پیش بینی حملات قلبی با کمک مواد رادیومیک

محققان از روشی به نام رادیومیک برای پیش بینی عارضه های قلبی که ممکن است در آینده رخ دهند، مانند حملات قلبی، استفاده می کنند.

بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) منتشر شد، محققان از روشی به نام رادیومیک برای پیش بینی عارضه های قلبی که ممکن است در آینده رخ دهند، مانند حملات قلبی، استفاده می کنند.

به گزارش تکناک، رادیومیک به محققان اجازه می دهد تا داده های کمی یا قابل اندازه گیری را از تصاویر CT استخراج کنند که می تواند ویژگی های بیماری را نشان دهد که به تنهایی در تصاویر قابل مشاهده نیستند.

بیماری عروق کرونر با تجمع رسوبات چربی که در داخل دیواره رگ ایجاد می شود، مرتبط است. پلاک های بزرگ و غنی از چربی در برابر پارگی آسیب پذیر هستند. پارگی این پلاک ها باعث بیشتر حملات قلبی می شود. با این حال، پیش‌بینی اینکه کدام پلاک‌ها پاره می‌شوند، چالش برانگیز است.

محققان در چین یک مدل رادیومیک ایجاد کردند که از اطلاعات حاصل از تصاویر سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر برای ارزیابی پیش بینی عارضه قلبی پلاک استفاده می کند. آنها این مدل را در 299 بیمار توسعه دادند. آنها سپس این رویکرد را در 708 بیمار مشکوک به بیماری عروق کرونر مورد مطالعه قرار دادند.

مدل رادیومیک شناسایی  پلاک‌های آسیب‌پذیر مرتبط با افزایش خطر ابتلا به حوادث نامطلوب قلبی مانند حملات قلبی را امکان‌پذیر کرد.

محققان از روشی به نام رادیومیک برای پیش بینی عارضه های قلبی که ممکن است در آینده رخ دهند، مانند حملات قلبی، استفاده می کنند.
تصاویر از دو بیمار استفاده رادیومیک (RS) را برای تشخیص پلاک های آسیب پذیر تعریف شده داخل عروقی را نشان می دهد.
. (A-C) تصاویر یک پلاک آسیب پذیر با RS بالا را نشان می دهند. (A) تصویر از سی تی آنژیوگرافی کرونری (CCTA) یک پلاک نیمه کلسیفیه (پیکان) با مقدار RS 0.56 در شریان نزولی قدامی چپ پروگزیمال (LAD) را نشان می دهد.
(B) تصویر CCTA محوری مربوطه، پلاک را با ناحیه میرایی کم نشان می دهد (دایره، 25 HU).
(C) اسکن داخل عروقی مربوطه، پلاک را به عنوان یک پلاک ضعیف شده تایید می کند (*).
(D-F) تصاویر یک پلاک غیر آسیب پذیر با RS پایین را نشان می دهند.
(D, E) تصاویر CCTA یک پلاک نیمه کلسیفیه (فلش در D) با مقدار RS 0.50 را در شریان نزولی قدامی چپ پروگزیمال نشان می دهد.
(F) اسکن داخل عروقی US مربوطه، پلاک را به عنوان یک پلاک نیمه کلسیفیه بدون تضعیف اکو و ناحیه اکولوسنت تایید می کند. ضایعه RS بالا در مقابل کم با استفاده از مقدار برش بهینه 0.53 تعریف شد

 

نویسنده ارشد این مطالعه، لانگ جیانگ ژانگ گفت: نتایج این مطالعه دلگرم کننده و هیجان انگیز است. رادیومیک روش دقیق تری برای تشخیص عارضه قلبی در مقایسه با پارامترهای تشریحی سی تی آنژیوگرافی معمولی ارائه کرد.

دکتر ژانگ گفت که روش رادیومیک به راحتی در آزمایش های بالینی اضافه می شود. در بیمارستان ها این روش می تواند پلاک های بالقوه آسیب پذیر را ارزیابی کند و به طبقه بندی بیماران پرخطر کمک کند.

دکتر ژانگ گفت: اگر آنالیز رادیومیک در دستور کار CT آنژیوگرافی معمولی تعبیه شود، می تواند به طور خودکار پلاک های آسیب پذیر را برای بررسی پزشک شناسایی کند . رادیومیک ها ممکن است به طور قابل توجهی دقت تشخیص عوامل پرخطر را در عملکرد آزمایش های معمولی، بهبود بخشند.

محققان قصد دارند یک مدل رادیومیک از انواع اسکنرهای مختلف بسازند. آنها همچنین در حال برنامه ریزی یک مطالعه بزرگتر و چند مرکزی بر روی 10000 بیمار هستند.

دکتر ژانگ گفت: با حمایت از مطالعات مشاهده‌ای بزرگ و کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، رویکرد رادیومیک ممکن است به هدایت تصمیم‌گیری بالینی و بهبود مراقبت از بیمار در آینده کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.