کوتاه شدن روزها می تواند موجب افسردگی فصلی شود

متخصصان می گویند با کوتاه شدن روزها در پاییز و زمستان، افراد ممکن است دچار تغییر سطح سروتونین شده و به افسردگی فصلی مبتلا شوند.

متخصصان می گویند با کوتاه شدن روزها در پاییز و زمستان، افراد ممکن است دچار تغییر سطح سروتونین شده و به افسردگی فصلی مبتلا شوند.

به گزارش تک ناک به نقل از سیناپرس، با شروع فصل پاییز و کوتاه شدن روزها، خیلی از افراد احساس ناراحتی عمیق کرده و با تجربه سرما و فضای عمدا تاریک روزهای پاییزی و زمستانی این حس در آنها بیشتر و ماندگارتر می شود.

احساس افسردگی فصلی که به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) نیز شناخته می شود، می تواند منعکس کننده تغییر سطح سروتونین باشد که با افسردگی مرتبط است.

جنی لارسون، استاد دانشگاه مینه‌ سوتا در این رابطه می‌گوید: طبق گزارش سازمان ملی سلامت روان آمریکا، علائم افسردگی فصلی می‌تواند مشابه علائم افسردگی باشد بنابراین گاهی اوقات تشخیص اختلال عاطفی فصلی از انواع دیگر افسردگی دشوار است.

به گفته لارسون، تشخیص افسردگی فصلی تنها در این صورت مقدور است که بیمار طی دو دوره متوالی، هر سال دچار این افسردگی شده و در یک زمان شروع و پایان یابد و در سایر زمان‌های سال هیچ علامتی نداشته باشد.

یک مطالعه پیشین نشان داد در حالی که حدود پنج درصد از جمعیت ایالات متحده اختلال عاطفی فصلی را تجربه می کنند، در عرض های جغرافیایی شمالی این رقم به ۱۰ درصد می رسد. به گزارش سیناپرس،در این میان زنان بین ۲۰ تا ۳۰ ساله نیز بیشتر دچار این افسردگی می شوند.

علایم افسردگی فصلی شامل افسردگی، اضطراب، تغییرات خلقی، مشکلات خواب، تغییر در عادات غذایی، بی حالی و مشکلات جنسی است. این وضعیت ممکن است با احساس بدبختی، گناه، ناامیدی، کاهش علاقه به فعالیت ها و از دست دادن عزت نفس همراه شود. فرد ممکن است احساس تنش کرده یا نتواند استرس را تحمل کند.

گاهی اوقات یک فرد مبتلا به افسردگی فصلی دارای خلق و خوی افراطی است، به گونه ای که در بهار و تابستان بسیار سرحال و شاد بوده و در پاییز و زمستان دچار بی حلی و رخوت می شود. علائم دیگر این اختلال می تواند شامل افزایش اشتها، از دست دادن میل جنسی، تمایل به اجتناب از تماس اجتماعی و مشکلات خواب باشد. این علائم معمولا در فصل زمستان شدت بیشتری به خود می گیرد.

بنا به گفته لارسون، علائم اولیه افسردگی فصلی ممکن است عوامل استرس زایی که در اثر کووید۱۹ ایجاد شده را تشدید کند و باعث شود فرد توانایی مقابله با مسائل را نسبت به قبل از دست بدهد.

در این شرایط متخصصان توصیه هایی دارند تا افراد بتوانند با این احساس افسردگی مقابله کرده یا دچار آن نشوند و یا اثرات آن را کاهش دهند. به گزارش سیناپرس، ورزش و پیاده روی در فضای باز، باز گذاشتن پرده ها و دیدن نور آفتاب در طول روز می تواند این اثرات را کاهش دهد.

لارسون که با یک تیم میان رشته‌ای از دانشمندان کار می‌کند، در حال بررسی تأثیر پیاده ‌روی در محیط‌ های سبز و حومه شهر بر خلق و خوی این بیماران است و پس از اتمام کار، نتایج آن رامنتشر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.