پیش بینی سرطان سینه با هوش مصنوعی

یک مدل هوش مصنوعی قادر به پیش بینی موثر خطرات سرطان سینه در آینده است. در واقع، این مدل از تشخیص بالینی مرسوم برای ارزیابی احتمال سرطان سینه ، عملکرد بهتری داشت.

به گزارش تکناک، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان معمولاً با استفاده از روش های بالینی، مانند کنسرسیوم نظارت بر سرطان سینه (BCSC) مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. با این حال، این روش به اطلاعات مختلفی از جمله تجزیه و تحلیل ماموگرافی برای محاسبه درصد خطر نیاز دارد.

این روش تشخیصی بر اساس داده های خود گزارش شده توسط بیمار و سایر اطلاعات مربوط به سن، سابقه خانوادگی سرطان، سابقه زایمان و تراکم سینه است.

روش تشخیصی بالینی به جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف بستگی دارد. پیشرفت های اخیر در یادگیری عمیق هوش مصنوعی توانایی استخراج صدها تا هزاران ویژگی بیشتر ماموگرافی را به ما می دهد.

در سال 2016، تقریباً 324009 زن برای سرطان سینه غربالگری شدند. از این تعداد، 13628 مورد برای استخراج داده ها برای ایجاد مدل تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی انتخاب شدند. داده‌های 4584 زن مبتلا به سرطان سینه طی پنج سال پس از ماموگرافی اولیه در سال 2016 نیز در نظر گرفته شد. همه این شرکت کنندگان در مطالعه تا سال 2021 مورد پیگیری قرار گرفتند.

دوره پنج ساله این مطالعه به سه دوره زمانی تقسیم شد: خطر سرطان با فاصله یا سرطان‌های اتفاقی که بین صفر تا 1 سال تشخیص داده می‌شوند. خطر ابتلا به سرطان در آینده، یا سرطان های اتفاقی که بین یک تا پنج سال تشخیص داده می شوند و تمام خطرات سرطان یا سرطان های اتفاقی که بین 0 تا 5 سال تشخیص داده شده اند.

بر اساس این اطلاعات، تیم تحقیقاتی پنج الگوریتم برای مدل هوش مصنوعی تولید کرد. سپس نمرات خطر با امتیاز روش تشخیصی بالینی BCSC، با هر مدل هوش مصنوعی مقایسه شد.

هر پنج الگوریتم هوش مصنوعی بهتر از روش تشخیصی BCSC برای پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان سینه در 0 تا 5 سال عمل کردند. این پیش‌بینی‌کننده قوی در طول دوره پنج ساله نشان می‌دهد که هوش مصنوعی هم سرطان‌های از دست رفته و هم ویژگی‌هایی از بافت سینه را شناسایی می‌کند که به پیش‌بینی توسعه سرطان در آینده کمک می‌کند. به کمک هوش مصنوعی محققان متوجه شدند چیزی در ماموگرافی وجود دارد که امکان بررسی سرطان سینه را نشان می دهد.

بیمارانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه قرار داشتند، توسط برخی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی پیش‌بینی شدند. هوش مصنوعی توانست 28 درصد از سرطان‌ها را هنگام ارزیابی زنان در معرض بالاترین خطر پیش‌بینی کند، در حالی که روش تشخیصی BCSC، 21 درصد از سرطان های زنان را تشخیص داد.

تیم تحقیقاتی تاکید می‌کند که وقتی مدل‌های هوش مصنوعی و روش تشخیصی BCSC به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گرفتند، نتایج پیش‌بینی به طور قابل توجهی بهبود یافت.

نویسندگان این مطالعه در نهایت افزودند: استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان سینه، به ما این فرصت را می‌دهد که از هر خانم به صورت فردی مراقبت کنیم. این هوش مصنوعی ابزاری است که می تواند به ما کمک کند تا تشخیصی دقیق و شخصی سازی شده را برای هرکس ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.