گروهی از علاقهمندان به فناوری نوستالژی، PiDP-10 را ساختهاند، که یک کپی از رایانۀ اصلی PDP-10 است و به دلیل میزبانی از اولین بازیهای ویدیویی به نام Spacewar که بر روی رایانه اجرا میشد، شهرت دارد.
به گزارش تکناک، PiDP-10 یک نسخۀ کوچک شده از رایانۀ مرکزی PDP-10 است، که در ابتدا توسط کمپانی Digital Equipment Corporation (DEC) در سال ۱۹۶۶ منتشر شد.
توسعۀ این مدل در مقیاس 2:3 توسط یک گروه جهانی از علاقهمندان به رایانه با نام Obsolescence Guaranteed انجام شده است.
این پروژه در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، زمانی که اسکار ورمولن، اقتصاددان هلندی و علاقهمند به رایانه تصمیم گرفت نسخهای از مینی کامپیوتر PDP-8 بسازد که از دوران جوانی شیفتۀ آن بود.
ورمولن شروع به اشتراکگذاری پیشرفت خود در انجمنهای مختلف محاسبات قدیمی در Google Groups کرد، جایی که علاقهمندان از قبل بر روی شبیهسازهای نرمافزاری برای رایانههای پیش ریزپردازنده کار میکردند. همانطور که پروژۀ او مورد توجه قرار گرفت، به سرعت به یک تلاش مشترک با حضور بیش از ۱۰۰ نفر تبدیل شد.
توجه این رایانۀ کپیشده به جزئیات، بسیار قابلتوجه است. چراغهای پنل جلویی مانند دستگاه اصلی دارای عملکرد هستند و دستورالعملهای در حال اجرا، سیگنالهای مختلف CPU و محتویات حافظه را نمایش میدهند. ورمولن این ویژگی را به عنوان تماشای ضربان قلب رایانه توصیف میکند که با دقت بسیار بالایی اجرا شده است.
فهرست مطالب
علت PDP-11 چیست؟
رایانههای PDP در آزمایشگاههای دانشگاهی سراسر جهان نصب و به سرعت در میان نسل جدیدی از مهندسان، دانشمندان و کدنویسها محبوب شدند. محققی به نام استیو راسل و دوستانش، SpaceWar که یکی از اولین بازیهای ویدیویی است را بر روی رایانههای PDP توسعه دادند.
این دستگاهها جزء لاینفک میراث دیجیتال ما هستند و پایههای صنایع بازی و فناوری مدرن را تشکیل میدهند. با وجود این، برای درک واقعی تأثیری که دارند باید از آنها استفاده شود، نه اینکه فقط نمایشی باشند.
ورمولن گفت: باید این دستگاهها را تجربه کنید، اینکه چگونه کار میکنند. مشکل رایانههای قبل یعنی رایانههای تقریباً متعلق به سال 1975، این است که آنها بزرگ، سنگین و کم و بیش ادامۀ کار آنها غیرممکن میباشد.
پانزده سال پس از اینکه ورمولن پروژۀ شبیهساز PDP-8 خود را آغاز کرد، گروه Obsolescence Guaranteed صدها نسخۀ مشابه را فروخت و اکنون به کار بر روی پروژههای جدید ادامه میدهد.
Spacewar: یکی از اولین بازیهای ویدیویی که روی کامپیوتر اجرا شد
در سال 1961، رایانهها هنوز بهطور گسترده محبوب نبودند. اوج فناوری در آن زمان PDP-1 بود، دستگاهی با قیمت ۱۲۰۰۰۰ دلار که تقریباً به اندازۀ دو یخچال حجم و صدایی شبیه صدای مخلوطکن داشت.
کاربران اولیۀ این رایانه محققان دانشگاه و دانشمندان بودند و یک مشکل مهم داشتند، اینکه چگونه افراد بیشتری را با این ماشینها درگیر کنند. هدف آنها جذب کاربرانی بود که مهارتهای محاسباتی عملی را توسعه میدادند و ابزارهای اساسی مانند اسپیروگراف کافی نبودند. آنها به موارد قانعکنندهتر نیاز داشتند و آن هم چیزی جزء یک بازی نبود.
بنابراین بازی Spacewar متولد شد. در این بازی دو سفینۀ فضایی در حالی که به دور یک ستارۀ مرکزی میچرخند، وارد نبرد میشوند. این بازی از بازی Minskytron ماروین مینسکی الهام گرفته که یک نسخۀ نمایشی غیر تعاملی است و تعاملات هندسی را به نمایش میگذارد و پسزمینۀ ستارهای آن اقتباسشده از نرمافزار «Expensive Planetarium» سامسون میباشد.
با وجود این، مدل تعاملی بازی کاملاً جدید بود. با توجه به قابلیتهای پردازش محدود PDP-1، واکنش نشان دادن مکانیکهای مدار به زمان واقعی ورودیهای بازیکن به یکی از چالشهای اصلی تبدیل شد. همچنین باید گفت که گسترش سریع بازی، یک نمونۀ زود هنگام از جوامع mod منبع باز در عمل بود.