کشف یک فایده شگفت انگیز در مورد اُمگا 3

مطالعات نشان می دهد مصرف اسیدهای چرب اُمگا 3، به ویژه اسید آلفا لینولنیک  (ALA)، می تواند به کاهش سرعت پیشرفت بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) کمک کند.

به گزارش تکناک، ALA یک ماده مغذی رایج در غذاهایی مانند دانه کتان، گردو و روغن های مشتق شده از دانه های چیا، کانولا و سویا است.

یافته‌های قبلی نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از ALA و افزایش میزان این اسید چرب در خون ممکن است خطر ابتلا به ALS را کاهش دهد. سرپرست تحقیق انجام شده گفت: در این مطالعه، ما متوجه شدیم که در میان افرادی که با ALS زندگی می‌کنند، میزان بالاتر ALA خون با پیشرفت آهسته‌تر بیماری و کاهش خطر مرگ در دوره مطالعه مرتبط است.

این یافته ها همراه با تحقیقات قبلی ما، نشان می دهد که این اسید چرب ممکن است اثرات محافظت عصبی داشته باشد که این مسئله می تواند برای افراد مبتلا به ALS مفید باشد.

محققان مطالعه ای را بین 449 فرد مبتلا به ALS انجام دادند. به عنوان بخشی از این آزمایش، شدت علائم و پیشرفت بیماری آنها مورد آزمایش قرار گرفت و سپس از 0 تا 40 نمره گذاری شد که نمرات بالاتر نشان دهنده علائم کمتر شدید این بیماری است.

محققان میزان اسیدهای چرب اُمگا 3 را در خون شرکت کنندگان اندازه گیری کردند و شرکت کنندگان را در چهار گروه از بالاترین تا پایین ترین میزان اسید چرب امگا 3 قرار دادند.

محققان متوجه شدند که ALA بیشترین فواید را در بین تمام اسیدهای چرب اُمگا 3 نشان می دهد، زیرا به میزان بالایی با کند کردن روند بیماری و کاهش خطر مرگ ناشی از این بیماری مرتبط است. از 126 شرکت کننده ای که در عرض 18 ماه پس از شروع مطالعه جان خود را از دست دادند، 33 درصد آن ها متعلق به گروهی بودند که کمترین میزان ALA را داشتند، در حالی که 19 درصد دیگر آن ها متعلق به گروهی بودند که بالاترین میزان ALA را داشتند.

محققان با تنظیم عواملی مانند سن، جنسیت، نژاد، BMI، مدت زمان علائم و سابقه خانوادگی ALS، محاسبه کردند که شرکت‌کنندگانی که بالاترین میزان ALA را داشتند در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که کمترین میزان ALA را داشتند، 50 درصد کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره مطالعه بودند.

دو اسید چرب دیگر نیز با کاهش خطر مرگ در طول دوره مطالعه مرتبط بودند: ایکوزاپنتانوئیک اسید که یکی دیگر از اسیدهای چرب اُمگا 3 موجود در ماهی های چرب و روغن ماهی است، و اسید لینولئیک که یک اسید چرب امگا 6 است که در روغن های گیاهی و آجیل و دانه ها یافت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.