چگونه خروپف را درمان کنیم؟

خروپف را چگون درمان کنیم

همه ما قطعا کسی را در اطرافیان خود می شناسیم که خروپف می کند و ممکن است آن شخص خود ما باشیم.

به گزارش تکناک، حدود 45 درصد از بزرگسالان در آمریکا گهگاهی خروپف می کنند و 25 درصد دیگر به طور منظم خروپف می کنند. خبر خوب اینکه محققان اخیرا به نتایجی دست یافتند که نشان می دهد می توان به خروپف پایان داد.

دکتر الکس دیمیتریو یک متخصص در زمینه خواب در مصاحبه ای گفت: خروپف در واقع نتیجه عبور هوا از یک راه تنفسی نیمه بسته یا منقبض است. نکته کلیدی این است که بدانید در وهله اول چه چیزی باعث خروپف می شود.

خروپف ممکن است یک اختلال بی ضرر باشد یا اینکه نشان دهنده یک بیماری زمینه ای مانند خفگی خواب باشد. دانستن علت اصلی می تواند به درمان خروپف کمک کند.

چه چیزی باعث خروپف می شود؟

اگر هوا نتواند از طریق دهان و بینی شما حرکت کند، خروپف اتفاق می افتد. معمولاً یک چیزی راه‌های تنفسی را مسدود می‌کند که از جریان هوا جلوگیری می‌کند. این انسداد باعث می‌شود دیواره‌های گلوی شما ارتعاش کنند و صدایی خشن و نامطلوب ایجاد کنند.

راه های تنفسی در حالت استراحت

به طور طبیعی، زمانی که فرد می‌خوابد، ماهیچه‌های او کمی شل می‌شوند و این فرآیند می‌تواند باعث کوچک شدن راه‌های تنفسی شود. به گفته دکتر دیمیتریو، چند عامل می توانند آن را بدتر کنند.

راه های تنفسی در طول خواب با حرکت سریع چشم (REM) و معمولاً در صبح، بیشترین میزان بسته شدن را دارند. مصرف آرام بخش ها مانند قرص های خواب، آنتی هیستامین ها و الکل ممکن است با شل کردن عضلات، راه های تنفسی شما را شل کنند.

راه های تنفسی مسدود یا باریک

برخی از بیماری ها می توانند راه های تنفسی را مسدود یا کوچک کنند و باعث خروپف شوند. این بیماری ها عبارتند از:

  • خفگی خواب: این بیماری باعث می شود که تنفس برای بیش از 10 ثانیه در هنگام خواب متوقف شود. افراد مبتلا به خفگی خواب ممکن است با شروع مجدد تنفس، بطور ناگهانی نفس بکشند.
  • انحراف بینی: به معنای تیغه بینی کج یا همان انحراف استخوان و غضروف بینی است.
  • پولیپ بینی: وجود زائده های کوچکی در مجرای بینی.

برخی عوامل فیزیکی می توانند راه های تنفسی را باریک کنند. به عنوان مثال، داشتن زبان بزرگ، فک کوتاه یا مربعی شکل، دهان کوچک، لوزه های بزرگ یا پولیپ می توانند راه های تنفسی را مسدود کنند. خوابیدن به پشت می تواند راه های تنفسی را مسدود کند.

گرفتگی بینی

خروپف در میان افراد مبتلا به سرماخوردگی امری رایج است. احتقان در بینی زمانی که شما فقط از دهان نفس بکشید، ممکن است باعث خروپف شود. اگر خروپف شما همزمان با فصل پخش گرده گل باشد، ممکن است آلرژی باعث آن باشد.

اضافه وزن و چاقی

افراد دارای اضافه وزن یا چاقی ممکن است به دلیل بافت اضافی در گردن، بیشتر خروپف کنند. این بافت روی مجرای بینی فشار وارد می کند و از جریان آزادانه هوا جلوگیری می کند. چاقی یک عامل خطرناک برای بیماری خفگی خواب نیز هست.

بافت های متورم

وجود بافت های متورم در دهان نیز ممکن است راه های تنفسی را مسدود کند. به عنوان مثال، سقف دهان یا گلو می تواند متورم شود و باعث خروپف شود. بارداری یکی از دلایل رایج تورم بافت است.

چگونه خروپف را متوقف کنیم؟

هیچ راهی برای خروپف نکردن وجود ندارد. زمانی که علت خروپف را بفهمید، برنامه ریزی برای توقف آن بسیار آسان تر می شود.

در زیر تعدادی از راه هایی که می توان خروپف را متوقف کرد را برای شما آورده ایم:

  • از گشاد کننده بینی استفاده کنید: اگر راه های تنفسی باریک دارید، نوارهای گشاد کننده بینی می توانند مجرای بینی شما را باز کنند. گشادکننده بینی حتی می تواند به افراد مبتلا به آلرژی کمک کند. برخی شواهد نشان می دهد که گشادکننده های بینی با کاهش تعداد دفعاتی که در طول شب به دلیل خروپف از خواب بیدار می شوید، خواب آلودگی در طول روز را بهبود می بخشد.
  • کاهش گرفتگی بینی: اگر سرماخوردگی یا آلرژی دارید، استفاده از مرطوب‌کننده در شب می‌تواند به پاکسازی مجرای بینی شما کمک کند.
  • حالت خوابیدن خود را تغییر دهید:سعی کنید به پشت نخوابید و به سمت پهلو بخوابید.

راه های دیگر برای جلوگیری از خروپف:

اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند خروپف شما را بهبود بخشد:

  • محدود کردن مصرف الکل و سایر داروهای آرام بخش قبل از خواب
  • استفاده از نوار بینی برای باز نگه داشتن مجرای بینی در هنگام خواب
  • ترک سیگار، که مجرای بینی را تحریک می کند و خطر خفگی در خواب را افزایش می دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خروپف شما به اندازه ای بلند است که دیگران را در خانه یا حتی خودتان را بیدار کند، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. در صورت داشتن مشکلات زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل در تمرکز
  • احساس خستگی یا سردرد بعد از بیدار شدن
  • خواب آلودگی در طول روز
  • افزایش وزن
  • ایجاد صداهای نفسگیر هنگام خواب که از علائم خفگی در خواب است

پزشک شما می‌تواند بفهمد که آیا یک بیماری زمینه‌ای علت خروپف شما است یا خیر. برای مثال، شدت خروپف با شدت بیماری خفگی خواب افزایش می یابد. در این مورد مثلا با درمان خفگی خواب، خروپف شماهم بهتر می شود.

در بسیاری از موارد، پزشک می تواند مشکلات فیزیکی را تشخیص داده و درمان کند. به عنوان مثال، اگر زبان شما باعث خروپف می شود، ممکن است از تحریک الکتریکی استفاده کند به این معنی که زبان بعد از این تحریک الکتریکی در جلوی دهان باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.