کاهش وزن همیشه هم خوب نیست

تکناک - یافته های علمی دانشمندان هاروارد می گوید که کاهش وزن برای افراد چاق مفید است اما برای افراد لاغر تبعات مثبتی ندارد.

یافته های علمی دانشمندان هاروارد می گوید که کاهش وزن برای افراد چاق مفید است اما برای افراد لاغر تبعات مثبتی ندارد.

به گزارش تک ناک، بر اساس مطالعه ای که روی بیش از دویست هزار نفر انجام شد، کاهش وزن می‌تواند بدون توجه به رویکرد یا استراتژی مورد استفاده، مزایای سلامتی بلندمدتی برای افراد چاق به همراه داشته باشد.

کسانی که بیش از 4.5 کیلوگرم  وزن کم کردند، در درازمدت وزن کمتری اضافه کردند و در مقایسه با کسانی که وزن کم نکردند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای آن‌ها کاهش یافت.

با این حال، افراد لاغر سودی نبردند، زیرا تلاش لاغری برای آن‌ها با افزایش وزن طولانی مدت و خطرات بیشتر دیابت نوع 2 مرتبط است. این مطالعه اخیرا در مجله PLOS Medicine منتشر شده است.

چاقی ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2 را افزایش دهد. اگرچه که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و تغییر وزن طولانی مدت به طور کامل شناخته نشده اند، کنترل وزن ممکن است یک استراتژی مفید برای پیشگیری و مدیریت چاقی و اختلالات مرتبط باشد.

ژی سان و همکارانش از دانشکده بهداشت عمومی تی چان هاروارد در ایالات متحده وضعیت افراد سالم را از سه مطالعه گروهی که بین سال‌های 1988 و 2017 انجام شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. آنها در محدوده سنی 24 تا 78 بوده، و 11.6درصد تا 14.2درصد از اعضا گروه‌ها مذکر بودند.

آنها تکنیک‌های وزن کم کردن  که منجر به کاهش وزن بیش از 4.5 کیلوگرم شدند را در هفت گروه طبقه بندی کردند: رژیم غذایی کم کالری+ ورزش، رژیم کم کالری + ورزش، روزه داری، برنامه کاهش وزن تلویزیونی، قرص های لاغری، و ترکیبی از روزه، برنامه تلویزیونی و قرص های لاغری (FCP).

تکنیک ورزش برای کنترل و پیشگیری طولانی مدت افزایش وزن در افراد چاق و با کمترین افزایش وزن پس از چهار سال همراه بود . 4.2 درصد وزن کمتر از ابتدای شروع در افراد مبتلا به چاقی، 2.5درصد کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن، و 0.4 درصد در افراد لاغر. نتایج برای تکنیک FCP معکوس شد، به این صورت که افراد چاق 0.3 درصد کاهش وزن، افراد دارای اضافه وزن 2 درصد افزایش وزن و افراد لاغر 3.7 درصد افزایش وزن داشتند.

24 سال بعد، بدون توجه به تکنیک کم کردن وزن، خطر ابتلا به دیابت برای افراد چاق کاهش یافت. کاهش 21درصدی برای ورزش تا کاهش 13درصدی برای قرص های لاغری.

محققان در افراد دارای اضافه وزن، کاهش 9 درصدی خطر دیابت نوع 2 ،در رابطه با تکنیک ورزش تا افزایش 42 درصدی خطر برای افرادی که قرص مصرف می‌کردند، را مشاهده کردند. در افراد لاغر، کاهش وزن به هر شکل با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بود یعنی از 9 درصد افزایش خطر ابتلا در روش ورزش تا 54 درصد برای روش قرص رژیمی و FCP.

مقاله نویسان به این نتیجه رسیدند که در حالی که کاهش وزن می‌تواند برای افراد دارای اضافه وزن و چاق مفید باشد، استراتژی‌های کاهش وزن برای افراد لاغر سود مشابهی را به همراه ندارد و این استراتژی‌ها باید تنها توسط افرادی که از نظر پزشکی به آنها نیاز دارند استفاده شوند.

سان می‌افزاید: زمانی که برای اولین بار رابطه مستقیم  تلاش‌ در جهت لاغری را با افزایش وزن سریع تر و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد لاغر مشاهده کردیم، کمی شگفت زده شدیم. با این حال، اکنون می‌دانیم که چنین مشاهداتی توسط زیست شناسی تأیید می‌شود که متأسفانه هنگامی که افراد لاغر سعی می‌کنند عمداً وزن کم کنند، پیامدهای نامطلوبی برای سلامتی به همراه دارد.

خبر خوب این است که افراد چاق به وضوح از کاهش چند پوند سود خواهند برد و مزایای سلامتی حتی زمانی که کاهش وزن موقتی باشد، باقی می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.