گلبول های قرمز رسوبات چربی شریانی را درمان می کنند

اخیرا محققان روشی را کشف کرده‌اند که در آن، گلبول های قرمز با گلبول‌های سفید خون به نام ماکروفاژها، برای کاهش التهاب و تشکیل رسوبات چربی بر روی دیواره شریان‌ها تعامل دارند.

به گزارش تکناک، آنها می گویند که یافته هایشان یک درمان موثر برای این بیماری رایج است که می تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود.

راه اصلی رساندن اکسیژن از ریه ها به بافت های بدن توسط گلبول های قرمز خون (RBCs) است. این سلول ها به طور طبیعی ذراتی به نام وزیکول های خارج سلولی (RBCEVs) را در طول پیری سلولی، برخی بیماری ها و همچنین در پاسخ به عوامل استرس زای محیطی تولید می کنند. RBCEV با پاکسازی مولکول‌های خطرناک از گلبول‌های قرمز محافظت می‌کند، روی سلول‌های ایمنی تأثیر می‌گذارد و در فرآیند التهابی نقش دارد.

آترواسکلروز که به معنای تجمع چربی ها، کلسترول و سایر مواد در داخل و روی دیواره شریان ها است، یک بیماری شایع می باشد که می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی، آنوریسم یا لخته شدن خون شود. ماکروفاژها یا همان گلبول‌های سفید خون که به عنوان اولین پاسخ‌دهنده های سیستم ایمنی در نظر گرفته می‌شوند، با بلع و انباشته شدن لیپیدها، نقش اصلی را در تصلب شرایین ایفا می‌کنند و آنها را به سلول‌های فومی تبدیل می‌کنند که به رشد پلاک‌های شریان‌های چربی کمک می‌کنند و آن‌ها را حفظ می‌کنند.

پژوهش جدیدی که توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور انجام شد، تعامل بین RBCEV و ماکروفاژها را به امید کشف راهی برای توقف تصلب شرایین بررسی کرد.

ماکروفاژها اغلب سلول های در حال مرگ را با شناسایی یک لیپید به نام فسفاتیدیل سرین (PS) روی غشای سلولی خود می بلعند. از آنجایی که RBCEV ها دارای مقدار زیادی PS بر روی غشای خود هستند، محققان آزمایش کردند تا ببینند که آیا واسطه جذب RBCEV توسط ماکروفاژها است یا خیر. آنها فهمیدند که جذب RBCEV توسط ماکروفاژها بسیار کارآمد است، اما زمانی که گیرنده های PS روی ماکروفاژها مسدود می شوند، جذب به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

به دنبال جذب RBCEV، ماکروفاژها میزان پروتئین های پیش التهابی را کاهش دادند و میزان بالاتری از آنزیمی را تولید کردند که از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند که اغلب در بیماری های التهابی و قلبی عروقی دیده می شود. نکته مهم این است که RBCEV ها ماکروفاژها را در برابر تبدیل به سلول های فوم مقاوم کردند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که RBCEV‌ها در کاهش شرایط مرتبط با التهاب بیش از حد و درمان تصلب شرایین کاربرد موثری دارند، به‌ویژه با توجه به اینکه RBCEV‌ها می‌توانند مهندسی شده و با دارو بارگیری شوند.

مین لی، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: مدتی است که می دانیم که RBCEV ها وقتی وارد بدن می شوند به سمت ماکروفاژها می روند، اما تاکنون متوجه برخی از پیامدهای آن نشده بودیم. خواص RBCEV که در این مطالعه کشف کرده ایم، برای درمان تصلب شرایین و احتمالاً سایر بیماری های التهابی مطلوب است.

به گفته محققان، مطالعات بیشتر در مورد اثرات RBCEV با استفاده از نمونه های حیوانی آترواسکلروز، احتمالاً توسعه این روش درمانی را پیش خواهد برد.

این مطالعه در مجله Extracellular Vesicles منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.