چگونه گلودرد را درمان کنیم؟

گلودرد یک ناراحتی رایج است اما خوشبختانه چندین درمان موثر خانگی برای آن وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

به گزارش تکناک، گلودرد اغلب به عنوان ناراحتی، درد، سوزش یا خراش در پشت گلو توصیف می‌شود که گاهی باعث دردناک شدن بلع می‌شود. به طور معمول، گلودرد زمانی رخ می دهد که پشت گلو، بین لوزه ها و حنجره ورم کند.

درمانی که برای تسکین گلودرد انجام می دهید می تواند به عامل ایجاد گلودرد بستگی داشته باشد. اغلب اوقات، گلودرد که از نظر پزشکی به عنوان فارنژیت شناخته می شود، توسط ویروس هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و مونونوکلئوز (مونو) ایجاد می شود. در واقع ویروس ها باعث حدود 50 تا 80 درصد گلودردها می شوند.

موارد شدیدتر گلودرد معمولاً عفونت های باکتریایی هستند که ممکن است پس از یک عفونت ویروسی اولیه ایجاد شوند. گلودرد استرپتوکوکی یکی از نمونه‌های رایج عفونت باکتریایی است که باعث گلودرد می‌شود و حدود 5 تا 36 درصد موارد گلودرد را شامل می‌شود.

گلودرد یکی از دلایل رایج مراجعه افراد به درمانگاه ها است که سالانه حدود 12 میلیون مراجعه به مطب را شامل می شود. پزشک می تواند مشخص کند که چه چیزی باعث گلودرد شما می‌شود و سپس بر اساس علت، ممکن است دارو تجویز کند یا به شما توصیه کند درمان‌های خانگی را امتحان کنید.

مصرف دارو

اگرچه گلودرد اغلب دردناک و آزاردهنده است، اما معمولاً بدون مداخله پزشکی خود به خود از بین می رود. گاهی اوقات می توان از برخی داروها برای کاهش درد گلو استفاده کرد. این داروها می توانند بدون نسخه (OTC) یا بر اساس علت گلودرد تجویز شوند. معمولا یک داروی OTC تنها چیزی است که برای درمان گلودرد مورد نیاز است.

داروهای بدون نسخه

درمان گلودرد در خانه با داروهای OTC مانند مسکن‌ها، کپسول ها و شربت های گلو می‌تواند مفید باشد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که تیلنول (استامینوفن) می‌تواند به طور موثر درد گلو را در صورت مصرف در دوزهای منظم طی دو روز کاهش دهد. به علاوه  ادویل (ایبوپروفن) هم  می تواند درد گلو را پس از دو تا پنج روز کاهش دهد.

یکی دیگر از داروهای بدون نسخه، قرص های خوراکی آبنبات مانند برای درمان گلودرد هستند. این قرص ها تولید بزاق را تحریک می کنند و به مرطوب نگه داشتن گلوی شما کمک می کنند و علائم گلودرد را کاهش می دهند. بسیاری از قرص‌های آبنبات مانند منتول یا بنزوکائین برای تسکین بیشتر درد استفاده می‌شوند.

اسپری بی حس کننده گلو نیز ممکن است به کاهش درد گلو کمک کند.

داروهای تجویزی

هنگامی که علت گلودرد شما عفونت باکتریایی باشد، احتمال بیشتری دارد که پزشک دارو تجویز کند. آنتی بیوتیک ها می توانند به از بین بردن باکتری های عامل بیماری شما کمک کنند و تکثیر میکروب ها را سخت تر کنند. آنتی بیوتیک ها نمی توانند ویروس ها را از بین ببرند.

به عنوان مثال، اگر گلودرد استرپتوکوکی دارید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. این دارو نه تنها از گسترش عفونت باکتریایی بسیار مسری جلوگیری می کند، بلکه از گسترش گلودرد استرپتوکوکی به عفونت گوش، تب روماتیسمی یا مشکلات کلیوی نیز جلوگیری می کند . مواردی که گفته شد، همه عوارض احتمالی گلودرد استرپتوکوکی درمان نشده هستند.

حتی اگر گلودرد استرپتوکوکی دارید، باز هم ممکن است آنتی بیوتیک برای شما تجویز نشود. برخی از عفونت های باکتریایی می توانند بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها بهبود پیدا کنند. هر زمان که از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود، خطر مقاومت آنتی بیوتیکی وجود دارد به این معنی که میکروب ها علی رغم مصرف دارو، راهی برای زندگی و تکثیر پیدا می کنند. پزشک تعیین می کند که آیا برای عفونت باکتریایی خود به آنتی بیوتیک نیاز دارید یا خیر.

