بنیانگذار اینتل درگذشت

گوردون مور

اینتل اعلام کرده است که یکی از بنیانگذاران آن، گوردون مور، در سن 94 سالگی درگذشت. گزارش شده است که او روز جمعه با آرامش در خانه ای در هاوایی در کنار خانواده درگذشت.

به گزارش تکناک، در ماه جولای سال 1968، گوردون مور همراه با رابرت نویس شرکت اینتل را تأسیس کردند. مور در طول سال‌ها در مناصب مختلفی در این شرکت فعالیت داشت و تا اینکه در سال 2006 به عنوان رئیس از این سمت کناره‌گیری کرد.

حتی اگر با مشارکت مور در اینتل آشنا نباشید، به احتمال زیاد در مورد قانون مور شنیده اید. که می گوید تعداد ترانزیستورها در یک مدار مجتمع تقریباً هر دو سال یکبار دو برابر می شود.

گوردون مور (Gordon Moore) موسس و مهندس برجسته‌ای است که به خاطر قانون مور شهرت دارد. او در 3 ژانویه 1929 در سن‌فرانسیسکو، کالیفرنیا به دنیا آمد. او یکی از بنیانگذاران شرکت اینتل (Intel) است که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان میکروپروسسورها و دیگر قطعات الکترونیکی در جهان است.

قانون مور، که اولین بار در سال 1965 توسط خود گوردون مور مطرح شد، پیش‌بینی می‌کند که تعداد ترانزیستورهایی که در یک تراشه قرار می‌گیرند هر دو سال یک بار دو برابر خواهد شد.قانون مور در سال 1975 اصلاح شد و به به این صورت است که تعداد ترانزیستورهایی که در یک تراشه قرار می‌گیرند، هر 18 تا 24 ماه یک بار دو برابر خواهد شد. این قانون در حوزه‌ نیمه‌هادی‌ها و تکنولوژی رایانه‌ای تأثیر بسزایی داشته و موجب افزایش سرعت و کارایی رایانه‌ها شده است. با این حال، برخی از کارشناسان بر این باورند که قانون مور در آینده‌ای نزدیک به انقضاء خواهد رسید.

او بخشی از  گروه « traitorous eight» بود که شرکت Fairchild Semiconductor را تأسیس کرد. “Traitorous Eight” یا “هشت خائن” یک اصطلاح است که به گروهی از هشت مهندس برجسته در زمینه نیمه‌هادی‌ها اطلاق می‌شود. این افراد در سال 1957 از شرکت Shockley Semiconductor Laboratories که توسط ویلیام شاکلی (William Shockley)، برنده جایزه نوبل، تأسیس شده بود، استعفا دادند و سپس شرکت Fairchild Semiconductor را تأسیس کردند. این شرکت به سرعت تبدیل به یکی از پیشگامان صنعت نیمه‌هادی‌ها شد.

هشت خائن عبارتند از:جولیوس بلانک (Julius Blank)ویکتور گرینیچ (Victor Grinich)ژان هرنی (Jean Hoerni)یوجین کلینی (Eugene Kleiner) جی لست (Jay Last)گوردون مور (Gordon Moore)رابرت نویس (Robert Noyce) شلدون رابرتز   (Sheldon Roberts).

این افراد نقش مهمی در ایجاد و رشد صنعت نیمه‌هادی‌ها در سیلیکون ولی در کالیفرنیا داشتند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و موفق در حوزه‌ی تکنولوژی، مستقیماً یا غیرمستقیماً از این گروه و شرکت‌هایی که آن‌ها راه‌اندازی کردند سرچشمه گرفته‌اند. به عنوان مثال، گوردون مور و رابرت نویس بعدها شرکت اینتل را تأسیس کردند که امروزه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان میکروپروسسورها و دیگر قطعات الکترونیکی در جهان است.

مور و رابرت نویس، یکی از اعضای این هشت نفر، در سال 1968 اینتل را با نام اصلی Integrated Electronics تأسیس کردند. او در نهایت در سال 1979 رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شد

پت گلسینگر، مدیرعامل فعلی اینتل، در مورد درگذشت مور گفت: گوردون مور صنعت فناوری را از طریق بینش و بینش خود تعریف کرد. او نقش مهمی در آشکار کردن قدرت ترانزیستورها داشت و الهام بخش فن‌آوران و کارآفرینان در طول دهه‌ها بود. ما در اینتل هنوز از قانون مور الهام می گیریم و قصد داریم آن را تا پایان جدول تناوبی دنبال کنیم. چشم انداز گوردون به عنوان قطب نما ما ادامه می یابد زیرا ما از قدرت فناوری برای بهبود زندگی افراد بر کره  زمین استفاده می کنیم. حرفه من و بخش اعظم زندگی من در چارچوب امکاناتی که رهبری گوردون در راس اینتل ایجاد کرده بود شکل گرفت، و من به مسئولیت برای پیشبرد میراث او افتخار می کنم.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اینتل، فعالیت‌های اخیر مور در زمینه خیریه بوده است. او به همراه همسرش در موضوعاتی مانند “حفظ محیط زیست، تحقیقات علمی، آموزش عالی و منطقه خلیج سن فرانسیسکو” کار می‌کرده است. سال گذشته، اینتل تاسیسات جدید خود در اورگان را به نام او نامگذاری کرد. “Gordon Moore Park” در 11 آوریل 2022 افتتاح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.