چرا افرادی که در شیفت شب کار می کنند چاق می شوند؟

دانشمندان بررسی کردند که چگونه اختلال ساعت بیولوژیکی بر هورمون های مسئول تنظیم اشتها تأثیر می گذارد و کار کردن در شیفت شب باعث چاقی می شود.

به گزارش تکناک، انسان ها یک سیستم زمان بندی شبانه روزی 24 ساعته دارند؛ یک ساعت بیولوژیکی که طیف وسیعی از فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند چرخه خواب، ترشح هورمون، اشتها و فشار خون را کنترل می کند. اختلال در این چرخه، که به ما می‌گوید وقتی هوا تاریک است بخوابیم و وقتی بیرون روشن است از خواب بیدار شویم، می‌تواند پیامدهای مهمی برای سلامتی داشته باشد.

دانشمندان می خواستند بررسی کنند که چگونه اختلال ساعت بیولوژیکی بر هورمون های مسئول تنظیم اشتها تأثیر می گذارد؛ رفتاری که در افرادی که شیفت شب دارند، دیده می شود.

در آزمایشی که در یک مدل حیوانی انجام شد، محققان از یک گروه موش تحت کنترل و یک گروه که دارای اختلال در ساعت خود بودند که اصطلاحا به آن جت لگ گفته می شود، استفاده کردند. این تیم تحقیقاتی مشاهده کردند که موش‌های دارای جت لگ دارای نوروپپتید هیپوتالاموس اورکسیژنیک نامنظم بودند که نقش مهمی در تنظیم تعادل انرژی و وزن بدن بازی می‌کند. این عدم تعادل باعث افزایش تمایل موش های دارای جت لگ به خوردن بیشتر در مرحله غیرفعال روز شد.

محققان ورزش و کنترل رژیم غذایی را توصیه می کنند

دکتر استفورد لایتمن، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: هورمون آدرنال کورتیکوسترون که به طور معمول به صورت شبانه‌روزی ترشح می‌شود، عامل اصلی در کنترل روزانه پپتیدهای مغزی است که اشتها را تنظیم می‌کند.

علاوه بر این، هنگامی که ما رابطه طبیعی کورتیکوسترون را با چرخه نور روز به شب (night : period from sunset to sunrise in each twenty-four hours) برهم می زنیم، این مسئله منجر به تنظیم ژن و اشتهای غیر طبیعی در طول مدت زمانی که حیوانات به طور معمول می خوابند، می شود.

در گروه تحت کنترل، همه چیز تقریباً عادی بود. آنها 88.4 درصد از مصرف روزانه خود را در فاز فعال خوردند و تنها 11.6 درصد در فاز غیرفعال غذا خوردند. مشخص شد که گروه دارای جت لگ 53.8 درصد از مصرف روزانه خود را در مرحله غیرفعال خود مصرف می کردند.

دکتر بکی کانوی کمپبل، نویسنده ارشد این مطالعه گفت که سلامت کارمندان شیفت شب که دچار اختلال در ساعت شبانه روزی بدن خود هستند، می تواند به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گیرد.

او افزود: برای کسانی که در شیفت های شب به مدت طولانی کار می کنند، توصیه می کنیم که سعی کنند نور روز، ورزش قلبی عروقی و وعده های غذایی را در ساعات تنظیم شده، حفظ کنند. ما در حال حاضر در حال طراحی مطالعاتی به منظور ارزیابی استراتژی‌های نجات و مداخله دارویی هستیم. امیدواریم یافته‌های ما بینش جدیدی را در مورد اینکه چگونه استرس مزمن و اختلال خواب منجر به مصرف بیش از حد کالری می‌شود، ارائه دهد.

لایتمن افزود: مطالعه ما نشان می‌دهد که وقتی ریتم‌های طبیعی بدن خود را به هم می‌زنیم، این مسئله به نوبه خود تنظیم طبیعی اشتها را مختل می‌کند، به گونه‌ای که حداقل تا حدودی نتیجه عدم هماهنگی بین تولید هورمون استروئیدی آدرنال و زمان چرخه روشنایی و تاریکی است.

محققان معتقدند این مطالعه می تواند به میلیون ها نفری که در شیفت شب کار می کنند کمک کند تا رژیم غذایی خود را مدیریت کنند.

این یافته ها در Communications Biology منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.