چرا زنان عکس سلفی را بیشتر دوست دارند؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بدن زنان در عکس‌های سلفی در مقایسه با دیگر زوایا باریک‌تر دیده می‌شود.

به گزارش تکناک، دیدن عکس های سلفی می تواند برای کسانی که مستعد ابتلا به اختلالات خوردن هستند، آزاردهنده باشد چرا که زاویه و فیزیک بیننده ممکن است بر این ادراک تأثیر بگذارد.

همچنین ارتباطی بین ارزیابی بدن و افکار و رفتارهای نابسامان در مورد خوردن در بینندگان کشف شده است.

سلفی و درک تصویر بدن

سلفی‌ها در رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار هستند. این عکس ها پرتره‌هایی هستند که توسط سوژه عکس گرفته می‌شوند، سوژه‌ای که دوربین را دور از بدن خود قرار می‌دهد اما به سمت خود اشاره می‌کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که تماشای سلفی (selfie : self-portrait, usually informal) ممکن است بر قضاوت بینندگان در مورد جذابیت سوژه های عکس تأثیر بگذارد و در برخی موارد می تواند منجر به مقایسه هایی شود که بر رضایت بینندگان از ظاهر خود تأثیر می گذارد. با این حال، چنین تحقیقاتی محدود است و بیشتر بر روی ادراک چهره در عکس ها متمرکز شده است تا بدن.

روش تحقیق

محققان قضاوت شرکت‌کنندگان زن را در پاسخ به عکس‌هایی از زوایای مختلف از 10 مدل داوطلب زن که لباس ورزشی پوشیده بودند، ارزیابی کردند.

با حذف چهره‌ها، از بدن هر داوطلب در چندین زاویه عکس گرفته شد: از منظر خارجی، سلفی گرفته شده به اندازه یک بازو، سلفی گرفته شده با مونوپاد، و یا از منظر خود داوطلب با نگاه کردن دوربین به پایین از چانه. همچنین شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌ای را برای اندازه‌گیری میزان درگیر شدن در افکار و رفتارهای مرتبط با غذا خوردن تکمیل کردند.

نتایج و پیامدها

با تجزیه و تحلیل نتایج چهار آزمایش مختلف، پژوهشگران متوجه شدند که شرکت کنندگان به طور کلی بدن در تصاویر سلفی را لاغرتر از بدن در تصاویر با دیدگاه خارجی ارزیابی می‌کنند. با این حال تفاوت قابل توجهی در امتیازات جذابیت وجود ندارد. تصاویری که در آن از بالا به دوربین نگاه شده است لاغرتر از سلفی‌ها ارزیابی شده‌اند و نامطلوب‌ترین دیدگاه بین همه دیدگاه‌های مورد بررسی هستند.

همچنین آنها شواهدی یافتند که نشان می‌دهد شرکت‌کنندگانی که سطح بالاتری از علائم اختلالات غذایی خاص داشتند، در سلفی‌ها به بدن‌ها امتیاز بیشتری می‌دهند. بر اساس این یافته و یافته‌های قبلی از مطالعات دیگر، محققان می گویند که تماشای سلفی‌ها می‌تواند برای افرادی که در معرض ابتلا به اختلالات خوردن هستند، آسیب‌پذیرتر از سایر انواع عکس‌ها باشد.

محدودیت های مطالعه و جهت گیری های آینده

این یافته ها ارتباط بین استفاده از رسانه های اجتماعی و رضایت از بدن را نشان می دهد. با این حال، محققان به چندین محدودیت در این مطالعه اشاره می‌کنند، مانند تعداد کم شرکت‌کنندگان و عدم تطابق دقیق زوایای عکس بین مدل‌های داوطلب، که می‌تواند بر قضاوت‌ها تأثیر بگذارد.

نویسندگان این مطالعه می‌افزایند: بسیاری از ما هر روز در تعداد فزاینده ای از رسانه‌های اجتماعی، عکس های سلفی می‌بینیم. ما می دانیم که فیلترها می توانند نحوه ظاهر اجسام را تغییر دهند. این تحقیق نشان می‌دهد که زاویه‌ای که از آن عکس گرفته می‌شود، می‌تواند قضاوت ما را در مورد اندازه بدن تغییر دهد، به طوری که هنگام دیدن تصاویر در اینترنت، حتی سلفی‌های ساده بدون فیلتر، آنچه می‌بینیم لزوماً نمایشی دقیق از زندگی واقعی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.