کاهش سوخت هواپیماهای لوفت هانزا با یک فناوری جدید

دو نوع هواپیمای بوئینگ 777 را با لایه های نازک که منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت هواپیما می شوند به نام فناوری AeroSHARK riblet اصلاح می شوند.

هفته گذشته، آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) به Lufthansa Technik اجازه داد تا بدنه دو نوع هواپیمای بوئینگ 777 را با لایه های نازک که منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت هواپیما می شوند به نام فناوری AeroSHARK riblet اصلاح کنند.

به گزارش تکناک، طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط شرکت تعمیر و نگهداری هواپیما این یک نوآوری متمرکز بر پایداری است که به طور مشترک توسط Lufthansa Technik و شرکت شیمیایی BASF توسعه یافته است.

این فناوری جدید اکنون بر روی هواپیماهای باربری لوفت هانزا و خطوط هوایی بین المللی سوئیس (SWISS) نصب خواهد شد.

AeroSHARK به لطف ساختار سطحی خاص خود از دنده های میکروسکوپی به اصطلاح ریبلت (riblet) مقاومت اصطکاکی لایه خارجی هواپیما را کاهش می دهد. در نتیجه، مصرف سوخت و انتشار CO2 حدود یک درصد کاهش می یابد.

https://www.lufthansa-technik.com/press-releases/-/asset_publisher/Xix57wMv0mow/content/pressrelease_aeroshark_777-tcs_dec2022?p_p_auth=5HJEzGA7&_101_INSTANCE_LMQlVvc4xSJw_redirect=%2F

digikala

برای هر بوئینگ 777-300ER که توسط سوئیس اداره می شود، این به معنای صرفه جویی سالانه حدود 400 تن نفت سفید و بیش از 1200 تن دی اکسید کربن است. بوئینگ 777F که کمی کوچک تر است، سالانه حدود 370 تن سوخت و 1،170 تن CO2 صرفه‌جویی می‌کند.

اولین پروازها با فناوری جدید در راه است

اولین بوئینگ 777-300ER این شرکت هواپیمایی سوئیسی مجهز به فناوری AeroSHARK در ماه اکتبر فعالیت روزانه خود را آغاز کرده بود. اولین پروازهای این هواپیما که در 8 و 9 سپتامبر 2022 با EASA انجام شد، در این پرواز ها شواهد دقیق  برای تایید و اثبات عدم تأثیر منفی اصلاحات AeroSHARK بر ایمنی عملیاتی و کنترل بوئینگ 777 بدست آمد.

پروازهای اولیه همراه با چندین هفته ارزیابی داده های جمع آوری شده و سایر اسناد، مانند مقادیر اندازه گیری شده از شبیه سازی جریان ادامه پیدا کردند. حکم جدید صادر شده توسط EASA اکنون بهLufthansa Technik اجازه می دهد تا فیلم های ریبلت (riblet) را برای هر هواپیمای بوئینگ 777-300ER و 777F اعمال کند.

سورن استارک، مدیر اجرایی Lufthansa Technik می گوید: تأیید AeroSHARK برای انواع بوئینگ 777 گام مهمی در توزیع این فناوری جدید برای پایداری بیشتر در حمل و نقل هوایی است.

استارک ادامه داد: با همراهی شریک خود BASF، اکنون می‌توانیم از مشتریان خود برای ایجاد سازگاری کامل زیرناوگان‌ها با آب و هوا حمایت کنیم. علاوه بر این، ما قصد داریم استفاده از فناوری جدید را برای انواع هواپیماها بیشتر درک کنیم. ما تنها شرکت MRO در جهان هستیم که چنین هواپیماهایی را ارائه می‌کنیم. راه حل هایی برای کاهش مصرف سوخت و انتشار CO2 برای هواپیماهای تجاری. ما طبیعتاً به این موضوع بسیار افتخار می کنیم.

دکتر یوتا هولزنکمپ رئیس بخش پوشش BASF.توضیح داد: تحقق چنین پروژه ای تنها از طریق همکاری در مشارکت و اعتماد زیاد به تخصص یکدیگر امکان پذیر است. ما موفق شده ایم راه حلی متناسب با هم ایجاد کنیم که اقدامات اقتصادی و پایداری را به یک اندازه ترکیب می کند.

با پوشش کاربردی Novaflex Sharkskin، ما به مشتریان خود کمک می کنیم تا به اهداف پایداری فردی خود دست یابند و از این طریق هوانوردی را به میزان قابل توجهی دوستدار محیط زیست کنیم.

فناوری AeroSHARK اکنون بر روی دوازده فروند 777-300ER و یازده فروند 777F هواپیمای سوئیس و لوفت‌هانزا کارگو نصب خواهد شد. انتظار می رود این تغییرات سالانه بیش از 25هزار تن ردپای کربن گروه لوفت هانزا را کاهش دهد. گفتنی است در سال 2020، لوفت هانزا اولین پرواز باری 100درصد بدون کربن خود را انجام داد.

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.