چرا گربه ها با هم کشتی می‌گیرند؟

گربه ها کشتی میگیرند

دانشمندان برای بررسی این که چرا گربه ها باهم کشتی می گیرند، ویدیوهای گربه ها را بررسی کردند وبه نتایج جالب توجهی دست یافته اند.

به گزارش تکناک، آیا تا به حال نگران این مسئله بوده اید که آیا گربه های شما با یکدیگر خیلی خشن بازی می کنند؟ خبر خوب این است که اخیرا مطالعه ای جدید در مجله Scientific Reports منتشر شده و به بررسی بازی و دعوا در گربه ها پرداخته است.

هدف محققان از انجام این آزمایش ، بررسی رفتارهای ساده ای بود که هر کسی می توانست ببیند تا بفهمد فرق بین بازی کردن و دعوا بین این پشمالوهای دوست داشتنی چیست.

این مسئله خیلی مهم است زیرا عواقب دعوا ممکن است هم به خود این حیوانات و هم به صاحبان آن ها ضربه بزند. در بدترین حالت، حتی ممکن است مجبور شوید یکی از گربه‌ (house cat : domesticated feline) هایتان را در صورتی که با هم کنار نیایند، واگذار کنید.

طبقه بندی دعوای گربه ها

digikala

این مطالعه که توسط Noema Gajdoš-Kmecová از دانشگاه دامپزشکی و داروسازی در اسلواکی و از دانشگاه لینکلن، انگلستان انجام شد، 105 ویدیو از ارتباط بین 210 گربه را تجزیه و تحلیل کرد.

سپس این تیم تحقیقات یک اتوگرام که لیستی از رفتارهای خاص مورد استفاده در مطالعه رفتار حیوانات است را  تهیه کردند.طبق این اتوگرام، برخورد گربه ها با یکدیگر 6 طبقه بندی دارد:

  • غیرفعال: سر و بدن بدون حرکت و در وضعیت خاصی قرار می گیرند، مثلاً خمیده می شوند
  • کشتی: تماس فیزیکی با حرکات کشتی مانند
  • دنبال هم کردن: یک گربه دنبال گربه دیگر می کند
  • سایر فعالیت های تعاملی: به عنوان مثال لیس زدن یکدیگر به عنوان نظافت، نزدیک شدن، پف دادن پشم ها
  • غیر تعاملی: فعالیتی که به سمت خود یا یک جسم بی جان است، به عنوان مثال آب خوردن
  • صداسازی: به عنوان مثال غرغر، هیس، میو کردن با عصبانیت

هر فیلم برای شناسایی اینکه کدام یک از این رفتارها توسط هر گربه نشان داده شده است، تجزیه و تحلیل شد. سپس هر رفتار به صورت آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا مشخص شود کدام رفتارها با هم در یک طبقه بندی ظاهر می‌شوند.

از این رو، محققان پس از بررسی ویدئوها ،رفتار بین گربه ها را به سه دسته تقسیم کردند:

بازیگوشی: که شامل 40درصد از گربه ها بود که کشتی می گرفتند و هیچ صدای عجیبی از خود در نمی آوردند.

مجادله: رفتارهای مجادله ای یا آگونیستی، شامل هر گونه رفتار اجتماعی است که با تهدید، پرخاشگری و تسلیم همراه است. گربه های متعلق به این گروه، از خود صداهای عجیب در می آوردند و دوره های بی حرکتی طولانی داشتند و 32درصد گروه را شامل می شدند.

متوسط: این گروه شامل 28 درصد گربه‌ ها بود و ارتباط نزدیک‌تری با گروه بازیگوش نسبت به گروه آگونیست داشت. گربه‌های این گروه برای مدت طولانی، با توقف با یکدیگر تعامل داشتند.

به عنوان یک بررسی، این دسته‌بندی‌های رفتاری مشاهده‌شده از ویدیوها به خوبی با نحوه توصیف هر رفتار توسط چهار نویسنده و متخصصان رفتار گربه، مطابقت داشتند.

