

این شرکت در تلاش است تا با راه‌اندازی یک سیستم رانش الکتریکی خالص برای فضاپیماها، گامی برای مقابله با ردپای کربنی صنعت فضایی بردارد. نام این سیستم  IVO Quantum Drive است که توسط این شرکت ساخته شده است.

شرکت IVO   ادعا می‌کند که سیستم مورد نظر، اولین فناوری پیشرانه الکتریکی خالص محسوب می شود که از نظر تجاری بادوام و در دسترس است و درستی و صحت عملکرد خود را از طریق آزمایش خلا حرارتی به دست آورده است.

به گفته شرکت IVO، فناوری IVO Quantum Drive کارآمدتر از سیستم های موشکی معمولی است و می‌تواند تا 52 میلی نیوتن (mN) نیروی رانش را با استفاده از یک وات الکتریسیته تولید کند. علاوه بر این، این فناوری می‌تواند انرژی لازم برای عملکرد خود را از طریق ترکیبی از ذخیره‌سازی نیرو و انرژی خورشیدی تامین کند.

با توجه به گزارش Universe Today، پیشرفت چشمگیری  در IVO Quantum Drive نسبت به موتورهای یونی، که به عنوان پیشرانه ‌های اثر هال هم شناخته می‌شوند، رخ داده است. در حالی که موتورهای یونی قادر به تولید 25 تا 250 میلی نیوتن نیروی رانش هستند، موتور الکتریکی خالص IVO Quantum Drive  می‌تواند تا 52 میلی نیوتن نیروی رانش را با استفاده از یک وات برق تولید کند. همچنین، بازده انرژی آن نیز بیشتر است (بین 65 تا 80 درصد) و توان برق مورد نیاز آن نیز کمتر است (بین 1 تا 7 کیلووات). این موتور الکتریکی با وزن تقریبی 300 گرم نسبت به یک موتور یونی معمولی، که می‌تواند تا 200 کیلوگرم وزن داشته باشد، سبک تر است.

IVO می‌گوید IVO Quantum Drive در روش جدید، نیاز به سوخت ‌گیری یا خروج از مدار را به دلیل محدودیت‌ های سوخت از بین می‌برد، زیرا قدرت نامحدود خود را برای پیشرانی از خورشید می‌گیرد.

یک نقطه عطف برای آینده نیروی رانشی فضایی

IVO Quantum Drive  در آزمایش‌هایی که در محفظه‌های خلا زمین انجام شده است، با موفقیت عمل کرده است و در حال حاضر برای ورود به مدار فضایی آماده است. IVO Quantum Drive پس از ورود به مدار، برای آزمایش اولین پیشران فضایی خود، روی ماهواره Rogue Space Systems نصب خواهد شد.

برنت ابوت، مدیر عامل بازرگانی در شرکت Rogue Space Systems، در بیانیه ای مطبوعاتی توضیح داد که فناوری Quantum Drive با اندازه کوچک و قابلیت های بزرگ، شرکت Rogue Space Systems را در زمینه ساخت فضاپیماهای مقرون به صرفه و کارآمد تر یاری می کند.

همچنین، ریچارد منسل، مدیرعامل شرکت IVO Ltd هم افزود که استقرار فناوری پیشرانه تمام الکتریکی Quantum Drive در ماهواره Rogue Space Systems، طی ماموریت Transporter 8 اسپیس ایکس، نقطه عطفی در آینده نیروی رانشی فضایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.