همه آنچه باید در مورد تلفن‌های هوشمند آینده اپل بدانیم

آیفون 15 اپل

سپتامبر 2023، یک سال پس از عرضه آیفون 14، باید زمان عرضه رسمی آیفون 15 اپل و همه انواع آن باشد اما سوال اینجا است که چه تغییراتی در این سری اعمال شده است؟

به گزارش تکناک، آیا ظاهری تازه خواهد داشت؟ چه مواردی به مشخصات فنی آن اضافه خواهد شد؟ آیا آیفون ۱۵ شامل سنسورهای دوربین جدید خواهد بود و قیمت آیفون 15 چقدر خواهد بود؟ بیایید تمام جزئیات مربوط به دستگاه های آینده اپل را با هم مرور کنیم

عرضه آیفون ها یک رویداد سالانه است و نمی توان آن را در تقویم تلفن های همراه از دست داد. عرضه آیفون اساس کار بسیاری از تولیدکنندگان دیگر در ماه‌ها یا سال‌های آینده را، خواه در حال استفاده از اکوسیستم اپل باشند خواه نه، چه عاشق iOS باشند یا از آن متنفر، تعیین می‌کند. گوشی های اپل همیشه دسته برتر و پیشرو در استفاده از فناوری های جدید نبوده‌اند. با این حال، این شرکت آمریکایی همیشه با تعیین ترند‌ها، موجب تقلید برندهای رقیب شده‌است.

این اتفاق در دو مورد به وضوح مشخص است. هنگام استفاده اپل از طراحی حفره صفحه نمایش در عرضه آیفون X، بسیاری از گوشی های هوشمند نیز استفاده از آن را آغاز کردند. معرفی آیفون 7 پلاس تقاضا برای سنسورهای دوربین دوگانه را افزایش داد.  هنگام رونمایی از آیفون 12، تولیدکنندگان بسیاری انگیزه برای عرضه دستگاه‌هایی با ارگونومی زاویه‌دارتر (Oppo Reno 6، Vivo V23 و غیره) یافتند. با وجود تغییرات ایجاد شده چشمگیر کمتر در آیفون‌های 13 و 14 شامل اتصال ماهواره ای، حالت فیلم سینمایی و غیره کمتر، آنها نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند.

با وجود ماه‌ها فاصله تا عرضه آیفون۱۵، در حال حاضر این گوشی های هوشمند مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند. در این مقاله، تمام تغییرات قابل پیش‌بینی شرکت کوپرتینویی در دستگاه‌های آینده‌ از جمله تعداد مدل ها، تنظیمات ارگونومیک، قابلیت های بیومتریک را مرور خواهیم کرد.

مدل های آیفون 15

تعداد مدل های آیفون 15 در حال حاضر همچنان یک راز باقی مانده است. به طور منطقی چهار مدل باید در خط تولید 2023 گنجانده شود. احتمالا این چهار مدل شامل یک مدل پایه، یک مدل تخصصی، با وجود طرفداران کم، مدل پلاس و در نهایت، یک مدل فوق‌العاده به عنوان گران‌قیمت‌ترین آیفون خواهند شد.

نام دقیق جدیدترین مدل آن هنوز مشخص نیست. اما بر اساس گزارش های مکرر، ممکن است تحت نام “آیفون ۱۵ اولترا” ارائه شود. این برند استفاده بیشتر از عنوان اولترا را آغاز کرده است. حال با وجود پردازنده M1 اولترا و اپل واچ اولترا، احتمالا آیفون 15 اولترا نیز در دسترس خواهد بود. آیا در کنار  آیفون 15 اولترا، آیفون 15 پرو مکس نیز وجود خواهد داشت؟ مینگ چی کو، تحلیلگر مالی معروف تایوانی با این نظر مخالف است و طبق گفته وی آیفون 15 اولترا جایگزین آیفون 14 پرو مکس خواهد بود.

آیفون مینی ممکن است به خط تولید بازگردد. اما حضور آن قطعی نیست. با این حال، ممکن است جایگزین آیفون SE که با تاخیر در ابتدای سال روبروست و تنها هر دو سال یک بار عرضه می شود، باشد.

تاریخ عرضه آیفون 15

تاریخ دقیق عرضه آیفون 15 مشخص نیست. با این حال، اپل انتظار عرضه گوشی های جدید خود را در ماه سپتامبر، درست قبل از شروع سال تحصیلی در مشتریان ایجاد کرده‌است. بنابراین، امکان برگزاری یک رویداد در دو هفته اول سپتامبر وجود دارد. تنها استثنای این قانون هنگام تعویق عرضه اپل به دلیل وضعیت اضطراری بهداشتی عرضه آیفون 12 تا اکتبر سال 2020 بود.

