کشف اثرات جدید ضد پیری ویتامین D

در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه ملی پوسان و موسسه تحقیقات غذایی کره با هدف تعیین نقش محافظتی مسیر گیرنده ویتامین D در انتروسیت‌های تمایز یافته (ECs) در طول پیری سلول‌های بنیادی روده (ISC)، تحقیقاتی انجام دادند.

به گزارش تکناک، سلول‌های بنیادی بالغ نقش مهمی در حفظ تعادل بافت ایفا می‌کنند، زیرا عملکرد کاهش یافته آن‌ها به پیری و بیماری‌های مرتبط با محیط سلول‌های اطراف ارتباط دارد.

مطالعات بالینی در انسان‌ها به‌طور مداوم کاهش ویتامین D و سطوح گیرنده آن را به دلیل افزایش سن و سرطان نشان داده است. با وجود این، راه‌هایی که گیرنده ویتامین Dیا VitD/VDR  به جلوگیری از پیری و افزایش طول عمر کمک می‌کند، نامشخص هستند.

اثر مهاری VitD بر تجمع سنتروزوم‌های اضافی ناشی از سن و استرس اکسیداتیو در ISC های روده میانی

هدف و روش مطالعه

محققان اظهار داشتند: این مطالعه با هدف تعیین نقش محافظتی VitD/VDR در انتروسیت‌های تمایز یافته در طول پیری سلول‌های بنیادی روده با استفاده از روده مگس سرکه بالغ انجام شد.

محققان با استفاده از یک نمونه روده میانی مگس سرکه برای زیست شناسی پیری سلول‌های بنیادی، نشان دادند که تخریب گیرنده ویتامین D در انتروسیت‌های تمایز یافته باعث تکثیر پیری سلول‌های بنیادی روده‌، مرگ انتروسیت‌های تمایز یافته، پیری سلول‌های بنیادی روده و تمایز سلول‌های غدد درون‌ریز می‌شود.

علاوه بر این، افزایش سن و استرس اکسیداتیو در تکثیر و تقویت سانتروزوم با درمان ویتامین D کاهش یافت. در نتیجه، این مطالعه شواهد مستقیمی از نقش ضد پیری مسیر VitD/VDR ارائه می‌کند، که شامل محافظت از سلول‌های بنیادی روده در طول پیری می‌شود و بینش‌های ارزشمندی را برای بررسی مکانیسم‌های مولکولی نهفته در افزایش پیری سالم در مگس سرکه ارائه می‌کند.

محققان می‌گویند: یافته‌های ما شواهد مستقیمی از نقش ضد پیری مسیر گیرنده ویتامین D را نشان می‌دهد و بینش‌هایی را در مورد مکانیسم‌های مولکولی اساسی پیری سالم در مگس سرکه ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.