ایلان ماسک آماده کاشت تراشه در مغز خود و فرزندانش است

شرکت Neuralink روی کاشت تراشه در مغز کار می کند اما سوال بزرگ این است که آیا مردم به کسی یا چیزی اجازه کنترل ذهن خود را خواهند داد.

شرکت Neuralink روی کاشت تراشه در مغز کار می کند اما سوال بزرگ این است که آیا مردم به کسی یا چیزی اجازه کنترل ذهن خود را خواهند داد.

به گزارش تکناک، چند روز پیش، ایلان ماسک(مالک نورالینک) و تیمش یک میمون با تراشه مغز را نشان دادند که از ماوس برای کلیک روی فرمان‌های نمایشگر رایانه استفاده می‌کرد و به نظر می رسد ماسک با آزمایش آن بر روی خود و عزیزانش مشکلی ندارد.

ایلان ماسک گفت بدش نمی آید یکی از تراشه مغزی ساخته شده توسط نورالینک را در مغز یکی از فرزندانش بکارد. البته در سخنان او تردید و نگرانی خاصی نیز وجود دارد. ایلان ماسک گفت اگر یکی از فرزندانش آسیب ببیند، مانند شکستگی گردن، تراشه را در بدن او خواهد کاشت. وی افزود: من می‌گویم در نقطه‌ای هستیم که حداقل به نظر من خطرناک به‌نظر نمی‌رسد.

این سخنان باعث شد مردم فکر کنند او جدی نیست و هیچ کس حاضر به انجام آزمایش روی فرزندانش نخواهد بود. اما ماسک گفت اگر تراشه مغزی آماده باشد، خود نیز حاضر به کاشت یک تراشه مغزی است. او انتظار دارد Neuralink آزمایشات انسانی را در شش ماه آینده آغاز کند.

شاید فکر کنید این مساله غیرانسانی است، اما اینگونه نیست. رابط مغز و رایانه Neuralink امیدوار است راهی برای ارتباط بیماران فلج از طریق افکار آنها فراهم کند. الکترودهای سیمی کوچک در این تراشه‌های مغزی رایانه ای در دست بررسی تعبیه شده‌اند. آنها می توانند فعالیت مغز را کنترل و مغز را به صورت الکتریکی تحریک کنند. این شرکت قصد استفاده از یک ربات برای جاسازی تراشه در جمجمه افراد را دارد.

به عبارت ساده، به اصطلاح “رابط مغز و رایانه” به‌منظور کاشت الکترودهای کوچک در مغز است و از جریان الکتریکی برای تعامل بین این دو استفاده می کند.

جایگاه آن چگونه توسعه خواهد یافت

در سال 2019، ایلان ماسک اولین محصول در این رده را به نمایش گذاشت. اصل این است که از لیزر برای سوراخ کردن جمجمه با اجتناب از برخورد با رگ‌های خونی مغز استفاده و یک مسیر کاشت در مغز ایجاد شود.

در آگوست 2020، به منظور تأیید تأثیر رابط مغز و رایانه، محققان دستگاه‌هایی را در بدن سه خوک کاشتند. ماسک فرایند انتقال درجا در فعالیت‌ مغز خوک‌ها را در طول پخش زنده به مخاطبان نشان داد.

در آپریل  2021 نیز نورالینک ویدیویی از یک میمون در حال انجام یک بازی ویدیویی با افکار خود در رسانه های اجتماعی منتشر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.