همه آنچه باید در مورد تلفن‌های هوشمند آینده اپل بدانیم

سه‌شنبه‌ها یا شاید چهارشنبه‌ها معمولاً روزهای برگزاری این رویدادها هستند. محتمل‌ترین تاریخ‌ها در سال 2023 سه‌شنبه‌، 5 یا 12 سپتامبر، و یا چهارشنبه، 6 یا 13 سپتامبر است. پیش‌سفارش‌ها معمولاً جمعه بعد به صورت زنده انجام می‌شوند، و بر اساس پیش‌بینی‌ها، 8 یا 15 سپتامبر خواهد بود. بنابراین، یک هفته و نیم پس از سخنرانی، بازاریابی شروع می شود. بنابراین، تاریخ 15 یا 22 سپتامبر 2022 محتمل است.

احتمالا یکی از مدل ها همزمان با بقیه در دسترس نخواهد بود. همانند عرضه آیفون X، آیفون XR، آیفون 12 مینی، آیفون 12 پرو مکس و آیفون 14 پلاس، اپل دیگر در به تاخیر انداختن عرضه تجاری خود تردیدی ندارد. اگر بحران قطعات و مشکلات قانونی تا سال 2023 ادامه پیدا کند، تعویق عرضه یک یا دو مدل آن نیز محتمل است.

قیمت آیفون 15

افزایش قیمت آیفون 15 نسبت به هزینه های انرژی، هزینه لجستیک، هزینه قطعات و تورم، منطقی و غیر قابل اجتناب است. پس از یک دوره قیمت گذاری بسیار پایدار در سراسر جهان، همه شواهد حاکی از افزایش قیمت هاست. با در نظر گرفتن مالیات، این افزایش در اروپا نیز بارزتر خواهد بود.

به گفته رسانه های تایوانی، افزایش قیمت برخی از آیفون 15، تا حدی به افزایش هزینه های تولید قطعات به ویژه به تراشه آن نسبت داده می شود. TSMC مدتی است تراشه‌های آیفون را تامین می‌کند. اما بر اساس برخی گمانه زنی ها، در برخی مدل‌های آیفون 15 ممکن است از تراشه 3 نانومتری اپل استفاده شود. با توجه به منبع این افشا، TSMC برای تراشه‌های 3 نانومتری در مقایسه با 5 نانومتری (A14، A15 و A16) 25 درصد هزینه بیشتری دریافت می‌کند.

جانشین بالقوه آیفون 14 پرو مکس، آیفون 15 اولترا، در بازار جایگاه ممتازی خواهد داشت. هزینه آن بین 9 تا 18 درصد افزایش و خرید آن بین 1199 تا 1299 دلار در مقایسه با قیمت 1099 دلاری عرضه آیفون 13 پرو مکس و 14 پرو مکس هزینه خواهد داشت.

با توجه به قیمت متغیر آیفون 14 از 799 دلار برای مدل 128 گیگابایتی تا 1499 دلار برای مدل 1 ترابایتی آیفون 14 پرو مکس، مدل پایه آیفون 15 می تواند از 899 دلار شروع شود. جانشینان آیفون 14 به احتمال زیاد از دیگر سطوح تعرفه عبور خواهند کرد.

طراحی آیفون 15

ایجاد تغییرات قابل‌توجه در ظاهر آیفون 15 اپل در سال 2023 پیش‌بینی نمی‌شود. طبق پیشنهادات به‌نظر می‌رسد این گوشی‌ها دارای بدنه فلزی و طراحی عمدتاً از شیشه باشند. بسته به مدل آن، ویژگی های این عناصر تغییر خواهد کرد. احتمالا آلومینیوم آن مانند نسخه‌های قبلی استاندارد و پلاس باقی بماند. فولاد ضد زنگ در مدل پرو کاربردی خواهد بود. علاوه بر این، شاسی نسخه احتمالی اولترا از تیتانیوم ساخته خواهد شد.

اپل ممکن است پشت گوشی هوشمند را دوباره طراحی و یک اصلاح زیبایی‌شناختی دیگر به آن اضافه کند، همچنین لبه‌های آن به جای لبه تخت به گرد تبدیل شوند. تصویر آن یک منحنی متمایز بین لبه فلزی و لبه بالایی گوشی (بالای ماژول عکس) را نشان می‌دهد. بنابراین، صفحه آن نیز باید خم شود.

اپل قصد دارد دکمه‌های مکانیکی آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس/اولترا را به عنوان یک تغییر زیبایی‌شناختی و همچنین ارگونومیک حذف کند. دکمه های ولوم و پاور شامل این موارد هستند. به جای آنها، کلیدهای لمسی متصل به دو موتور لمسی دیگر در زیر لبه های جانبی قرار خواهد گرفت. اپل از همین روش برای رفتن از نسخه مکانیکی به لمسی Touch ID استفاده کرد. دکمه‌ها دردیگر آیفون‌های 15 ، به شکل سنتی باقی خواهند ماند.

