کرونا به پایان خود نزدیک می‌شود!

سازمان جهانی بهداشت در اطلاعیه ای با تاکید بر اینکه همه‌گیری کرونا همچنان یک وضعیت اضطراری در بالاترین سطح هشدار است اعلام کرد این بحران 3 ساله ممکن است در حال نزدیک شدن به یک نقطه عطف پایان باشد.

به گزارش تکناک، روز جمعه، آژانس کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی، برای چهاردهمین بار جلسه ای را برای ارزیابی وضعیت جهانی همه گیری ویروس COVID-19 تشکیل داد. این هفته سومین سالگرد اعلان وضعیت اضطراری این ویروس بود.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل WHO، در سخنان افتتاحیه جلسه روز جمعه گفت: با ورود به چهارمین سال شیوع همه‌گیری کرونا، مطمئناً درحال حاضر ما در وضعیت بسیار بهتری نسبت به یک سال پیش یعنی زمانی که موج اومیکرون در اوج خود بود و هر هفته بیش از 70000 مرگ و میر به WHO گزارش می‌شد،هستیم.

در سطح جهانی، همه گیری ویروس کرونا نسبت به اوایل بهتر شده است. در ماه اکتبر، مرگ و میر هفتگی به کمتر از 10000 نفر کاهش یافت که کمترین میزان در طول همه این 4 سال است. اما این آمار دوباره در حال افزایش است که عمدتاً به دلیل موج گسترده عفونت در چین به دنبال کنار گذاشتن ناگهانی این کشور از سیاست‌های مقابله با کووید است.

تدروس گفت: هفته گذشته، نزدیک به 40000 مرگ در سراسر جهان گزارش شد که بیش از نیمی از آن در چین بود. در مجموع، طی هشت هفته گذشته، بیش از 170000 مورد مرگ گزارش شده است. البته تعداد واقعی قطعاً بسیار بیشتر است.

در مجموع، کمیته تشخیص داد که کووید-19 “یک بیماری عفونی خطرناک با ظرفیت ایجاد آسیب قابل توجه به سلامت و سیستم های بهداشتی در دنیا باقی می ماند. علاوه بر آمار تلفات بالا، کمیته نسبت به میزان پایین واکسیناسیون در کشورهای با درآمد کم تا متوسط، کاهش چشمگیر نظارت بر سویه های مختلف، ادامه گسترش اطلاعات نادرست و تردید نسبت به زدن واکسن ابراز نگرانی کرد. این کمیته همچنین اذعان کرد که خستگی افراد نسبت به این بیماری همه گیر و کاهش درک عمومی از خطرات آن، منجر به کاهش شدید استفاده از بهداشت عمومی و اقدامات اجتماعی مانند ماسک و فاصله گذاری اجتماعی شده است.

با این حال، کمیته خاطرنشان کرد که به نظر می رسد همه گیری کرونا به یک “نقطه عطف پایان” نزدیک می شود، که در آن کووید-19 از یک بحران حاد به یک تهدید پایدار و سطح پایین تر تغییر می کند. اگرچه میزان کلی واکسیناسیون در بسیاری از کشورها نیاز به بهبود دارد، اما 13.1 میلیارد دوز در سراسر جهان تزریق شده است که منجر به میزان بالای حفاظت در جمعیت های پرخطر شده است. به طور کلی، 89 درصد از کارکنان بهداشتی در جهان یک سری اولیه را تکمیل کرده اند، و همچنین 81 درصد از افراد بالای 60 سال نیز واکسن زده اند.

سازمان بهداشت جهانی نتیجه می گیرد: شکی نیست که این ویروس در آینده ای نزدیک به یک پاتوژن دائمی در انسان و حیوانات تبدیل شود و باقی بماند. اما با وجود بالا بودن مصونیت جمعیتی در بسیاری از نقاط جهان و افزایش آن، تمرکز باید به «اقدامات بهداشت عمومی درازمدت» معطوف شود.

این اقدامات شامل ادامه بهبود میزان واکسیناسیون، به ویژه در گروه های پرخطر است. همچنین این اقدامات به معنای تقویت نظارت بر این بیماری و انواع سویه های آن، افزایش جذب درمان‌های COVID-19 و آماده‌سازی برای شیوع آن در آینده است.

سازمان بهداشت جهانی می گوید: در حالی که از بین بردن این ویروس در نمونه های انسانی و حیوانی بسیار بعید است،اما کاهش اثرات مخرب آن بر مرگ و میر قابل دستیابی است و باید همچنان به عنوان یک هدف اولویت بندی شده در دستور کار قرار بگیرد.

به طور کلی، سازمان جهانی بهداشت با ویروس کرونا زمینه را برای گذار از فاز بحرانی همه‌گیری و به حالت عادی جدید فراهم کرد. در حالی که وضعیت PHEIC در حال حاضر هنوز هم پایدار است،اما این کمیته سه ماه دیگر برای ارزیابی مجدد وضعیت، تشکیل جلسه خواهد داد.

تدروس در اظهارات روز دوشنبه گفت: ما امیدواریم که در سال آینده، جهان به مرحله جدیدی برود که در آن بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را به پایین ترین سطح ممکن کاهش دهیم و سیستم های بهداشتی بتوانند COVID-19 را به روشی یکپارچه و پایدار مدیریت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.