کدام کودکان در آینده ریه سالم تری خواهند داشت؟

محققان اخیرا کشف کردند عواملی همچون وزن یا سیگار کشیدن مادر در  دوران بارداری ، می تواند در سلامت ریه افراد تاثیر داشته باشد. 

محققان به یافته هایی دست یافتند که نشان می دهد عواملی همچون وزن مادر  یا سیگار کشیدن او در  دوران بارداری در کنار  وزن و ترکیب بدن کودکان از بدو تولد تا دوره دبستان، می تواند در سلامت ریه افراد تاثیر داشته باشد. 

به گزارش تکناک، مطالعات جامع دانشگاه‌های اسکس و بریستول، بینش ‌های جدیدی درباره اهمیت عوامل موثر در سلامت ریه افراد در سنین کودکی را آشکار کرده است. محققان امیدوارند که یافته‌ های این مطالعه  بتواند با هدف قرار دادن مداخلات اولیه زندگی برای افراد در معرض خطر، راه را برای توسعه ابزار های موثر در سلامت تنفسی و کاهش نابرابری مراقبت‌ های بهداشتی هموار کنند.

این مطالعه، داده‌ های جمع‌آوری‌ شده از 7 هزار و 545  شرکت‌ کننده در مطالعه ای  به نام بریستول را که از سال 1991 زنان باردار و فرزندانشان را بررسی می‌ کند، تجزیه و تحلیل کرده است. محققان 33 عامل کلیدی را بررسی کردند که تمام مراحل عمر را از تولد تا سن 24 سالگی یعنی زمانی که عملکرد ریه در اوج خود است و یک شاخص قوی از سلامت تنفسی در مراحل بعدی زندگی است، پوشش می دهند.

دکتر اسامه محمود، محقق ارشد این مطالعه گفت: در مقایسه با مطالعات قبلی در مورد سلامت ریه، آزمایش ما تا به امروز به عنوان جامع ترین آزمایش در نوع خود بوده است، زیرا روابط اساسی بین این 33 عامل را در نظر می گیرد و یافته های قابل اعتمادی را در مورد اهمیت این عوامل بر سلامت ریه در بزرگسالی، ارائه می دهد.

33 عامل مورد بررسی که می تواند بر عملکرد ریه تأثیر بگذارد، شامل ویژگی های اجتماعی، محیطی، سبک زندگی و فیزیولوژیکی بود.

عوامل کلیدی موثر بر سلامت ریه که در این مطالعه شناسایی شدند عبارتند از:

  • زنان با BMI (شاخص توده بدنی) بالاتر در دوران بارداری
  • زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشند
  • وزن کم هنگام تولد
  • کودکان با توده چربی بیشتر در دبستان
  • کودکان با توده چربی کمتر در دبستان
  • آسم زودرس

دکتر محمود در پایان اظهار کرد: نتایج به وضوح نشان می دهند که بین این 33 عامل کلیدی، عواملی که به صورت جداگانه بر سلامت ریه جوانان تأثیر می گذارند عبارتند از؛ وزن مادر در دوران بارداری، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، وزن هنگام تولد و ترکیب بدنی کودکان در دبستان. با توجه به اینکه آسم زودرس عامل دیگری است که بر عملکرد ریه تأثیر می‌ گذارد، ما فکر می‌کنیم که نتایج بدست آمده نیاز به توجه بیشتر به این عارضه را نشان می ‌دهد، به ویژه هنگامی که از پیشگیری اولیه صحبت می‌ شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.