کشف اولین ابزار دست ساز میمون ها در تایلند

نمونه هایی از پوسته های لبه تیز که به طور ناخواسته توسط ماکاک های دم دراز تولید می شوند.

موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک، مجموعه ای از ابزار های سنگی ساخت میمون های دنیای قدیم را در تایلند کشف کرد که شبیه ابزارهای سنگی مورد استفاده انسان های اولیه است.

به گزارش تکناک، ابزار سنگی لبه‌ تیز، نشانگر آغاز ساخت ابزارهای سنگی هدفمند و یکی از جنبه‌های تکامل انسان‌هاست. یک مطالعه جدید، فرضیات طولانی ‌مدت درباره منشا ساخت ابزارهای هدفمند در اجداد مان را مورد سؤال قرار می‌دهد.

با بررسی ابزار های سنگی ساخت میمون (monkey : common idea of an animal of the “higher primates” (the simians excluding apes)) های دم دراز در پارک ملی فانگ نگا در تایلند، میتوان نتیجه گرفت که آن‌ها با استفاده از ابزار سنگی، مواد غذایی سخت مانند نارگیل یا مغزیجات را شکسته و مصرف می‌کردند.

در حال حاضر، سنگ های شکسته به مقدار قابل توجهی در سراسر حومه شهر پراکنده هستند و بسیاری از آنها ویژگی‌های مشابهی دارند که می‌توان از آنها برای تشخیص ابزارهای سنگی کاربردی در برخی از قدیمی‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی در شرق آفریقا استفاده کرد.

با توجه به بررسی ابزارهای سنگی ساخته شده توسط ماکاک های دم دراز در پارک ملی فانگ نگا در تایلند، این مطالعه نشان می‌دهد که آنها با استفاده از ابزارهای سنگی، مواد غذایی سخت مانند نارگیل یا مغزیجات را می‌شکنند.

digikala

توماس پروفیت، نویسنده اصلی این مطالعه، تأکید کرد که توانایی ساخت ابزارهای سنگی تیز به عنوان یک نکته مهم در تکامل انسان‌ها در نظر گرفته می‌شود و درک اینکه چگونه و چه زمانی این تکامل رخ داده است یک سوال بزرگ در باستان‌شناسی است که معمولاً از طریق مطالعه مصنوعات و فسیل ‌های گذشته بررسی می‌شود. با این حال، این مطالعه نشان می‌دهد که تولید ابزار سنگی تیز، منحصر به انسان و اجداد ما نبوده است و دیگر گونه‌ها نیز از این ابزارها استفاده می‌کردند.

وی افزود: نکته جالب این است که میمون ها به طور تصادفی با این کار، یک سابقه باستان ‌شناختی قابل توجهی از خود ایجاد می‌کنند که با برخی از آثار انسان ها تفاوت زیادی ندارد.

توسعه فناوری های ابزار سنگی

محققان با مقایسه تکه‌های سنگی که به‌طور ناخواسته توسط ماکاک ‌ها به وجود آمده‌اند و بررسی نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی نشان دادند که بسیاری از مصنوعات تولید شده توسط میمون‌ها در گروهی قرار می‌گیرند که اغلب با انسان‌های اولیه مرتبط هستند.

جاناتان ریوز، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: توانایی تولید ابزارهای سنگی تیز به صورت عمدی، به عنوان یک نقطه حیاتی در فرایند تکامل انسان‌ها شناخته می شود و درک اینکه چگونه و چه زمانی این اتفاق رخ داده است، یک سؤال بزرگ است که معمولاً از طریق بررسی آثار گذشته و فسیل‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. مطالعه ما نشان می‌دهد که تولید ابزار سنگی، به انسان‌ها و پیشینیان آنها محدود نیست.

وی افزود:ابزارهای سنگی ماکاک ها که اخیراً کشف شده است، بینش جدیدی در مورد چگونگی توسعه فناوری های اولیه توسط اجدادمان به ما ارائه می دهند. محققان فکر می کنند که این منشاء ممکن است با رفتارهایی مشابه با سنگ های مغز شکن مرتبط باشد.

 

 

 

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.