کشف یک داروی کم ضرر برای کاهش اضطراب

محققان دانشگاه موناش موفق به کشف دارویی کم ضررتر از آلپرازولام و زاناکس برای کاهش اضطراب در افراد شده اند.

به گزارش تکناک، اخیرا در آزمایشی درمورد یک داروی غیر بنزودیازپین که یک نسخه از استروئید عصبی طبیعی است، مشخص شد که این دارو به همان اندازه که الپرازولام یا زاناکس شناخته می‌شود، در کاهش اضطراب موثر است.

موفقیت این آزمایش به تکنولوژی وابسته بود که استروئید عصبی را به شکل خوراکی تبدیل کرد.

گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA)،‌ انتقال دهنده عصبی مهارکننده اصلی در سیستم عصبی مرکزی است که تحریک پذیری عصبی را کاهش می دهد. بنزودیازپین ها به سرعت از طریق سد خونی-مغزی منتشر می شوند تا عمدتاً روی گیرنده های نوع A (GABA-A) کار کنند و به GABA اجازه می دهند اثر مهم تری داشته باشد.

با این حال، استفاده طولانی مدت از بنزودیازپین هایی مانند آلپرازولام (Xanax) برای درمان اضطراب می تواند منجر به مشکلات سلامتی قابل توجهی از جمله وابستگی روانی و فیزیکی، اختلال در تفکر و از دست دادن حافظه شود.

اکنون محققان دانشگاه موناش، با مشارکت شرکت بیوتراپی PureTech Health مستقر در بوستون، آزمایشی را که شامل یک داروی غیر بنزودیازپین LYT-300 که یک نسخه خوراکی از آلوپرگنانولون و همچنین یک متابولیت طبیعی هورمون جنسی پروژسترون است، تکمیل کردند. در این آزمایش محققان کشف کردند که این دارو به اندازه آلپرازولام در کاهش اضطراب موثر است.

آلوپرگنانولون به عنوان یک استروئید یا نورواسترویید فعال عصبی در نظر گرفته می شود و مانند بنزودیازپین ها، روی گیرنده های GABA-A به منظور تعدیل عملکرد GABA  عمل می کند.

کریس پورتر، مدیر مؤسسه علوم دارویی موناش (MIPS) گفت: آلوپرگنانولون به دلیل پتانسیل آن برای درمان طیف وسیعی از نشانه‌های عصبی روانپزشکی شناخته شده است و شروع سریع اثر و ثابتی در اختلالات خلقی دارد. البته از نظر تاریخی، موانع عمده ای در ارتباط با توسعه نورواستروئیدهای درون زا به عنوان دارو وجود داشته است. یکی از این موانع،‌ عدم فراهمی زیستی خوراکی و نیاز به تزریق داخل وریدی است. این امر، دوز مناسب را برای بیماران در مدت زمان طولانی در بیماری های مزمن بسیار دشوار می کند.

پورتر با ایجاد پلتفرم Glyph که به طور برگشت‌پذیر دارو را به مولکول چربی رژیم غذایی مرتبط می‌کند، بر این مشکلات غلبه کرد و ‌دارویی آزمایشی را ایجاد کرد که مسیر طبیعی دارو را به گردش خون سیستمیک تغییر می‌دهد، کبد را دور می‌زند و در عوض از روده به عروق لنفاوی می‌رود.

پورتر گفت: سکوی Glyph از فرآیند جذب و انتقال چربی طبیعی بدن استفاده می‌کند تا تجویز خوراکی داروهایی مانند آلوپرگنانولون را که در غیر این صورت نمی‌توان به صورت خوراکی تجویز کرد، ممکن سازد. این داده‌ها تأیید می‌کنند که LYT-300 این پتانسیل را دارد که به یک کپسول خوراکی ساده برای افراد مبتلا به اضطراب تبدیل شود.

محققان 80 شرکت‌کننده سالم را برای تحقیق خود انتخاب کردند که به طور تصادفی برای مصرف  LYT-300  یا دارونما انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان تحت آزمون استرس اجتماعی ترییر (TSST)که یک استاندارد طلایی تجربی انسانی برای ارزیابی استرس حاد است و همچنین بررسی میزان کورتیزول بزاق قرار گرفتند. کورتیزول یک نشانگر زیستی استرس است.

تجویز خوراکی LYT-300 به هدف اصلی این آزمایش که کاهش قابل توجه در سطح بیشینه هورمون استرس به صورت آماری بود،‌ رسید و اثر مشابهی را با نتایج قبلی برای آلپرازولام با استفاده از TSST داشت.

موری استین، استاد برجسته روانپزشکی و بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: اختلالات اضطرابی حوزه‌ای از نیازهای پزشکی است که تاکنون به خوبی برآورده نشده است و درمان‌های استاندارد فعلی به دلیل اثربخشی متناقض و عوارض جانبی، فضای زیادی برای بهبود می‌گذارند.

وی افزود: ما می دانیم که بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام، می توانند پاسخ کورتیزول بزاقی به استرس را در TSST کاهش دهند. کورتیزول یک نشانگر مهم پاسخ فیزیولوژیکی به استرس است و کاهش واکنش بیش از حد استرس ممکن است مکانیسم مهمی برای درمان اضطراب و اختلالات مرتبط با استرس باشد. LYT-300 که یک نوروستروئید غیر بنزودیازپینی است و استرس را کاهش می دهد و ظرفیت آن را برای کمک به بیمارانی که نیاز جدی به گزینه های درمانی جدید دارند، نشان می دهد.

LYT-300  به خوبی توسط بیماران تحمل شد و تمام عوارض جانبی آن گذرا، خفیف یا متوسط و مطابق با مشخصات دارویی شناخته شده آلوپرگنانولون بودند.

نتایج این آزمایش هنوز به طور دقیق منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.