کشف راهی برای تشخیص زودهنگام آلزایمر

محققان یک مولکول قند را در خون افراد شناسایی کردند که با استفاده از آن، می توان شروع آلزایمر را با دقت 80 درصد و تا 10 سال قبل تشخیص داد. 

محققان یک مولکول قند را در خون افراد شناسایی کردند که با استفاده از آن، می توان شروع آلزایمر را با دقت 80 درصد و تا 10 سال قبل از بروز این بیماری تشخیص داد. 

به گزارش تکناک، تیم تحقیقاتی با ترکیب این مشاهدات با یک تست حافظه ساده و تجزیه و تحلیل ژنتیکی اطلاعات، توانست شروع بیماری آلزایمر را با دقت قابل توجهی از یک دهه قبل پیش بینی کند. این روش به زودی می‌تواند با روش‌های تشخیصی دیگر ادغام شده و به دانشمندان کمک کند تا آلزایمر را قبل از ظهور علائم آن، تشخیص دهند و اقداماتی را برای کنترل پیشرفت بیماری انجام دهند.

تقریباً هر روز دانشمندان به یافتن راه های جدیدی برای پیش بینی شروع بیماری آلزایمر نزدیک و نزدیک تر می شوند. ما همواره شاهد تلاش هایی برای استفاده از پیشرفته ترین ابزارها برای بررسی الگوهای حرکتی مرتبط با این بیماری بوده ایم. مثلا الگوریتم‌هایی که می‌توانند اسکن‌های PET را تجزیه و تحلیل کنند تا علائم بیماری را از سال‌ها قبل تشخیص دهند.

محققان پیدایش ۷۵ ناحیه ژنومی مرتبط با بیماری مورد نظر را به دست آورده‌اند. استفاده از آزمایش مایعات بدن به عنوان روشی جدید برای پیش بینی بیماری، امیدوارکننده به نظر می‌رسد. با این حال، این روش با خطرات جدی برای سلامتی افراد همراه است زیرا برداشتن مایع مغزی نخاعی دشوار و خطرناک است. بنابراین، محققان در تلاشند تا با استفاده از آزمایش خون، که به سادگی قابل انجام است، راه‌هایی برای تشخیص و پیش بینی این بیماری پیدا کنند.

دانشمندان موسسه کارولینسکا (KI) در سوئد برای این کار دست به کار شدند. پیش از این، محققان نشان دادند که مواد مبتنی بر قند به نام گلیکان که در مایع مغزی نخاعی یافت می‌شود، می‌تواند با وجود پروتئین‌های تاو در بدن مرتبط باشد. میزان بالا و غیرطبیعی پروتئین تاو در مغز، یکی از اولین نشانه های بیماری آلزایمر است، بنابراین یافتن آن در بدن می‌تواند راهی برای پیش‌بینی شروع این بیماری باشد. در واقع، این تیم تحقیقاتی متوجه شد که افرادی که دارای میزان مشابه پروتئین تاو و گلیکان هستند، دو برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به آلزایمر بودند.

در مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی متوجه شد که گلیکان ها که مولکول های مبتنی بر قند هستند و پروتئین ها را احاطه کرده اند، در خون نیز وجود دارند. با ترکیب این اطلاعات، همراه با یک سری تجزیه و تحلیل ژنتیکی و انجام تست های حافظه، محققان می توانند شروع آلزایمر را با دقت 80 درصد و تا 10 سال قبل از ظاهر شدن علائم جدی و از دست دادن حافظه، پیش بینی کنند.

نویسنده اول این مطالعه می گوید: نقش گلیکان ها در این بیماری، نسبتا ناشناخته است. ما در مطالعه خود نشان دادیم که میزان گلیکان‌های خون در مراحل اولیه بیماری تغییر می‌کند. این می تواند به این معنی باشد که ما می توانیم خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تنها با آزمایش خون و تست حافظه پیش بینی کنیم.

در بررسی داده‌ها، تیم تحقیقاتی نمونه‌های خون جمع‌آوری‌شده بین سال‌های 2001 و 2004 از 233 نفر را که در یک مطالعه ملی سوئدی درباره پیری شرکت کرده بودند، بررسی کردند. نظارت بر علائم زوال عقل و از دست دادن حافظه در مجموع به مدت 17 سال، هر سه تا شش سال یک بار انجام شد، بنابراین می توان به راحتی ارتباط بین مواد شیمیایی خون و از دست دادن حافظه را پیدا کرد.

نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما با محققان در موسسه های علمی سوئد برای ارزیابی نشانگرهای زیستی مختلف برای زوال عقل همکاری خواهیم کرد. ما امیدواریم که گلیکان های موجود در خون، مکمل ارزشمندی برای روش های فعلی تشخیص افراد برای بیماری آلزایمر باشد زیرا تشخیص زودهنگام این بیماری را امکان پذیر می کند.

(زیرنویس عکس: براساس یک گزارش بین المللی درباره بیماری آلزایمر، هر 20 سال تقریبا تعداد افراد مبتلا به این بیماری دو برابر می‌شود.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.