شرکت Arm به تازگی سه محصول با نام های Mali G720، Mali G620 و Immortalis G720 را معرفی کرده است که به نظر باعث بهبود عملکرد و ارتقاء بهره وری سیستم خواهند شد.
به گزارش تکناک، در این مطلب، درکنار معرفی راهحل محاسباتی کلی (Total Compute Solution) جدید Arm برای سال 2023 در قالب Cortex-X4، A720 و A520، نگاهی به GPU های Arm برای سال آینده خواهیم داشت که شامل Immortalis G720 جدید، Mali G720 و Mali G620 می شود. این GPU های نسل پنجم Arm هستند و همچنین نامگذاری جدیدی برای GPU های Arm است.بنابراین دیگر نیازی به Valhall یا Bifrost نیست؛ فقط ” 5th Gen ” کافی است.
هر یک از این GPU ها تفاوتهای نسبتاً ساده ای نسبت به نسخه های قبلی خود دارند و Immortalis G720 بهترین محصول Arm تا به امروز است. پردازندههای گرافیکی در اینجا نیز مانند هستههای خود، بهخصوص به دلیل بهبود کاراییشان مورد توجه قرار میگیرند.هرچند که برخی از دستاوردهای عملکردی بسیار بزرگ نیز وجود دارد. همانطور که Arm می گوید، یک سوم انرژی مصرفی از بازی های پرقدرت از دسترسی به حافظه حاصل می شود و استفاده از پهنای باند حافظه تا 40درصد کاهش یافته است.
با توجه به اینکه Immortalis G715 در سال قبل، چقدر خوب بود، روشن است که Arm واقعاً در حال تبدیل به یک رقیب قابل توجه در زمینه GPU ها است.
تمایز بین Immortalis و Mali
قبل از پرداختن به GPU های جدید Arm، مهم است که تفاوتها را بین Immortalis و Mali مشخص کنیم، به ویژه اینکه با توجه به نامگذاری قسمتهای مشترک، خطوط مابین آنها مبهم شدهاند. در پاسخ به این سؤال که فرق Immortalis و Mali چیست، Arm گفته است که وقتی OEM ها، چیپست های خود را با GPU های Arm مجهز می کنند، GPU های عرضه شده به عنوان Immortalis باید دارای واحد ray-tracing باشند، در حالی که Mali G720 می تواند دارای این واحد باشد، اما الزامی نیست.
علاوه بر این، Mali G720 میتواند دارای شش تا نه هسته باشد، در حالی که Immortalis G720 میتواند تا 16 هسته داشته باشد. درباره Mali G620، تنها محدود به پنج هسته است، اما همچنان یک GPU بسیار اقتصادی است.
پردازنده Immortalis G720 بهترین پردازنده گرافیکی Arm است
بزرگترین انقلاب GPU های جدید Arm، Deferred Vertex Shading یا DVS است. پیشروی Arm در Variable Rate Shading و ray-tracing قبلاً شروع شده بود و گام بعدی برای بهبود در زمینه پهنای باند و مصرف برق بود. نتیجه این بهبودها، به عنوان 15درصد بهبود کارایی در هر وات (performance per watt) و همچنین افزایش میانگین تا 15درصد در عملکرد نهایی اعلام شد.
در عملکرد واقعی، Arm به 20 درصد بهبود عملکرد نسبت به Immortalis G715 دست یافته است، که بخش قابل توجهی از آن میتواند به صرفهجویی پهنای باند DVS بازگردانده شود. به دلیل این صرفهجویی، از افکتهای سطح PC مانند نورپردازی پویا در عملکرد واقعی، blooming، عمق میدان و انحراف محیطی فضای صفحه نمایش میتوان استفاده کرد. در واقع، رندر دسکتاپ Unreal Engine 5 اواخر امسال، در نتیجه این موضوع برای اندروید عرضه خواهد شد.
Deferred vertex shading ویژگی اصلی مهم G720 است که به renderer اجازه می دهد برای shading vertices تا زمان fragment shading (per-tile) تأخیر کند. ترتیب در لیست چندضلعی همچنان حفظ میشود و نرخ فریم (با میانگین 15 درصد) نسبت به G715 افزایش مییابد، به این معنی که کاربر میتواند از کاهش استفاده از پهنای باند به علت این که نیازی به ذخیره داده های راس میانی در حافظه ندارد، استفاده کند. همچنین شرکت Arm اطمینان داده است که این ویژگی بر روی زمان فریمها تأثیری ندارد، بنابراین تجربه بازی کاربر پایدار خواهد بود. این قابلیت در GPU موجود است، بنابراین توسعهدهندگان نیازی به انجام هیچ کاری برای استفاده از آن ندارند.
به همین ترتیب، در حالی که Arm هیچ عدد خاصی را به اشتراک نگذاشت، استفاده از ray-tracing هم با استفاده از این ویژگی به بهبود عملکرد کمک خواهد کرد. با توجه به پیشروی Arm در این حوزه با GPU های Immortalis خود، احتمالاً فاصله بین Arm و رقبایش در این حوزه بیشتر خواهد شد مگر اینکه رقبای آن قدمی بسیار بزرگی بردارند. Arm همچنین یک ماژول 2x MSAA اضافه کرده است، چون در گذشته وقتی یک توسعه دهنده 2x MSAA را از GPU درخواست می کرد، به طور خودکار به 4x MSAA می پرداخت.
بهبودهای دیگری نیز در GPU انجام شده است، اما مقیاس آنها کمتر است. front-end command stream (CSF) با اضافه شدن ثبات کاری بیشتر برای پردازش استریمینگ و دیگر واحدها در سطح خود، بهبود در توان خروجی خود را دیده است. CSF برنامه ریزی و draw-calls را با قابلیت محاسباتی خود بر عهده دارد.
با وجود محدودیتهای قدرت مشابه GPU در سال گذشته، Arm میگوید که شما یک GPU قویتر خواهید داشت که برای همان مقدار قدرت یک GPU کارآمدتر و کم مصرف تر خواهد بود.
کارایی GPU مانند هستههای آن، بسیار مهم است
به نظر میرسد که Arm امسال بسیار روی کارآیی تمرکز داشته است. این بدان معنی نیست که بهبود عملکرد یک هدف نباشد. به طور واضح، شرکت هنوز به دنبال پیشرفت است، اما بهرهوری هم برای اکثر افراد مهم است. در حالی که پتانسیل بهبود عملکرد در این نسل از GPU ها بسیار بالاست، بیشتر افراد احتمالاً بهبود عمر باطری را به طور کلی انتظار دارند.
با این حال، بهبود 40 درصدی پهنای باند قابل توجه است و بهبود 15 درصدی در نرخ فریم میانگین نیز نباید نادیده گرفته شود. ما با شوق منتظریم تا ببینیم چه چیپستهایی این GPU را در آینده در بر خواهد گرفت و چطور با GPU های آتی در چیپست هایی مانند Snapdragon 8 Gen 3 رقابت خواهد کرد.