ژن سرکوب کننده اضطراب کشف شد

جدیدا دانشمندان یک ژن مرتبط با علائم اضطراب را در مغز کشف کرده اند که یک هدف دارویی جدید و موثر را ارائه می دهد. محققان متوجه شدند که یک مولکول به نام miR4835p، ژن دیگری به نام Pgap2 را که باعث تغییرات مرتبط با اضطراب در مغز می شود را  سرکوب می کند و مکانیسم فوق العاده ای برای تسکین اضطراب نشان می دهد. این کشف می تواند به درمان های موثرتری برای اختلالات اضطرابی منجر شود

دانشمندان ژنی را در مغز شناسایی کرده اند که با علائم اضطراب مرتبط است و می تواند میزان آن را کاهش می دهد.

به گزارش تکناک، یک تیم بین المللی از دانشمندان یک ژن در مغز که علائم اضطراب را نشان می دهد، شناسایی کرده اند. به طرز شگفت انگیزی نشان داده شده است که اصلاح این ژن می تواند میزان اضطراب را کاهش دهد و یک هدف دارویی جدید هیجان انگیز برای اختلالات اضطرابی ارائه می دهد.

بروز اختلالات اضطرابی امری شایع است و از هر 4 نفر 1 نفر حداقل یک بار در طول زندگی خود به این اختلال مبتلا می شود. آسیب های روانی شدید می تواند باعث تغییرات ژنتیکی، بیوشیمیایی و ظاهری در نورون های آمیگدال مغز شود. آمیگدال ناحیه ای در مغز است که در شکل گیری اضطراب ناشی از استرس نقش دارد و منجر به شروع اختلالات اضطرابی، از جمله حملات پانیک و اختلال استرس پس از سانحه می شود.

با این حال، اثربخشی داروهای ضد اضطراب موجود در حال حاضر پایین است و بیش از نیمی از بیماران حتی پس از درمان به بهبودی نمی‌رسند. موفقیت محدود در تولید داروهای ضداضطراب قوی، نتیجه درک ضعیف جامعه علمی از مدارهای عصبی زمینه ساز اضطراب و رویدادهای مولکولی است که منجر به حالات عصبی مرتبط با استرس می شود.

در این مطالعه، دانشمندان به دنبال شناسایی رویدادهای مولکولی در مغز بودند که زمینه ساز اضطراب هستند. آنها روی گروهی از مولکول‌ها که در نمونه های حیوانی به عنوان miRNA شناخته می‌شوند، تمرکز کردند. این گروه مهم از مولکول‌ها که در مغز انسان نیز یافت می‌شوند، پروتئین‌های هدف را که فرآیندهای سلولی در آمیگدال را کنترل می‌کنند، تنظیم می‌کنند.

به دنبال استرس حاد، تیم تحقیقاتی مقدار افزایش یافته ای از یک نوع مولکول به نام miR483-5p را در آمیگدال موش پیدا کردند. نکته مهم این است که این تیم نشان داد که افزایش miR483-5p، فعالیت ژن دیگری به نام Pgap2 را نیز سرکوب می کند که به نوبه خود باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر عصبی در مغز و رفتار مرتبط با اضطراب می شود. محققان نشان دادند که miR-483-5p به عنوان یک ترمز مولکولی عمل می کند که ناشی از استرس در آمیگدال را خنثی می کند و باعث تسکین اضطراب می شود.

کشف یک مسیر جدید در آمیگدال به نام miR483-5p/Pgap2 که از طریق آن مغز پاسخ خود به استرس را تنظیم می‌کند، اولین قدم به سوی کشف درمان‌های جدید، قوی‌تر و مورد نیاز برای مهار اختلالات اضطرابی است.

دکتر والنتینا موزینکو، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه گفت: استرس می تواند باعث شروع برخی از حالات عصبی شود که ریشه در یک بیماری نامطلوب دارند.

miRNA ها آماده کنترل شرایط پیچیده عصبی روانی مانند اضطراب هستند. اما مکانیسم‌های مولکولی و سلولی که آن‌ها برای تنظیم انعطاف‌پذیری و حساسیت به استرس استفاده می‌کنند تا کنون تا حد زیادی ناشناخته بودند. مسیر miR483-5p/Pgap2، آن اثرات کاهش‌دهنده اضطراب را فعال می کند و پتانسیل زیادی برای توسعه درمان‌های ضد اضطراب در انسان ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.