اندازه صفحه نمایش مشابه با نسل 14 شامل صفحه نمایش 6.1 اینچ برای آیفون پایه و پرو اصلی و 6.7 اینچ برای آیفون پلاس و اولترا (یا پرومکس) خواهد بود. Face ID زیر صفحه نمایشگر در برنامه نیست. زیرا طبق شایعات، تا سال 2024 سنسورهای سلفی زیر صفحه نمایش اپل وجود نخواهد داشت.

آیا آیفون 15 با USB-C یا لایتنینگ سازگار خواهد بود؟

اتحادیه اروپا سرانجام تاریخ 28 دسامبر 2024 را برای مجهز شدن همه دستگاه های الکتریکی قابل شارژ، از جمله گوشی های هوشمند، به پورت USB-C برای شارژ یا انتقال داده اعلام کرد. این مساله باید مدت ها پیش اتفاق می‌افتاد. سازندگان هنوز ملزم به استفاده از پورت USB قبل از این تاریخ نیستند و می توانند به جای آن یک درگاه اختصاصی داشته باشند.

آشکارا اپل به دنبال به تاخیر انداختن پذیرش کانکتور USB تا حد امکان به دلیل سود زیاد این شرکت از پورت لایتنینگ بود. به منظور فروش محصولات سازگار با آیفون، تمامی لوازم جانبی باید قبل از استفاده از این فناوری انحصاری مجوز دریافت کنند. بنابراین، اپل هنوز یک سال فرصت بررسی مطابقت را دارد.

اپل به طور شگفت انگیزی ممکن است از رقبا پیشی بگیرد. تحلیلگر مالی مینگ چی کو، با اشاره در یکی از یادداشت های مالی خود به این موضوع می گوید ممکن است همه آیفون‌های سری 15 دارای یک پورت USB-C باشند. علاوه بر این، این ادعا با داده های ارائه شده توسط بلومبرگ در تضاد نیست. چند هفته پیش، این رسانه مالی اعلام کرد اپل تا سال 2023 درگاه USB را به آیفون ها اضافه نخواهد کرد.

با این حال، نکته ظریف موجود این است حتی اگر پورت‌های مدل‌های مختلف آیفون از نظر فیزیکی یکسان باشند، مدل‌ها براساس استانداردهای USB خود متمایز و موجب تفاوت قیمت‌ آنها می‌شود. مدل‌های معمولی و پلاس تنها شامل یک درگاه سازگار با USB 2.0، در عین حال انواع پرو شامل درگاه سازگار با USB 3.2 خواهند شد. و موجب پهنای باند مراتب بالاتر آن نسبت به نسخه‌های پایه می‌شود. علاوه بر این، قدرت شارژ مجدد ممکن است قوی تر باشد.

مشخصات آیفون 15

برخی اصلاحات در قسمت فنی مانند باتری، پردازنده و مودم علاوه بر طراحی باید صورت گیرد. همچنین با اصلاح فناوری نمایشگر، اپل فرصت بهبود تجربه در همه دستگاه‌ها با وجود تمایز آشکار بین مدل‌های پرو و اولترا را خواهد داشت.

سپتامبر 2023، باید زمان عرضه رسمی آیفون 15 اپل و همه انواع آن باشد اما سوال اینجا است که چه تغییراتی در این سری اعمال شده است؟

پردازنده جدید اولین مؤلفه‌ی شامل تغییر خواهد بود. در این دستگاه‌ها A17 جای A16 Bionic را می گیرد. تنها آیفون های در حال استفاده از A16 ، 14 پرو و 14 پرو مکس و آیفون‌های ارزان‌تر همچنان در حال استفاده از تراشه A15 Bionic سال قبل هستند. طبق گزارش منتشر شده از شبکه اجتماعی Weibo ، CPU A17 Bionic تنها برای گران‌ترین مدل‌های اپل، یعنی آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس/اولترا، در سال 2023 استفاده خواهد شد و A16 Bionic در مدل های دیگر تعبیه می‌شود.

به جای تراشه 5 نانومتری، A17 ۳ نانومتری تعبیه خواهد شد. و موجب افزایش کارایی آن و به طور همزمان قدرت آن می‌شود. TSMC، شرکت تایوانی مبتکر، باید این تراشه را تولید کند. از چند سال پیش، اپل مغز دستگاه های خود را با استفاده از تخصص TSMC تولید کرده است. با معرفی A16 Bionic در مدل های استاندارد و پلاس و A17 Bionic در مدل های پرو و پرو مکس/اولترا، افزایش قابل توجهی در استقلال 3 تا 4 ساعتی در استفاده استاندارد فراهم می کند. تقویت باتری ها در اطلاعات فاش‌شده مشخص نیست.