اگر گلودرد ناشی از سایر عفونت‌های باکتریایی مانند کلامیدیا یا سوزاک باشد، ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

اگر گلودرد به دلیل آنفولانزا باشد، پزشک ممکن است یک داروی ضد ویروسی تجویز کند.

مایعات بخورید

برای بهبود گلودرد باید محیط آن را مرطوب نگه دارید، بنابراین سعی کنید مایعات زیادی بنوشید. می توانید مایعات گرم و سرد بنوشید و همچنین بستنی و یخ ریز را بمکید. مایعات گرم می تواند درد را تسکین دهد و مایعات سرد می تواند درد را بی حس کند.

چای های گیاهی ممکن است برای کاهش درد گلو مفید باشد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که دمنوش های گیاهی حاوی شیرین بیان، زرشک، آویشن یا پونه کوهی می توانند راهی مطمئن و موثر برای ایجاد احساس بهتر گلودرد در افراد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی باشند.

عسل بخورید

عسل ممکن است به تسکین گلودرد کمک کند. عسل دارای خواص ضد میکروبی است، به این معنی که می تواند رشد میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها را از بین ببرد یا متوقف کند. همچنین عسل به علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی کمک می کند که این علائم می تواند شامل سرفه و گلودرد باشد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن نصف قاشق چای‌خوری عسل قبل از خواب می‌تواند سرفه و ناراحتی‌های مرتبط با آن‌ها را بهبود بخشد. به خاطر داشته باشید که عسل نباید به کودکان زیر 1 سال داده شود.

آب نمک غرغره کنید

غرغره کردن آب نمک گرم می تواند به تسکین گلودرد و کاهش سایر علائم مربوط به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. در واقع یک مطالعه کوچک نشان داد که غرغره کردن آب نمک در عرض 48 ساعت پس از شروع علائم، می تواند به طور قابل توجهی مدت زمان علائم را تا حدود دو روز کاهش دهد. همچنین محققان متوجه شده اند که غرغره کردن آب نمک، استفاده از داروها را تا 36 درصد، خطر انتقال ویروس به دیگران را تا 35 درصد کاهش می‌دهد و میزان ویروس را در فرد (بار ویروسی) به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

برای تهیه آب نمک برای غرغره، نصف قاشق چایخوری نمک را در 1 فنجان آب گرم بریزید. می توانید چندین بار در روز غرغره کنید.

افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری های کلیوی باید قبل از استفاده از این روش با پزشک خود مشورت کنند. افرادی که رفلکس های بلع غیرطبیعی دارند نیز باید از غرغره کردن برای جلوگیری از عوارضی مانند خفگی اجتناب کنند.

از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده هوا، رطوبت را در اتاق شما افزایش می‌دهد و هوای خشک را از بین می‌برد، زیرا هوا خشک بینی و گلو را تحریک و ملتهب می‌کند.

اگر علاقه مند به استفاده از یک رطوبت ساز برای کاهش گلودرد خود هستید، خیلی مهم است که از این دستگاه با احتیاط استفاده کنید. در زیر چند نکته برای استفاده ایمن از دستگاه مرطوب کننده هوا وجود دارد:

  • دستگاه رطوبت ساز مه سرد را به جای بخارساز انتخاب کنید زیرا اگر به دستگاه های رطوبت ساز مه گرم خیلی نزدیک شوید، می توانند باعث سوختگی شوند.
  • به جای آب لوله کشی از آب مقطر یا آب تصفیه شده در دستگاه بخور استفاده کنید. مواد معدنی موجود در آب لوله کشی می تواند در هوا منتشر شود و باعث مشکلات تنفسی برای برخی افراد شود.
  • دستگاه خود را روی رطوبت 30 تا 50 درصد تنظیم کنید.
  • دستگاه را کمی دورتر ازجایی که می خوابید قرار دهید.
  • سعی کنید دستگاه را برای مدت طولانی روشن نکنید. اگر سطوح اتاق شما مرطوب باشد، این امر می تواند باعث رشد کپک و باکتری شود و در نهایت منجر به مشکلات تنفسی برای برخی افراد شود.
  • برای جلوگیری از رشد باکتری ها، دستگاه خود را روزانه تمیز و تخلیه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور معمول، گلودرد حدود پنج تا هفت روز طول می کشد، زیرا بدن شما خود به خود تلاش می کند ویروس را از بین ببرد.

اگر گلودردی دارید که پس از چند روز از بین نمی رود یا با تب همراه است، به یک پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر غدد لنفاوی شما متورم شد یا به همراه گلودرد کهیر زدید، بهتر است سریع تر به پزشک مراجعه فرمائید.

اگر مشکل تنفسی دارید، از همان روز اول بی درنگ به مطب پزشک بروید. اگر گلودرد شما استرپتوکوکی باشد و پس از دو روز از مصرف آنتی بیوتیک احساس بهبودی نکردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.