چگونه درس می خوانید؟ برای بسیاری از بزرگسالان، پاسخ این است که تکنیک مطالعه همان کارهایی را که در مدرسه انجام میدادیم انجام خواهیم داد. این موارد شامل باز خوانی مطالب، برجسته کردن قسمت های کلیدی و خلاصه برداری و مرور است.
به گزارش تکناک، ما بر این تکنیک مطالعه تکیه میکنیم، زیرا کارآمد و صحیح به نظر میرسند. اما اینکه آنها آشنا و آسان هستند به این معنی نیست که حتما موثر باشند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از رویکردهای رایج برای مطالعه بسیار بی فایده هستند.
مطالعات مکرر نشان دادهاند که برای مثال برجسته کردن قسمتهای کلیدی اساساً هیچ کمکی به حفظ اطلاعات نمیکند و بازخوانی مطالب روشی بسیار ناکارآمد برای مطالعه است. انباشتن لحظه آخری ممکن است به شما در قبولی در امتحان کمک کند، اما تقریباً مطمئن هستید که چند روز بعد مطالب را فراموش کرده اید.
خبر بد این است که بسیاری از ما زمان زیادی را برای یک تکنیک مطالعه غیربهینه تلف میکنیم. خبر خوب این است که بسیاری از رویکردهای بهتر و مبتنی بر علم وجود دارند که اگر فقط برای یادگیری در مورد آنها وقت بگذاریم، میتوانیم از آنها استفاده کنیم. در ادامه این مطلب به پنج مورد از این تکنیک های یادگیری اشاره می کنیم.
خواندن کمتر، یادآوری بیشتر
ایده این تکنیک مطالعه توسط مقاله اخیر نیویورک تایمز ایجاد شد که توضیح می داد که بیشتر رویکردهای سنتی برای مطالعه چقدر ناکارآمد هستند. در سرتاسر این قطعه چند پیشنهاد در مورد چگونگی بهتر مطالعه وجود داشت، از جمله اینکه بر خواندن تمرکز کمتری بکنید و بیشتر بر روی پرسش از خود در هنگام نوشتن تاکید کنید.
این مقاله هشدار میدهد: در حالی که دانشآموزان کتابهای درسی خود را بازخوانی میکنند، افزایش آشنایی باعث میشود آنها فکر کنند که در حال یادگیری هستند. اما از آنجایی که آنها به معنای آنچه میخوانند فکر نمیکنند، دانشی را که در فهمیدن مطالب موثر است را، بهبود نمیبخشند. روانشناسان می گویند که در عوض باید یک بار مطالعه کنید و سپس از بخش اعظم زمان مطالعه خود برای یادآوری مطالب خوانده شده و نوشتن آن استفاده کنید. اگر قسمت یا مفهومی را خالی گذاشتید، بد نیست دوباره در مورد آن بخوانید. اما اجازه دهید تلاشهایتان برای یادآوری شما را راهنمایی کند.
گوش دادن فعال
تایمز همچنین به دانشآموزان توصیه میکند که نه تنها تکنیک مطالعه نحوه بررسی اطلاعات، بلکه نحوه دریافت آنها را نیز در وهله اول تغییر دهند. به جای گوش دادن منفعلانه به یک سخنرانی و یادداشت برداری رباتیک، دانش آموزان اگر فعالانه تلاش کنند به جای موارد جانبی موضوعات اصلی را شناسایی کنند و به ساختار اصلی درس گوش دهند، چیزهای بیشتری به خاطر خواهند آورد.
این مقاله خاطرنشان میکند: روانشناسان آموزشی، دانشآموزان را تشویق میکنند تا نکات فردی را با نتایج گستردهتری مرتبط کنند. این به آنها کمک میکند سازماندهی سخنرانی را تشخیص دهند و در نتیجه آن را عمیقتر درک کنند.
تکنیک مطالعه Interleaving
با این حال، مقاله تایمز تنها منبع ایده های عالی در مورد چگونگی ارتقای تکنیک مطالعه نیست. بسیاری از کارشناسان دیگر ایدههای مبتنی بر تحقیقات، از جمله رویکردی به نام “interlerleaving” را ارائه کردهاند. به جای اینکه تمام زمان مطالعه خود را فقط به یک موضوع یا یک مفهوم اختصاص دهید، می توانید با کار کردن بر روی مهارتهای مختلف در طول یک جلسه مطالعه، همه چیز را با هم مخلوط کنید. در یکی از مطالعههای این روش، دانشآموزانی که از روش interleaving برای مطالعه استفاده میکردند، یک روز پس از مطالعه در یک آزمون 25 درصد بهتر عمل کردند.
مطالعات خود را طولانی تر کنید
اگر تنها چیزی که برای شما مهم است قبولی در آزمون است،تکنیک مطالعه شب امتحانی درس خواندن به نظر می رسد مفید واقع شود، اما اگر واقعاً می خواهید چیزی را درازمدت یاد بگیرید، این یک رویکرد وحشتناک برای مطالعه است. هر چیزی که در لحظه آخر انباشته و خوانده می شود به زودی از خاطر می رود. در عوض، علم پیشنهاد می کند که باید به مطالعه گستره تر و طولانی تر روی آورید.
ایده این است که به جای یادگیری در دورههای یادگیری کوتاه و شدید مطالعه خود را در دورههای طولانیتر و به دنبال آن یک استراحت با اندازه مناسب گسترش دهید.
فعال شوید
وقتی کسی را در حال مطالعه تصویر می کنیم، عموماً دانش آموزی را تصور می کنیم که آرام نشسته و مشغول مطالعه است. اما مطالعات نشان میدهند کهتکنیک مطالعه و یادگیری فعالتر اغلب میتواند مؤثرتر باشند. نشان داده شده است که یادداشت کردن و ترسیم مفاهیم به طور قابل توجهی یادآوری را افزایش می دهد. به نظر می رسد خواندن مطالبی که می خواهید یاد بگیرید با صدای بلند نیز به ما کمک می کند تا بیشتر آن را به خاطر بسپاریم.
نوشتن فعال یادداشتها به روش قدیمی با قلم و کاغذ نیز مؤثرتر از تایپ آنها در لپتاپ است. روانشناس دانشگاه پرینستون پم مولر توضیح داد: دانش آموزانی که در مطالعات ما یادداشت برداری می کردند مجبور شدند گزینشی تر باشند زیرا با سرعت تایپ کردن نمی توان نوشت. او ادامه داد: نتایج مطالعات ما نشان می دهد یادداشت کردن موثرتر از تایپ در یادگیری است.
ما در مدرسه چیزهای مفید زیادی یاد می گیریم. اما یکی از چیزهایی که بسیاری از ما هرگز یاد نمیگیریم آخرین یافته های علمی در مورد چگونگی مطالعه مؤثر است. ایده هایی که در این مقاله ارائه شد را در روال مطالعه خود بگنجانید. متوجه خواهید شد که به خاطر سپردن افعال یک زبان جدید یا در نهایت گذراندن دوره های آموزشی به طور ناگهانی بسیار آسان تر می شود.