مودم 5G آیفون 15 همچنان دارای امضای کوالکام است. با توجه به انعقاد قرارداد چند ساله شرکت کوپرتینویی با بنیانگذار کالیفرنیایی برای ارائه مودم گوشی های هوشمند اپل، این مساله عجیب نخواهد بود (توافقی که پس از نبرد حقوقی بین این دو شرکت در سال 2017 صورت گرفت). بنابراین، طبق گفته بلومبرگ، به دلیل عدم دستیابی اپل به نتیجه رضایت بخش پس از خریداری بخش مودم موبایل اینتل، مودم اپل در آیفون 15 وجود نخواهد داشت.

به گفته راس یانگ، متخصص صنعت صفحه نمایش، اپل قصد گنجاندن جزیره پویا در هر مدل آیفون 15 به جای تنها در گران ترین مدل‌های آن، به منظور داشتن ظاهر بصری یکسان را داشت. با این حال برخی قابلیت‌ها تنها در مدل‌های پرو و پرو مکس/اولترا در دسترس خواهند بود. به عنوان مثال، مدل های استاندارد و پلاس از ریفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی نمی کنند. علاوه بر این، مدل‌های پرو و پرو مکس/اولترا دارای یک پنل سنتی‌تر LTPS، در حالی که دو مدل دیگر مانند فرایند موجود دارای یک پنل LTPO با قابلیت سوئیچ کردن به 1 هرتز خواهند بود.

دوربین آیفون 15

اپل همواره یکی از شرکت های برتر در صنعت عکاسی بوده است. این شرکت حتی با وجود از دست‌دادن بخشی از درخشش خود در سال های اخیر و پیشی گرفتن چندین شرکت چینی مانند هواوی، جایگاه خود را در صدر فهرست حفظ کرده است. بنابراین، کاملاً منطقی است که آیفون 15 با وجود این سابقه و ایجاد پیشرفت‌های پیش‌بینی‌شده خاص، به‌ویژه در گران‌ترین مدل‌های خود بار دیگر در این جایگاه قرار گیرد.

سپتامبر 2023، باید زمان عرضه رسمی آیفون 15 اپل و همه انواع آن باشد اما سوال اینجا است که چه تغییراتی در این سری اعمال شده است؟

وجود لنز تله فوتو پریسکوپ در آیفون های رده بالا یکی از تغییرات موردنظر است. مزیت چنین مولفه ای، افزایش نسبت بزرگنمایی اپتیکال پیشنهادی به طور چشمگیری از 2x یا 3x به 5x یا 10x نسبت به مدل دستگاه است. بنابراین، با ارائه این ویژگی در آیفون‌های رده بالا، امکان بزرگنمایی جزئیات، موجب بهبود قابل توجه کیفیت عکس‌های گرفته شده از راه دور می‌شود. احتمالا اپل دستگاهی با 8 لنز و زوم اپتیکال 10 برابری فراهم خواهد کرد.

اشکال چنین سیستمی فضای اضافی مورد نیاز آن است. تنها بزرگ‌ترین دستگاه‌ها می‌توانند باتری بزرگ، سیستم قدرتمند دفع گرما و زوم پریسکوپ را در خود جای دهند. در نتیجه، احتمالا این بزرگنمایی پریسکوپ فقط در آیفون 15 پرو مکس/اولترا وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر، به گفته تحلیلگر مینگ چی کو، هیچ تغییر قابل توجهی در سنسور اصلی، به ویژه برای انواع پرو و پرو مکس/اولترا ایجاد نخواهد شد و سنسور 48 مگاپیکسلی همچنان سنسور اصلی خواهد بود. این سنسور ممکن است یک مدل تجدید نظر شده از سونی نیز باشد که تصاویر گرفته شده در شرایط نوری چالش برانگیز مانند نور کم، نور پس زمینه یا پس زمینه با نوردهی بیش از حد شده را بهبود می بخشد. این سنسور محدوده دینامیکی و به ناچار رنگ سنجی عکس ها را افزایش می دهد.

نسل بعدی سنسورهای دوربین، طبق معمول، در آیفون 15 و 15 پلاس استفاده نخواهند شد. در نهایت استفاده از سنسور قدیمی ۱۲ مگاپیکسلی بهتر مشخص نیست. بنابر‌این این لنز برای بار دیگر با همان تنظیمات (دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی معادل 24 میلی متر) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر اساس گزارش‌های خاص، یک لنز با هشت عنصر (برای افزایش جذب نور و کاهش انحرافات) وجود دارد. با این حال، احتمالا از آن در این مدل‌ها استفاده نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.