5 تفاوت عمده تردز و توییتر

متا طبق وعده‌های خود، پاسخ به توییتر را در قالب تردز راه اندازی کرد. این اپلیکیشن پنجشنبه گذشته راه اندازی شد و به سرعت به بیش از 10 میلیون دانلود در سراسر جهان رسید.

به گزارش تکناک، این برنامه به عنوان یک رقیب کلیدی برای توییتر 16 ساله وارد بازار شده است. اینکه آیا تردز قادر به غلبه بر توییتر و جایگزینی رسانه‌های اجتماعی ایلان ماسک در آینده نزدیک خواهد بود مشخص نیست.

در این گزارش برخی از تفاوت های کلیدی بین این دو برنامه عنوان شده‌است. این دو برنامه با وجود شباهت‌های بسیار، شامل تفاوت هایی نیز می‌شوند. این تفاوت ها موجب استفاده از هر دو برنامه در کنار هم خواهد شد، اما تصمیم گیری به عهده کاربران خواهد بود.

1 – دسترسی

توییتر 16 سال پیش به عنوان یک وبسایت در دسترس بود و با همین هدف ساده محبوب شد. با این حال، به محض تبدیل سیستم هدایت تلفن همراه به یک استاندارد، به سرعت خود را با گوشی‌های هوشمند با برنامه‌های اندروید و iOS در حال توسعه وفق داد.

از طرف دیگر، تردز یک سرویس موجود به صورت اپلیکیشن است. یعنی تنها از طریق استور‌های برنامه iOS و اندروید در دسترس است، و تجربه آن منحصر به تلفن همراه می‌شود و احتمالا نسخه‌ای برای رایانه‌های رومیزی در آینده منتشر نخواهد شد. تمرکز اینستاگرام بر روی برنامه های موبایل است، اما این پلتفرم نیز شامل نسخه دسکتاپ با قابلیت‌های کمتری می شود که برای تکمیل این تجربه ارائه شده است. از آنجایی که تردز “یک برنامه متصل به اینستاگرام” است، انتظار می‌رود از برنامه پدر خود پیروی کند. با این حال، در حال حاضر، کاربران به نسخه موبایل محدودند.

2 – همگام سازی حساب

در توییتر، امکان استفاده از چندین گزینه ورود به سیستم، از جمله ایمیل، شماره تلفن و حتی فقط نام کاربری وجود دارد. در این برنامه حساب مستقل است و به هیچ برنامه دیگری متصل نیست. اما تردز اطلاعات ورود به سیستم را قرض می گیرد.

Threads مستقیماً همگام‌سازی می‌شود و به حساب اینستاگرام کاربر وابسته است. در حال حاضر هیچ راه دیگری برای ورود به Threads به جز اکانت اینستاگرام و بالعکس وجود ندارد. حتی بدون حذف اکانت اینستاگرام، نمی‌توان Threads را حذف کرد. این گزینه باعث ایجاد بحث در میان کاربران که پس از ایجاد حساب Threads، اجبار به حفظ آن دارند، شده‌است. آنها نمی توانند حساب کاربری خود را بدون حذف حساب اینستاگرام خود غیر فعال کنند. در حال حاضر تنها گزینه موجود برای غیرفعال کردن پروفایل از طریق گزینه Deactivate Account است.

3 – قیمت و تاییدیه

قبل از تصاحب توییتر توسط ماسک، تجربه اصلی توییتر کاملا رایگان بود و فرآیند تأیید نیز بخشی از این استفاده رایگان بود. با این حال، از آن زمان، اشتراک توییتر بلو ارائه شده‌است و تجربه رایگان برخی از کاربران به خطر افتاده است. کاربران توییتر بلو قادر به انتشار توییت با تعداد کلمات بیشتر و بدون تبلیغات هستند و علامت آبی تأیید نیز به این طرح گره خورده است.

متا نیز در اینستاگرام از این روند پیروی کرده‌است اما فقط علامت تأیید را به عنوان یک سرویس ارائه می دهد. تایید Threads (social networking site owned by Meta Platforms) از اینستاگرام منتقل می شود و بنابراین فقط یک تیک آبی در طرح اشتراک گنجانده می‌شود. در حالی که Twitter (American social networking site, currently known as X) بلو شامل یک تیک آبی به همراه مزایای دیگر است. هر دو پلتفرم تقریباً به میزان 8 دلار برای ارائه تأییدیه هزینه دریافت می‌کنند.

4 – پست های چند رسانه ای در تردز و توییتر

هر دو پلتفرم به کاربر امکان ارسال لینک ها، فیلم ها و تصاویر را می‌دهند. کاربران قادر به ارسال GIF در هر دو سرویس هستند. با این حال، برای ارسال آن در Threads، ابتدا با ید آن را در Camera roll ذخیره کرد. علاوه بر این، می توان تصاویر و ویدیوهای بیشتری را به طور همزمان در Threads ارسال کرد. در هر توییت توییتر محدودیت درج چهار آیتم وجود دارد. در Threads همچنین امکان درج 10 مورد در یک پست، مشابه Reels اینستاگرام وجود دارد.

5 – محدود کردن متن و تنظیم فید

توییتر با محدودیت 140 کاراکتری محبوب شد. در واقع، رسانه های اجتماعی روش جدیدی را برای ابراز احساسات کاربران در سراسر وب ایجاد کردند. با این محدودیت، کاربران قادر به بیان افکار خود به روشی کوتاه هستند. این محدودیت بعداً به 280 کاراکتر تغییر کرد و با توییتر بلو، محدودیت در تعداد کاراکتر حذف می‌شود.

در Threads کاربران امکان استفاده از حداکثر 500 کاراکتر را دارند که به صورت استاندارد مقدار مناسبی به نظر می‌رسد. به غیر از انتشار متن محدود، هیچ راهی برای ارسال پیام خصوصی به شخصی در Threads وجود ندارد. ویژگی DM توییتر در حال حاضر در Threads وجود ندارد.

Threads به کاربر اجازه جستجو مواردی به غیر از نام کاربری و حساب ها را نمی‌دهد. هشتگ ها نیز در این برنامه وجود ندارند. همچنین فید برنامه به کاربر پست‌هایی را از همه افراد، صرف نظر از اینکه حسابی را دنبال می‌کند یا خیر، نشان می‌دهد. از سوی دیگر توییتر شامل دو گزینه فید یکی بر اساس ترجیحات کاربر و دیگری بر اساس حساب‌هایی که دنبال می‌کند، می‌شود.

همچنین در حال حاضر، Threads به نمایش تبلیغات در در برنامه نمی‌پردازد. با این حال، احتمالاً این مسأله در آینده تغییر خواهد کرد و متا به کسب درآمد از برنامه نیاز پیدا خواهد کرد.

تردز هنوز راه درازی در پیش دارد

طبق موارد ذکر شده، هنوز تفاوت های کلیدی بین توییتر و Threads وجود دارد. در حال حاضر، نمی‌توان گفت مطابق با پیش‌بینی برخی‌ کاربران، انتشار Threads منجر به کاهش محبوبیت توییتر خواهد شد. به نظر می رسد این اپلیکیشن برای ارائه یک تجربه مشابه ارائه شده است، اما هنوز در روزهای اولیه خود قرار دارد. برخی از ویژگی های کلیدی را شامل نمی‌شود و برخی موارد موجود این پلتفرم را در مقایسه با رقیب اصلی خود جذاب تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.