کاهش مصرف استروئید در مبتلایان به آسم با درمان بیولوژیک جدید

یک مطالعه جدید نشان داده است که استفاده از درمان بیولوژیک برای کاهش التهاب ریه، 92 درصد از افراد مبتلا به آسم شدید را قادر می سازد تا دوز استروئید استنشاقی روزانه خود را بدون تشدید علائم خود کاهش دهند.

به گزارش تکناک، یافته ها ممکن است به این معنا باشد که مبتلایان به آسم شدید می توانند خطر عوارض جانبی مرتبط با استفاده طولانی مدت استروئید را به حداقل برسانند.

از حدود 300 میلیون نفر مبتلا به آسم در جهان، حدود 3 تا 5 درصد مبتلا به آسم شدید هستند که روزانه از تنگی نفس، تنگی قفسه سینه و سرفه رنج می برند که اغلب منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود. اکثر آنها یک زیرگروه به نام آسم ائوزینوفیلیک دارند که با میزان بالای سلول های ایمنی (ائوزینوفیل ها) در خون مشخص می شود که باعث تورم و التهاب کنترل نشده راه تنفسی می شود.

با توجه به ابتکار جهانی آسم (GINA)، درمان توصیه شده برای آسم ائوزینوفیلیک، ترکیبی روزانه از بودزوناید که یک کورتیکواستروئید استنشاقی (ICS) برای مدیریت التهاب است، و فورموترول که یک برونش گشادکننده طولانی اثر برای آرامش و باز کردن راه‌های تنفسی است. ICS-فورموترول به دلیل اثر ضد التهابی یا گشادکننده دوگانه آن بر داروهای استنشاقی به عنوان یک درمان کوتاه اثر، ترجیح داده می شود. با این حال، استفاده طولانی مدت از ICS می تواند مشکل ساز باشد، زیرا با برفک دهان، کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان، دیابت، سیستم ایمنی ضعیف و آب مروارید همراه است.

مطالعه‌ای که توسط محققان کالج کینگ لندن انجام شد، بررسی کرد که آیا درمان با بنرالیزوماب که یک درمان بیولوژیک است، به افراد مبتلا به آسم ائوزینوفیلیک شدید اجازه می‌دهد دوز ICS خود را بدون از دست دادن کنترل آسم کاهش دهند.

دیوید جکسون، سرپرست تیم تحقیقات و نویسنده مسئول مطالعهمی‌گوید: درمان‌های بیولوژیکی مانند بنرالیزوماب، مراقبت‌های شدید آسم را از بسیاری جهات متحول کرده است و نتایج این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که می‌توان از آسیب‌های مرتبط با استروئید برای اکثر بیمارانی که از این درمان استفاده می‌کنند، جلوگیری کرد.

بنرالیزوماب که با نام Fasenra فروخته می شود، یک آنتی بادی مونوکلونال آلفا گیرنده ضد IL-5 است که باعث تخلیه سریع، مستقیم و تقریبا کامل ائوزینوفیل ها می شود. این دارو با تزریق زیر جلدی هر چهار هفته یک بار برای سه نوبت اول و سپس هر هشت هفته یک بار تجویز می شود.

مطالعه حاضر در 22 منطقه در چهار کشور انگلستان، فرانسه، ایتالیا و آلمان انجام شد. محققان 208 بیمار بزرگسال مبتلا به آسم ائوزینوفیلیک شدید کنترل شده را در ICS با دوز بالا پس از شروع بنرالیزوماب انتخاب کردند. میانگین سنی شرکت کنندگان 57.7 سال بود. 47% مرد و 75% سفیدپوست بودند.

به طور کلی، 92٪ از شرکت کنندگان دوز ICS-فورموترول خود را کاهش دادند: 15٪ به دوز متوسط، 17٪ به دوز کم و 61٪ فقط به میزان مورد نیاز. در 96٪ از شرکت‌کنندگان کاهش تا هفته 48 حفظ شد و 91٪ از شرکت کنندگان در گروه تحت درمان با بنرالیزوماب، علائم شان در طول درمان هیچگونه تشدیدی نداشت.

میزان عوارض جانبی بین دو گروه مورد مطالعه مشابه بود. 73 درصد از شرکت کنندگان در گروه تحت درمان با بنرالیزوماب و 83 درصد در گروه مرجع، عوارض جانبی تجربه کردند.

محققان می گویند که یافته های این مطالعه نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض ICS  با دوز بالا را می توان با هدف قرار دادن ائوزینوفیل ها با استفاده از بنرالیزوماب به حداقل رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.