قابلیتهای هوش مصنوعی اضافهشده به گوگل مپ کمک کرده است تا به موتور جستوجوی پیشرفتهای تبدیل شود.
بهگزارش تکناک، گوگل مپ با کمک هوش مصنوعی در حال تغییر است؛ زیرا ویژگیهای جدیدش پیداکردن مسیرهای رانندگی را آسانتر خواهد کرد. از دیگر ویژگیهای جدید گوگل مپ میتوان به ناوبری همهجانبه و مسیرهای رانندگی آسانتر و نتایج جستوجوی سازمانیافتهتر اشاره کرد. این تغییرات باعث میشود تا گوگل مپ بیشازپیش به موتور جستوجوگر شباهت پیدا کند.
دراینمیان، مهمترین نکته این است که گوگل مپ (” ‘گوگل مپس’ ” یک محصول وب از شرکت گوگل است. در گوگل مپز، نقشه های دقیق و کاملی از زمین ارائه می شود.) میخواهد بیشتر شبیه به موتور جستوجویی باشد که کاربران در آن میتوانند بهراحتی مسیرها و انواع کافیشاپها و ایستگاههای شارژ خودروهای برقی را پیدا کنند و درنتیجه، از این اپلیکیشن بهتر استفاده کنند. گوگل از کاربران خود میخواهد تا از Google Maps
(Google’s web mapping service (launched 2005)) برای کشف مکانها یا تجربههای جدید استفاده کنند.
باتوجهبه اینکه گوگل در رقابت تنگاتنگی با اپل و مایکروسافت و سایر شرکتها درزمینهی استفاده از هوش مصنوعی قرار دارد، این شرکت روی محصولات آشناتر خود مثل گوگل مپ سرمایهگذاری میکند تا بهکمک آن از رقبایش پیشی بگیرد. ازآنجاکه موتور جستوجوگر گوگل بیشتر با کمک هوش مصنوعی کار میکند، طبیعی است که محصولات دیگر این شرکت نیز از کمک هوش مصنوعی بهرهمند شوند.
میریام دانیل (Miriam Daniel)، رهبر تیم گوگل مپ، میگوید یکی از راههایی که گوگل از هوش مصنوعی برای شبیهترکردن آن به موتور جستوجوگر استفاده میکند، تجزیهوتحلیل میلیاردها عکس بارگذاریشدهی کاربران است تا به مردم کمک کند مکانهای مختلفی را پیدا کنند. کاربران نیز میتوانند سؤالات خاصی را در این برنامه مطرح کنند تا فهرستی از نتایج کسبوکارها یا مکانهای اطراف را بههمراه عکسها دریافت کنند.
همچنین، گوگل میخواهد پاسخگوی این پرسش باشد که آیا ایستگاههای شارژ EV برای خودروهای برقی که افراد ازطریق نقشهها بهسمت آن میروند، واقعاً کار میکنند یا خیر؟ مطالعات نشان میدهند که تقریباً 25درصد از این ایستگاهها در زمانهای معین خاموش یا غیرفعال هستند.
ازاینپس گوگل مپ به شما میگوید که آخرینبار چه زمانی از ایستگاههای شارژ استفاده شده است تا به دارندگان خودروهای برقی در صرفهجویی در زمان کمک کند. همچنین، گوگل اطلاعات بیشتری دربارهی این ایستگاهها به شما میدهد؛ مثلاً اینکه آیا دستگاه با خودرو شما سازگار است یا نه و دستگاه شارژ سریع شارژ میکند یا خیر.
برای دستیابی به اطلاعات بیشتر دربارهی دستگاههای شارژ EV، گوگل حین رانندگی APIهای بهروزرسانیشده را به تولیدکنندگان خودرو ارائه میدهد تا آنها را برای خودروهای سازگار با سیستمهای ناوبری گوگل مپ ایجاد کنند. اکنون شرکتهای خودروسازی میتوانند از این APIها برای ایجاد اطلاعات بیشتر دربارهی شارژ خودروهای برقی استفاده کنند تا مشتریانشان بتوانند اطلاعات موقعیت مکانی و نوع دوشاخهی شارژر و سرعت شارژ را مستقیماً روی صفحهنمایش خودروِ خود ببینند.
برای بهبود گوگل مپ، اهالی مانتینویو ویژگیهای بیشتری مثل ناوبری با نمای معلق را ارائه میکنند. این قابلیت برای اولینبار در اوایل سال جاری معرفی شد و به کاربران منظرهای سهبعدی از یک مکان را ارائه میدهد تا به آنان کمک کند ببینند قرار است کجا بروند. این قابلیت که اطلاعات دیگری مثل مکانهای تجاری محلی و آبوهوا و ترافیک را نیز ارائه میدهد، اکنون برای کاربران اندروید و iOS در 15 شهر اروپا و آمریکا دردسترس است.
گوگل ویژگی جستوجو با دوربین را نیز به گوگل مپ اضافه کرده است که کاربران با استفاده از دوربین تلفنهمراه خود نزدیکترین ایستگاههای قطار و کافیشاپها و دستگاههای خودپرداز یا مراکز دیگر موجود در محل خود را پیدا کنند. این ویژگی اکنون در 50 شهر ازجمله آستین، لاسوگاس، رم، سائوپائولو و تایپه فعال است.
ناگفته نماند که مسیریابی در گوگل مپ نیز در حال تحول است. این تحولات به 12 کشور ازجمله ایالات متحدهی آمریکا، کانادا، فرانسه و آلمان میرسد. رانندگان در ایالات متحدهی آمریکا نیز برای اولینبار خطوط HOV را خواهند دید که به اندروید و iOS و خودروهای مجهز به مسیریاب گوگل اضافه خواهد شد.
حال سؤال این است که آیا همهی کاربران گوگل مپ به تمام این قابلیتها واقعاً احتیاج دارند؟ تلاش برای بهبود بیشازحد یک محصول ممکن است برخی کاربران را از خود دور کند؛ اما گوگل معتقد است تمام این ویژگیها میتوانند به برتری این شرکت دربرابر رقبا کمک کنند.