یک مدیر بایدو به سرقت تکنولوژی اپل متهم شد

 یکی از مدیران ارشد شرکت چینی بایدو به جرم سرقت تکنولوژی خودروی خودران اپل متهم شد.

به گزارش تکناک، روز سه‌شنبه، وزارت دادگستری آمریکا،  ویبائو وانگ،مهندس سابق اپل و مدیر یک استارتاپ خودروی الکتریکی که شرکت فناوری چینی بایدو مالک آن است، را با سرقت و اقدام برای سرقت تکنولوژی خودروی خودران اپل متهم کرد.

براساس گزارش CNBC، همانطور که در لایحه اتهام ذکر شده است، وانگ در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک مهندس نرم‌افزاری در اپل کار خود را شروع و قرارداد حریم خصوصی امضا کرد و در پروژه مخفی‌ خودروی خودران شرکت کرد. او در سال ۲۰۱۸ از سمت خود استعفا داد، اما چهار ماه قبل از خروجش به شعبه مستقر در آمریکا یک شرکت چینی و در حال توسعه خودروهای خودران بود، بدون اطلاع اپل مشغول به کار شد.

پس از رفتن وانگ از اپل، شرکت متوجه شد که وانگ چند روز قبل از خروجش به پایگاه داده‌های محرمانه شرکت دسترسی داشته است و نیروهای انتظامی را مأمور کرده اند تا در خانه‌اش جستجو کنند. هر چند وانگ با حکم جستجوی صادر شده همکاری کرده بود، اما آن شب به چین سفر کرد. نیروهای انتظامی در ادامه کشف کردند که وانگ به اطلاعات اختصاصی و محرمانه شرکت اپل درباره سیستم‌های خودران شرکت شامل کد منبع، طرح معماری، برنامه‌ریزی حرکت و موارد دیگر دسترسی داشته است.

اگرچه در کیفرخواست مشخص نشده است که وانگ در زمان حضورش در اپل، کجا استخدام شده بود، اما مقاله ای از رویترز که در سال گذشته منتشر شد که وانگ را سرپرست رانندگی هوشمند در Jidu، یک زیرشاخه خودرو های برقی متعلق به بایدو نامیده و به عنوان پیشینه کاری‌اش در پروژه خودرو برقی اپل نیز اشاره کرد. پروفایل‌های شرکت‌ها که توسط CNBC مشاهده شده‌اند نیز نشان می‌دهد که وانگ یکی از مدیران Jidu است.

 یکی از مدیران ارشد شرکت چینی بایدو به جرم سرقت تکنولوژی خودروی خودران اپل متهم شد.
بازدیدکنندگان به یک SUV الکتریکی Jidu Robo-01 در طول بیستمین نمایشگاه بین المللی خودرو گوانگژو در مجتمع نمایشگاهی کانتون در 30 دسامبر 2022 در گوانگژو، چین نگاه می کنند.

وانگ با محکومیت به ۱۰ سال زندان در برابر این اتهامات روبرو است. هم‌چنین وی باید برای هر اتهام دزدی یا تلاش برای دزدیدن اسرار تجاری، ۲۵۰ هزار دلار یا دو برابر سود یا خسارت ناشی از این طرح را پرداخت کند.

اسماعیل جی رامزی، وکیل دادگستری ایالات متحده در یک بیانیه اعلام کرد: ابداع و نوآوری در Silicon Valley  و در واقع، در سراسر منطقه شمالی کالیفرنیا هنوز زنده است. او افزود: متاسفانه همیشه فردی خواهد بود که با دزدیدن و استفاده از محصول کار دیگران، از سیستم سوءاستفاده می‌کند. پرونده وانگ فقط یک نمونه است.

این اولین بار نیست که اپل کارمندان خود را به دزدی اسرار تجاری مرتبط با پروژه خودروی خودرانش گرفته است. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، دو کارمند به دزدی جزئیات محرمانه از پروژه خودروی خودران اپل متهم شدند، در حالی که یکی از مهندسان، شیائولانگ ژانگ، متهم شد که آنها را به استارتاپ چینی خودروهای برقی Xiaopeng Motors داده است. ژانگ در سال گذشته به سرقت اسرار تجاری اپل اعتراف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.