این مطالب چه چیزی را راجع به بازی گربه های شما می گویند؟

اگر گربه های شما کشتی می گیرند، به احتمال زیاد در حال بازی کردن هستند. هنگامی که بین گربه ها در یک خانواده ای که چند گربه باهم زندگی می کنند، برخوردی شکل می گیرد، این گربه ها تمایل دارند از تماس فیزیکی اجتناب کنند. در عوض،آن ها از موارد تهاجمی یا تدافعی که مستلزم تماس مستقیم طولانی نیست، مانند سیلی زدن، استفاده خواهند کرد.

اگر گربه‌ های شما در حال درآوردن صداهای عجیب از خود هستند و بعد از چند ثانیه بی تحرکی (مانند خم کردن کمر خود) یکدیگر را دنبال می کنند، به احتمال زیاد در حال دعوا کردن هستند.در این زمان درآوردن صداهای عجیب، سرنخ مهمی درمورد رفتارهای تهاجمی گربه ها می دهد که ممکن است با بازیگوشی اشتباه گرفته شود. دنبال بازی اگر متقابل باشد خیلی هم خوب است، اما اگر یک گربه دنبال دیگری بدود و آن یکی فرار کند،این نشانه  خوبی نیست.

گروه آخر در طبقه بندی رفتارهای بین گربه ها، یعنی گروه متوسط، مرموزترین گروه هستند. این گروه شامل عناصری از هر دو رفتار بازیگوشی و آگونیست هستند. البته در اکثر موارد این گروه مثل گروه بازیگوش ها عمل می کنند. این مسئله نشان می‌دهد که بازی بسته به آنچه در طول آن اتفاق می‌افتد، می‌تواند تهاجمی شود.

به طور خاص، نویسندگان وقفه‌های مکرری را در رفتارهای بین گربه ها مشاهده کردند، که این موضوع ممکن است به گربه‌ ها اجازه دهد تا علاقه همبازی خود را به بازی مجدد ارزیابی کنند و از تبدیل بازی به دعوا جلوگیری کنند.

تشخیص دعواهای بزرگ آسان است

این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که یک روش علمی را برای بررسی رفتارهای گربه‌ ها به کار می‌گیرد که هر کسی می‌تواند شناسایی کند، سه نوع رفتار را برای کمک به شناسایی بین بازی و دعوا در گربه‌ ها توصیف می‌کند.

همه کسانی که گربه دارند می توانند تشخیص دهند که گربه هایشان چه زمانی می خواهند واقعا با یکدیگر دعوا کنند، اما اصل مطلب درمورد رفتارهای گروه متوسط است که رفتارهایشان منجر به دعوا با یکدیگر نشود.

این مطالعه بر روی رفتارهای واضحی که هر کسی می تواند مشاهده کند متمرکز بود، اما گربه ها نیز می توانند کاملاً با ظرافت عمل کنند.گربه ها از حالات چهره، قرار دادن گوش و دم در حالت خاصی برای برقراری ارتباط و سیگنال دهی به یکدیگر استفاده می کنند. این سیگنال های ظریف ممکن است در تمایز بین بازی و دعوا کمک کنند.

اگر گربه‌ های شما بهترین دوست های هم هستند (در تماس نزدیک بخوابند و غذا و اسباب‌بازی‌های خود را به اشتراک بگذارند)،اگر هر از گاهی بینشان دعواهای شدیدی اتفاق می افتد، مشکلی پیش نمی آید.

اما اگر گربه‌ های شما رابطه خوبی با یکدیگر ندارند، ممکن است لازم باشد که مراقب نشانه‌هایی از رفتارهای خشن بین آن ها باشید. تنش بین گربه ها همیشه واضح نیست اما می تواند بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر بگذارد.

اگر مطمئن نیستید که گربه‌ های شما واقعاً با هم کنار می‌آیند یا نه، کمک گرفتن از یک متخصص در رفتار گربه‌ ها می‌تواند از دعوا و تنش دائمی بین گربه های شما جلوگیری کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.