چگونه به فرد در حال تشنج کمک کنیم؟

چگونه به فرد در حال تشنج کمک کنیم؟

طبق گزارش های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تقریباً از هر 10 نفر یک نفر ممکن است در مقطعی از زندگی خود دچار تشنج شود و با این آمار، ممکن است زمانی برسد که شما در اطراف فردی باشید که تشنج را تجربه می‌کند.

به گزارش تکناک، اگر کسی را در حال تشنج دیدید و خواستید وارد عمل شوید، مهم است که بدانید چه زمانی باید و چه زمانی نباید مداخله کنید.

دکتر ویکرام رائو، استادیار عصب شناسی در دانشگاه کالیفرنیا در مصاحبه ای به Health می گوید: اکثریت قریب به اتفاق تشنج ها یک یا دو دقیقه طول می کشد و سپس خود به خود پایان می یابد. زمانی متوجه می شوید که مداخله شما درست بوده است که اطمینان حاصل کنید که بیمار تا حد امکان در حالی که تشنج را تجربه می کند،سالم است.

در این مطلب، ما اطلاعاتی از کارشناسان و راهنمایی CDC در مورد آنچه که می‌توانید برای مراقبت از فردی در که درحال تشنج است،انجام دهید،همراه با اطلاعاتی در مورد کارهایی که واقعاً باید از آنها اجتناب کنید یا به یک متخصص پزشکی آموزش دیده بسپارید، جمع‌آوری کرده‌ایم.

وقتی شخصی تشنج می کند باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر فردی تشنج داشته باشد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آرام بمانید و به خود یادآوری کنید که احتمالاً به زودی تمام می شود. شما نمی توانید یک تشنج را متوقف کنید، مهم نیست که چه نوع تشنجی است، و هر چه کمتر با فردی که دچار آن است تداخل داشته باشید، بهتر است.

در اینجا خلاصه ای از کارهایی که باید وقتی یک شخص تشنج می کند،انجام داد، طبق دستورالعمل CDC آورده شده است:

  • محیط را ترک نکنید: در تمام مدت تشنج و تا زمانی که مطمئن شوید که فرد کاملاً بیدار است، در کنار او بمانید.
  • فرد درحال تشنج را به جای امن ببرید: پس از پایان تشنج، آنها را تا یک محیط آرام و امن همراهی کنید تا به بهبودی آنها کمک کنید.
  • به آنها توضیح دهید که چه اتفاقی برایشان افتاده است: از عبارات بسیار ساده استفاده کنید تا به فرد بگویید که در طول تشنج چه چیزی را تجربه کرده است. این کار می تواند به پر کردن هر شکافی در حافظه آنها کمک کند و اطلاعات مهمی را در اختیار آنها بگذارد تا با پزشک در میان بگذارند. به آنها آرامش دهید و آرام باشید.
  • آن ها را به خانه ببرید: فردی که به تازگی تشنج داشته است ممکن است احساس کند حالش هنوز خوب نیست و برای رسیدن به خانه نیاز به کمک دارد. می توانید برای شان تاکسی بگیرید،یا با یکی از اعضای خانواده که می تواند کمک کند، تماس بگیرید.

طبق گزارش CDC، اکثر تشنج ها به کمک اورژانسی نیاز ندارند و طبق گفته‌های Northwestern Medicine، از هر 20 تشنج، 19 تشنج تنها در دو تا سه دقیقه پایان می‌یابد. اما اگر تشنج بیش از پنج دقیقه طول بکشد، این نشانه ای است که باید آمبولانس خبر کنید.

وقتی فردی دچار تشنج تونیک-کلونیک (گرند مال) شد چه باید کرد؟

در حالی که دستورالعمل‌هایی که در بالا گفته شد،می‌توانند به شما در مقابله با هر نوع تشنجی کمک کنند، اما کارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید هنگام ابتلا به تشنج تونیک-کلونیک (که قبلاً به عنوان تشنج بزرگ شناخته می‌شد) انجام دهید. این نوع از تشنج که در آن شخصی ممکن است فریاد بزند، روی زمین بیفتد، تکان بخورد و هوشیاری خود را از دست بدهد،علائمش از فردی به فرد دیگر ممکن است متغیر باشد.

در اینجا می توانید کارهایی که باید هنگام این نوع تشنج انجام دهید را بخوانید:

  • به آرامی آنها را به فضایی ببرید که به سرشان ضربه نزند یا زخمی نشوند
  • آنها را روی زمین بخوابانید
  • هرگونه وسیله تیز و سفت را از زمین بردارید
  • آنها را به طرف خود بچرخانید تا راحت تر نفس بکشند.
  • زیر سر آنها چیزی نرم و صاف قرار دهید (یک ژاکت یا ژاکت تا شده می تواند این کار را انجام دهد).
  • اگر عینکی هستند،آن را به آرامی از صورتشان بردارید
  • روسری، کراوات یا هر چیز دیگری که ممکن است نفس کشیدن را برایشان سخت کند، شل کنید.

مانند هر نوع تشنجی، مراقب زمان باشید،اگر تشنج تونیک-کلونیک بیش از پنج دقیقه طول کشید سریعا اورژانس را فرا بخوانید.

