چه مقدار فیبر غذایی برای کاهش فشار خون بالا نیاز است؟

افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد

محققان با مطالعه در مورد تأثیر فیبر غذایی بر فشار خون بالا ، مقدار قابل اندازه فیبر غذایی را که زنان و مردان برای کاهش فشار خون خود نیاز دارند، ارائه کرده اند.

به گزارش تکناک، فیبر ماده‌ای است که به عبور مواد غذایی و مواد زائد از روده کمک می‌کند و نقش بسزایی در کاهش فشار خون دارد.

فیبر رژیمی به عنوان یک ماده کاهش دهنده فشار خون شناخته شده است، اما تاکنون هیچ راهنمایی در مورد میزان مصرف آن به این منظور وجود نداشته است. یک مطالعه جدید تأیید کرده است که فیبر رژیمی مستقل از دارو، فشار خون را کاهش می‌دهد و تعیین می‌کند که چه مقدار از آن فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

فیبر قسمت‌هایی از غذا است که بدن نمی‌تواند آن‌ها را هضم کند. این ماده به عبور مواد غذایی و مواد زائد از روده کمک می‌کند و باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند.

مداخلات موثر در سبک زندگی از جمله تغییر در رژیم غذایی، اولین درمان فشار خون بالا (BP)هستند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و همچنین مرگ و میر ناشی از این موارد در افرادی که فیبر رژیمی زیادی مصرف می‌کنند، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

به‌تازگی محققان دانشگاه موناش یک تجزیه و تحلیل مطالعاتی در مورد تأثیر فیبر غذایی بر فشار خون بالا انجام دادند و مقدار قابل اندازه فیبر غذایی را که زنان و مردان برای کاهش فشار خون خود نیاز به خوردن دارند، ارائه کردند.

فرانسین مارکز، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: فیبر غذایی نقش مهمی در مدیریت فشار خون بالا دارد. مطالعه ما بر شواهدی تاکید می‌کند که از اثربخشی فیبر غذایی در کاهش فشار خون و کاهش خطر حوادث قلبی عروقی حمایت می‌کند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که دریافت فیبر بالاتر با کاهش قابل توجهی در فشار خون مستقل از داروهای مصرفی برای کنترل این بیماری همراه بود. بر اساس شواهدی که محققان بررسی کردند، برای زنان مبتلا به فشار خون بالا(طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، BP 90/140  میلی‌متر جیوه یا بالاتر) مصرف توصیه‌شده فیبر غذایی باید بیش از 28 گرم در روز باشد.

برای مردان مبتلا به فشار خون، این میزان باید بیش از 38 گرم در روز باشد. تخمین زده شد که هر 5 گرم اضافی در روز باعث کاهش فشار خون سیستولیک (بالاترین عدد) به میزان 2.8 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) به میزان 2.1 میلی‌متر جیوه می‌شود.

محققان می‌گویند فواید فیبر غذایی ناشی از تاثیر مثبت آن بر میکروبیوم روده است. فیبر غذایی به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا یک سری اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و عملکردهای ضد التهابی و تنظیم کننده ایمنی تولید کنند که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

مارکز گفت: مطالعه ما نیاز فوری پزشکان برای اولویت دادن به فیبر غذایی به عنوان عاملی حیاتی برای مدیریت فشار خون بالا را نشان می‌دهد. با گنجاندن فیبر غذایی در برنامه‌های درمانی و توانمندسازی بیماران برای افزایش مصرف خود، می‌توانیم به‌طور قابل توجهی بار فشار خون را کاهش دهیم و نتایج قلبی عروقی را بهبود بخشیم.

رژیم‌های غذایی غربی به‌طور مشخص فاقد فیبر کافی هستند. محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF) خاطرنشان می‌کنند که متوسط دریافت فیبر غذایی در بین بزرگسالان آمریکایی حدود 15 گرم در روز است. در زیر برخی از نکاتی که محققان دانشگاه UCSF برای اطمینان از فیبر بیشتر در رژیم غذایی ذکر می‌کنند، آورده شده است:

  • به عنوان یک قانون کلی، حداقل یک وعده غلات کامل (مانند برنج، ذرت، جو، کینوا، بلغور) را در هر وعده غذایی خود بگنجانید.
  • نان سبوس‌دار را انتخاب کنید (به دنبال نان با بیشترین مقدار فیبر باشید)
  • به جای برنج سفید، برنج قهوه‌ای مصرف کنید
  • لوبیا را به سالادهای خود اضافه کنید. هر وعده ½ فنجان لوبیا حدود 7 تا 8 گرم فیبر دارد
  • دو تا سه بار در هفته، حبوبات (مانند عدس، نخود، لوبیا، نخود، بادام زمینی) را جایگزین گوشت در غذاهایی مانند سوپ کنید.
  • حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بخورید (میوه تازه بهتر از کنسرو شده است). در نظر داشته باشید که افزودن میوه به غلات یک نقطه عالی برای شروع است، بنابراین مصرف میوه‌های تازه در دسرها نیز مناسب است.
  • به جای آب میوه خود میوه را میل کنید

این مطالعه در مجله Hypertension منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.