پیشرفت در درمان فیبروز سیستیک با عنصر روی

درمان فیبروز سیستیک با عنصر روی

عنصر روی در جلوگیری از عفونت‌های ریه در افراد مبتلا به فیبروز سیستیک مهم است. این عنصر می‌تواند منجر به توسعه درمان‌هایی شود که سیستم ایمنی را دوباره فعال می‌کند و عفونت‌ها را کاهش می‌دهد.

به گزارش تکناک، در بیماری فیبروز سیستیک ، توانایی طبیعی سلول‌های ایمنی در مبارزه با باکتری‌ها به دلیل جهش ژنتیکی که باعث این بیماری می‌شود، کاهش می‌یابد.

بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس (CF) عموما جوان‌ها و کودکان هستند. در حالی که با تحقیقات جدید، امید به زندگی در این بیماران تا حد زیادی بهبود یافته است، افراد مبتلا به CF هنوز در معرض عوارض ناشی از این بیماری هستند.

جهش در ژن تنظیم کننده هدایت غشایی گذرنده فیبروز سیستیک (CFTR) باعث تجمع بیش از حد موکوس در ریه‌ها و اختلال در التهاب مجاری تنفسی می‌شود و افراد مبتلا به این بیماری را مستعد ابتلا به عفونت‌های مکرر می‌کند. اکنون محققان دانشگاه کوئینزلند (UQ) در استرالیا، راهی موثر برای کاهش عفونت در افراد مبتلا به CF شناسایی کرده‌اند که وابسته به روی است.

پیتر اسلای، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: افراد مبتلا به CF در مجاری تنفسی خود یک حالت التهابی بیش از حد دارند و بسیار مستعد ابتلا به عفونت‌های باکتریایی هستند، اما درمان مکرر با آنتی بیوتیک‌ها اغلب ممکن است منجر به عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک شود. درمان‌های فعلی می‌توانند بسیاری از جنبه‌های عملکرد CFTR را بازیابی کنند، اما عفونت‌های ریه را برطرف یا از آن جلوگیری نمی‌کنند، بنابراین نیاز به بازیابی عملکردهای ایمنی وجود دارد.

محققان با بررسی اینکه چگونه جهش CFTR بر توانایی سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژها برای مبارزه با باکتری‌ها تأثیر می‌گذارد، به این نتیجه رسیدند که در CF، ماکروفاژهای ریه نمی‌توانند به‌درستی از روی به عنوان یک عامل ضد باکتری استفاده کنند.

مت سوئیت، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: یکی از راه‌هایی که ماکروفاژها باکتری‌ها را از بین می‌برند، مسموم کردن آنها با سطوح سمی فلزاتی مانند روی است. ما متوجه شدیم که کانال یونی CFTR برای مسیر روی بسیار مهم است و از آنجایی که این کانال در افراد مبتلا به CF به درستی کار نمی‌کند، ممکن است تا حدودی توضیح دهد که چرا آنها بیشتر در معرض عفونت‌های باکتریایی هستند.

محققان علاوه بر شناسایی اختلال عملکرد روی سلول‌ها، یک پروتئین انتقال روی به نام SLC30A1 را نیز شناسایی کردند که توانایی از بین بردن باکتری‌ها را در زمینه جهش CFTR بازیابی کرد. درمان با مکمل روی کافی بود تا توانایی کشتن باکتری‌ها در ماکروفاژ‌های ریه انسان در آزمایشگاه بازگردانده شود.

یافته‌ها نشان می‌دهد که بازگرداندن پاسخ سمیت روی می‌تواند به عنوان یک استراتژی درمانی به‌منظور بازگرداندن عملکرد ایمنی و دفاع موثر در افراد مبتلا به CF دنبال شود.

سوئیت گفت: هدف ما اکنون این است که این پروتئین انتقال روی را به ماکروفاژها در افراد مبتلا به CF برسانیم، با این انتظار که پاسخ ایمنی آنها را دوباره فعال کند و عفونت‌ها را کاهش دهد.

این مطالعه در مجله PNAS منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.