چه زمانی تشنج به یک وضعیت اورژانسی تبدیل می شود؟

مدت زمان تشنج می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا این تشنج در حال تبدیل شدن به یک وضعیت اورژانسی است یا خیر(پنج دقیقه یا بیشتر علامت خطر است). اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که تشنج را به یک موقعیت خطرناک تبدیل می کند. CDC توصیه می کند برای فردی که تشنج دارد کمک خبر کنید اگر:

  • اولین بار است که تشنج می کنند:آنها ممکن است در صورت داشتن تشنج ، از یک دستبند پزشکی مخصوص استفاده کنند، بنابراین مچ دست فردی که دچار تشنج شده را حتما بررسی کنید.
  • آنها دچار تشنج پشت سر هم می شوند: به خصوص اگر در این بین هوشیاری خود را به دست نیاورند (“خوشه های تشنج” یا “وضعیت صرع” خطر مرگ را در فرد افزایش می دهد).
  • برای نفس کشیدن یا بیدار شدن پس از تشنج دچار مشکل می شوند.
  • صدمه دیده یا مجروح شده اند.
  • باردار هستند یا به بیماری هایی مانند دیابت یا بیماری قلبی مبتلا هستند. (باز هم، ممکن است تا زمانی که فرد هوشیار نباشد و نتواند به شما بگوید، این مسائل را ندانید).

حتی با اینکه بیشتر تشنج‌ها اورژانسی نیستند، هیچ اشکالی ندارد که به دنبال کمک باشید. اگر در حین تشنج (یا هر موقعیت دیگری) نگران سلامت فردی هستید، هرگز در تماس با اورژانس تردید نکنید.

وقتی فردی تشنج می کند از چه کارهایی باید اجتناب کرد؟

علاوه بر کارهایی که می توانید (و باید) انجام دهید، زمانی که فردی دچار تشنج می شود، کارهایی نیز وجود دارد که مطلقاً نباید انجام دهید. بر اساس گزارش CDC، اگر فردی در اطراف شما دچار تشنج شده است، باید از انجام کارهای زیر اجتناب کنید:

  • فرد را نگه ندارید: اگر فرد تشنج می کند، به هیچ وجه نباید سعی کنید حرکات او را مهار کنید.
  • هیچ چیزی داخل دهانشان قرار ندهید: برخلاف تصورات گذشته، در هنگام تشنج نباید سعی کنید جسمی (قاشق چوبی، انگشت خود و …) را در دهان فرد قرار دهید. دکتر رائو می‌گوید: به ما آموخته‌اند که فردی که تشنج می‌کند زبان خود را قورت می‌دهد، اما هیچ‌کس زبان خود را در هنگام تشنج قورت نمی‌دهد. این یک افسانه است. توصیه می کنیم هرگز چیزی در دهان کسی نگذارید. CDC می گوید که انجام این کار می تواند به دندان ها یا فک فرد آسیب برساند.
  • سعی نکنید به آنها تنفس دهان به دهان بدهید: افراد معمولاً پس از تشنج دوباره نفس کشیدن خود را شروع می کنند، بنابراین CPR ضروری نیست.
  • به فرد غذا یا آب ندهید: قبل از اینکه بعد از تشنج به او چیزی برای نوشیدن یا خوردن پیشنهاد دهید، مطمئن شوید که فرد کاملاً بیدار و هوشیار است.

علاوه بر این، باید سعی کنید زمانی که فردی تشنج می کند وحشت نکنید. به خاطر داشته باشید که دوره پس از تشنج تونیک-کلونیک می‌تواند برای فرد،تقریباً به اندازه خود تشنج شدید باشد. ممکن است فرد احساس گیجی، ترس، تحریک پذیری، حالت تهوع یا خجالت کند، و مهم است که اطرافیانش آرام بمانند.

دکتر درک چانگ، معاون رئیس بخش نورولوژی در بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک، به Health می گوید: برای برخی از افراد تشنج تقریباً مثل این است که آنها را ربوده اید و سپس آنها از آن وحشت بیدار شدند. آنها اغلب بعد از تشنج عصبی هستند، زیرا نمی دانند چه اتفاقی افتاده است و کسی را نمی شناسند بنابراین آنها می توانند بسیار آشفته باشند.اشکالی ندارد که فردی که تشنج کرده شما را مشت بزند و گاز بگیرد و از این قبیل چیزها، زیرا [بیمار] احساس می کند زندگی اش در خطر است.

فردی را که به تازگی تشنج جدی داشته است را با لحن نگران کننده و تند مورد خطاب قرار ندهید،در عوض، به او فرصت دهید تا به آرامی به هوش بیاید، سپس با صدایی آرام و اطمینان بخش با او صحبت کنید. به آنها توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده است و به آنها بگویید که تا زمانی که بتوانند سالم به خانه برسند در کنار آنها خواهید ماند.

همه باید اصول اولیه کارهایی که باید در هنگام تشنج انجام دهند را بدانند، اما اگر یکی از اعضای خانواده یا یکی از عزیزانتان مبتلا به صرع یا اختلال عصبی دیگری است که باعث تشنج می شود، ممکن است بخواهید تخصص خود را با دریافت کمک های اولیه تشنج به سطح بالاتری ببرید.در میان چیزهای دیگر، یاد خواهید گرفت که چگونه علائم تشنج را بشناسید، و درک عمیق تری از زمانی که کمک پزشکی لازم است به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram