مایکروسافت ۲۹ سال پیش در چنین روزی، اینترنت اکسپلورر ۲.۰ را منتشر و اولین جنگ مرورگرها را با نتاسکیپ ناویگیتور آغاز کرد.
مایکروسافت ۲۸ نوامبر ۱۹۹۵، نسخه ۲.۰ مرورگر اینترنت اکسپلورر را منتشر کرد. بدینترتیب، جنگی پرهیجان در دنیای مرورگرها موسوم به «جنگ اول مرورگرها» آغاز شد. این اتفاق نقطه عطفی در تاریخ صنعت فناوری بود و تحولی عظیم در نحوه استفاده کاربران از اینترنت بهوجود آورد.
فهرست مطالب
تصمیم مایکروسافت: پیوستن اینترنت اکسپلورر به ویندوز ۹۵
xda-developers مینویسد که در اوایل دهه ۱۹۹۰، مایکروسافت با تصمیمی استراتژیک، اینترنت اکسپلورر ۲.۰ را بهرایگان به سیستمعامل جدید خود، یعنی ویندوز ۹۵ پیوست. این حرکت بهطور طبیعی برای مایکروسافت در آن زمان عادی بود. این شرکت معمولاً با شناسایی محصولات جدید و ارائه نسخهای از آنها با قیمت ارزانتر، سهم زیادی از بازار را تصاحب میکرد. بااینهمه، این بار هدف ردموندیها فقط کاربران عادی نبودند؛ بلکه رقابت جدی با مرورگرهای موجود در بازار، بهویژه Netscape Navigator، آغاز میشد.
Netscape Navigator در اوج محبوبیت
برای درک تأثیر این اقدام مایکروسافت، باید بدانیم که در اوایل دهه ۱۹۹۰، برای درک تأثیر این اقدام مایکروسافت، باید بدانیم که در اوایل دهه ۱۹۹۰، (Netscape Navigator) مرورگر اصلی اینترنت در آمریکا بود. این مرورگر ازنظر محبوبیت در جایگاهی مشابه مرورگرهای امروزی قرار داشت و بهعنوان استاندارد اینترنت در آن زمان شناخته میشد.
اگرچه در ابتدای انتشار استفاده از Netscape برای افراد و دانشگاهها و سازمانهای غیرانتفاعی رایگان بود، پساز رشد چشمگیر این مرورگر، شرکت Netscape تصمیم گرفت از کاربران هزینه دریافت کند. این تصمیم بهسرعت به افزایش قیمت مرورگر منجر شد و هزینه استفاده از آن به ۹۹ دلار برای هر کاربر رسید.
آغاز جنگ مرورگرها
ورود مایکروسافت با اینترنت اکسپلورر ۲.۰ به بازار، معادله را تغییر داد. با این حرکت، مایکروسافت عملاً مرورگر خود را بهرایگان همراه با سیستمعامل ویندوز ۹۵ در دسترس قرار داد. این اقدام باعث شد تا هر کاربری که ویندوز ۹۵ را بخرد، بهطور خودکار به اینترنت اکسپلورر دسترسی پیدا کند؛ درحالیکه Netscape باید از کاربران خود هزینه دریافت میکرد.
Netscape که در آن زمان ۹۰ درصد از سهم بازار مرورگرها را در اختیار داشت، این حرکت مایکروسافت را بهعنوان شیوه تجاری ناعادلانه و تلاشی برای ایجاد انحصار در بازار معرفی کرد. این در حالی بود که مایکروسافت بهطور مستمر در حال گسترش نفوذ خود در دنیای نرمافزارها بود و به بازارهای مختلفی که وارد میشد، بهسرعت در اختیارش قرار میگرفت.
افشاگریهای بیل گیتس و فشارهای داخلی مایکروساف
افشاگریهای بعدی، ازجمله یادداشتهای داخلی که بهطور غیررسمی به بیرون درز کرد، نشان داد که بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، بهطور خاص بر رقابت با Netscape تأکید کرده و از تیمهای مختلف خود خواسته بود که Internet Explorer را به تولیدکنندگان اصلی نرمافزار (OEMها) عرضه کنند تا به این ترتیب، رقابت با Netscape را از بین ببرند.
آغاز افول نتاسکیپ و رشد اینترنت اکسپلورر
با گذشت زمان، تأثیرات این رقابت شروع به نمایانشدن کرد. Netscape بهمنظور مقابله با فشارهای مایکروسافت، تصمیم گرفت مرورگر خود را رایگان کند و بهعلاوه مجموعهای از ابزارها و برنامههای جانبی را به آن بیفزاید تا کاربران بیشتری جذب کند. باوجوداین، این تلاشها بهدلیل تأخیر در واکنش و شدت رقابت با اینرتنت اکسپلورر، چندان مؤثر واقع نشد.
اینترنت اکسپلورر بهطور چشمگیری در بین کاربران محبوب شد. بهویژه پساز آنکه مایکروسافت این مرورگر را بهطور پیشفرض در سیستمعاملهای مختلف نصب کرد، نتاسکیپ سهم بازار خود را از دست داد. تا سال ۱۹۹۸، Netscape هنوز ۳۰ درصد از بازار را در اختیار داشت؛ اما پیشبینیهای تجاری نشان میداد که نمیتواند در برابر قدرت اینترنت اکسپلورر دوام بیاورد.
فروش نتاسکیپ به AOL و مرگ Netscape Navigator
در نهایت، Netscape برای بقا به تنها گزینه ممکن روی آورد. در ۲۴ نوامبر ۱۹۹۸، شرکت AOL (آمریکا آنلاین) اعلام کرد که Netscape Navigator را به مبلغ ۴/۲ میلیارد دلار خریده است. این معامله در سال بعد نهایی شد و پایان رسمی دوران تسلط Netscape در دنیای مرورگرها رقم خورد.
با این حال، داستان به همینجا ختم نشد. در سال ۲۰۰۸، مایکروسافت شرکت Netscape و تمام پتنتهای آن را به مبلغ ۱ میلیارد دلار خرید و تنها یک سال بعد، آن را به فیسبوک فروخت. ازاینرو، Netscape بهطور کامل از صحنه خارج شد؛ اما میراث آن همچنان در دنیای مرورگرهای وب زنده است. پیشاز فروش Netscape، خالق این مرورگر کد منبع آن را در اینترنت منتشر کرد و کاربران توانستند روی آن کار کنند. این کد منبع بهطور غیررسمی به تولد مرورگر موزیلا فایرفاکس منجر شد که امروزه، یکی از رقبای اصلی در دنیای مرورگرها محسوب میشود.
جنگ مرورگرها دوم؛ ظهور گوگل کروم و پایان تسلط اینترنت اکسپلورر
در ادامه، مایکروسافت و اینترنت اکسپلورر با مشکلات جدیدی روبهرو شدند. در سال ۲۰۰۵، رقابت مرورگرهای جدیدتر مانند گوگل کروم و جانشین نتاسکیپ، موزیلا فایرفاکس، شدت گرفت. با گذشت زمان، Internet Explorer توانایی خود را در کنترل بازار مرورگرها از دست داد و بهطور کلی وارد جنگ مرورگرها دوم شد.
در نهایت، جنگ مرورگرها نهتنها تغییرات بسیاری در صنعت نرمافزار و اینترنت بهوجود آورد؛ بلکه به نوعی نشاندهنده نبردی بود که در آن، غولهای فناوری برای تسلط بر دنیای آنلاین بهطور دائم در حال رقابت و تکامل بودند.